Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1

    Standaard Marshall Lead Master Model MK2 2204 50Watt

    Hallo

    Ik heb een paar maanden geleden ook al over dit onderwerp gehad , toen waren de spanningen te laag , dit kwam door de Standby Switch , deze was aan ene helft defect , nu heb ik er een nieuwe in gezet ,maar ik vind spanningen , volgens mij nog te laag , ik wil graag jullie mening over horen.
    Ik heb nu een B+ van ca 375-380 Volt DC , dan kom ik volgens de formule 375 delen door 17.5 Watt aan 46 mv/ma.
    Meestal is de Bias voor de EL34 tussen de 35-38 mv/ma.

    Groet

    Seldon

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Ten eerste meet je al verkeerd.... Jij meet de som van zowel de Anode stroom als ook de stroom door de G2. Daarnaast, wat is je punt? Dat ie harder gaat klinken? Gaat niet gebeuren. Hoe warmer je de buizen stookt, des te eerder gaat ie clippen, maar meer vermogen gaat niet gebeuren.
    Nico


  3. #3

    Standaard

    Wat is je gloeispanning?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  4. #4

    Standaard

    De gloeispanning is 5.95 Volt en de platespanning is 355 Volt DC.
    Dus volgens de formule 17.5 delen op 355 Volt = 49 ma/mv , dit loopt er dan door de Bias meet weerstand.

  5. #5

    Standaard Marshall Lead Master Model MK2 2204 50Watt

    Staat je versterker op 240 Volt ingesteld misschien?

    Waarom ga je in de berekening van de aanwezige biasstroom uit van 17,5 Watt?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Gearjunkie; 3 mei 2018 om 22:06

  6. #6

    Standaard

    De versterker staat inderdaad op 240 Volt ingesteld.
    Ik ga zoals de meeste uit van 70% van de maximale vermogen van de EL34 die is 25 Watt.

  7. #7

    Standaard

    Ok, maar waaruit maak je op dat je buizen exact op die 70% staan ingesteld?
    Je zult de stroom die daadwerkelijk loopt moeten berekenen en zo de rest bepalen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  8. #8

    Standaard

    Volgens Duncan's Amp Page is de formule gewenste watt delen op de Plate spanning.
    Ik heb een platespanning van 375 Volt en ik wil 70% vermogen dus 17.5 Watt.
    Als ik die twee getallen met elkaar deel krijg ik 0.0466666 , afgerond is dit 46 , er moet nu over de bias weerstand 46ma/mv staan.

  9. #9

    Standaard Marshall Lead Master Model MK2 2204 50Watt

    Die formule klopt, maar jij vult klakkeloos een onbekende factor in.
    Je weet de anodespanning en je weet de biasstroom, daaruit volgt een vermogen.

    De vraag was of je anodespanning niet te laag is. Hoeveel Vac meet je voor de gelijkrichter/diodes?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Gearjunkie; 5 mei 2018 om 17:46

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Het gaat nog verder... Op het moment dat je de bias stroom laat toenemen, daalt de voedingsspanning. Dit wordt veroorzaakt door de interne weerstand van de secundaire wikkeling als ook de totale kwaliteit van de voedingstrafo. Want hoe warmer je de amp afstelt, hoe meer je richting klasse A gaat (bij de lagere volumes). Tegelijkertijd wordt de voedingstrafo ook meer belast en wordt ook warmer.

    Wil je de feitelijk juiste stroom meten moet je de stroom door de anode meten. Met een 1 Ohm kathode weerstand meet je alle stroom door de buis. Dus zowel de Anode stroom als ook de G2 stroom. Dat is op zich niet erg. Echter ga je de stroom opvoeren, dan daalt de voedingsspanning.
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top