Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 12 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 113
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Niet helemaal waar, ik heb al 20 jaar lang diverse Fenders gehad. Twin Reverb, Hotrod Deluxe, Bandmaster. En onze andere gitarist in de bluesband had een Bassman RI. Ik ken er wel een paar.

    Daarbij, ik reken helemaal geen Fenders af. Ik herken Koella's ervaringen en issues qua attack in mijn eigen situatie en idd met die Vibrolux. Ik vergelijk ze verder nergens mee.
    Laatst gewijzigd door Kim Wilson; 2 februari 2018 om 11:41
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #52

    Standaard

    Effe voor de duidelijkheid. Ik ben juist op zoek naar MINDER attack.

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    kan het allemaal niet meer volgen. TS vind een Vox goed qua minder attack dan een fender en Kim Wilson heeft een AC30 omdat ie fenderoïden te weinig attack vond hebben. Mss tijd om het begrip attack even toe te lichten?

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Zo zie je maar weer, in mijn beleving zijn de voxy type amps just de meest attacky. De term "blizzard of nails" moet toch ergens vandaan komen zou je zeggen.
    Met Voxy type bedoel ik ook de Dr.Z Maz, de el84 Matchless maar ik hoorde het ook in de Blackstar Artist.. dat de attack zo overheersend is dat je bijna enkel attack hoort, dat de tone er een beetje achteraan zweeft.
    De Vox is niet zo extreem maar snelle venijnige attack associeer ik met brits el84 zoals ik luie sag met Americana 6v6 associeer.

    edit, ik zie dat Barno in dezelfde mistwolk zit als ik.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 2 februari 2018 om 12:34
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #55

    Standaard

    Ik denk zelf dat het idd. aan ( een gebrek aan ) midden ligt. Dat dat is wat ik bedoel.

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Ja, dit leidt wel tot wat onduidelijkheid inderdaad.

    Mijn ervaring met Fender is dat ze inderdaad picky zijn, als in veel geluid bij de aanslag, maar dan door de dip in de mids minder hoorbaar worden. Vox heeft veel meer mids, dus gevoelsmatig hebben die meer sustain, omdat ze langer hoorbaar zijn. En omdat je met een Vox kan spelen met de mastervolume, waardoor hij nog geleidelijker zijn geluid afgeeft. Het overall karakter van een Vox is wel meer in your face.

    Omschrijf ik het zo een beetje goed?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #57

    Standaard

    Grappig, ik denk juist dat door de mid dip de attack versterkt wordt.
    ach ja, ik ga gewoon luisteren en proberen.

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Als je vervolgens met een filmpje op de proppen komt met Marshalls die al lang uitgestorven zijn zou je logischerwijs denken dat het punt niet te maken valt met current Marshalls.
    Nee, is gewoon luiheid. Dit was het meest recente Segeborn filmpie op Youtube .

    Ik denk dat alle non master volume Marshalls (dus ook reissues) heel direct klinken en dynamisch zijn/goed reageren op je aanslag etc. De master volume Marshalls is wellicht een ander verhaal, daar heb ik nooit veel op gespeeld en de keren dat ik dat wel heb gedaan was maar kort dus ik kan er niet veel over zeggen. Ik heb wel de indruk dat die minder dynamisch zijn (dat zeggen ze ook altijd) en dus wat meer dichtgesmeerd klinken. Als Wilson het daar over heeft (en daar lijkt het op) dan snap ik (denk ik) wel wat ie bedoelt. Die amps zijn ook lastig clean te krijgen (en daar zijn ze ook niet voor gemaakt). Maar als je een AC 30 open draait dan hoor ik niet direct meer dynamiek dan op het Marshall filmpje, daar ging het mij om.

    Laatst gewijzigd door NLF; 2 februari 2018 om 14:15

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Wat mij betreft zit het ongeveer zo (op basis van de amps die ik redelijk goed ken):

    Fender Silverface - Vox (AC30/50 non mv) - Hiwatt - Marshall non mv (2061x, JTM 45, 1959 etc.) - Fender Tweed

    Dus van open "clean" min of meer scooped (strakke sound ofwel veel laag en hoog en niet alleen maar mid) bij de Silverface Fender aan de ene kant van het spectrum en dan de Fender Tweed (veel mids, wollig, losse bas, veel vervorming, weinig headroom, trage reactie op aanslag) helemaal aan de andere kant. De rest zit er tussen in, waarbij opgemeerkt: AC 30 weinig bas en (met tube rectifier) wat saggy en clean met wat meer vervorming, Hiwatt in principe cleaner (hifi) en veel meer headroom dan Vox maar als je 'm (heel) hard zet dicht tegen Marshall aan en juist vollere vervorming dan Vox, Marshall dan met meer compressie in mids en daarna dus Tweed.

    Attack: ja, dat is dan maar wat je ermee bedoelt. Of je bedoelt "ik hoor de aanslag goed en daarna klinkt alles helder" (bijvoorbeeld Tele over een Silverface), of "ik hoor de aanslag en daarna zit alles dichtgesmeerd en plakt het onder mijn vingers" (bijvoorbeeld Les Paul over een Tweed die hard staat).

    Met een Vox zit je een beetje in de Twin sfeer maar dan met een randje vervorming (en geen bas) en als je m hard zet krijg je daar steeds meer van. De silverface gaat wel vervormen maar blijft strak klinken (blijft zich verzetten zeg maar, zeker met een single coil fender over zo'n amp, hoewel dat heel gaaf klinkt).

    Of zoiets

    Johnny Cash over JCM lijkt mij niet zo handig inderdaad.
    Laatst gewijzigd door NLF; 2 februari 2018 om 14:17

  10. #60

    Standaard

    Marshall is het sowieso niet voor mij. ik heb zo’n hekel aan dat knauwerige od geluid dat ik mijn ouwe jcm800 combo heb laten ombouwen naar 6l6. En nu staat ie toch weer op zolder haha.
    dus iedereen zijn eigen smaak, maar doe voor mij geen moeite.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top