Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 46
  1. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Ik zie in het ontwerp van Taylor echter ook een gebogen constructie (?) in de 'kont' van de gitaar, waar de dwarsbalkjes op aansluiten. En dat is, als ik de tekening tenminste juist interpreteer, vrij uniek te noemen. D.w.z., ÍK heb zoiets iig nooit eerder gezien (niet dat dat veel zegt overigens).
    Dat is de ‘laser groove’. Alle Taylors hebben sinds 2008 of zo een groef gebrand langs de binnenrand van het bovenblad. Een ‘omgekeerde’ bracing dus. Daardoor wordt het bovenblad wat soepeler. Maar dat heeft niks met dit patent te maken.

    Verder vind ik ook dat Tee nu snel aan de bak moet!

  2. #32

    Standaard

    Vereeuwigd worden door een vermelding in Gitarologie lijkt me reeds de mooiste beloning, Picker!


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  3. #33

    Standaard

    Hier is iemand die ook problemen heeft met de krankzinnige marketing claims van Taylor over de V-bracing (eigenlijk Tee-bracing). Hij weet het alleen veel netter aan te kaarten dan ik dat zou kunnen. Klasse!

    https://youtu.be/9iMgvDSqNsk?t=45m29s


  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Ik had het fijn gevonden als je erbij had vermeld dat de heren pas na minuut 40 over dit onderwerp beginnen. En man, de eerste 40 minuten waren wel heel erg taai om doorheen te komen.
    Dus voor de geïnteresseerden, sla de eerste 40 minuten maar over!

    Inmiddels heb ik een stuk of 8 video's over de nieuwe V-bracing van Taylor bekeken en je kunt toch wel stellen dat de nieuwe reeks gitaren inderdaad meer sustain hebben, geen dode plekken op de hals hebben (mits alles er eerlijk aan toe is gegaan), over de hele hals loepzuiver zijn en, ofschoon lastig om te beoordelen, daadwerkelijk meer volume hebben dan normaal het geval is bij akoestische gitaren.
    De uitleg over de geweldige intonatie blijft wat vaag, maar ik begrijp het punt dat ze proberen te maken. Maar vaag of niet, op alle filmpjes heb ik een zeer zuivere gitaar gehoord.
    Is dat alles het gevolg van de V-bracing? Ik heb in ieder geval de neiging ze te geloven.

    Is Taylor de uitvinder van die V-bracing? Nee, lijkt me zeer onwaarschijnlijk. We kunnen sowieso Teetje al opvoeren als iemand die er eerder mee kwam. Mijn ex schoonvader was een zeer eigenzinnige én eigenwijze man die akoestische gitaren bouwde. Ook hij experimenteerde met de bracings. Het zou me niets verbazen als hij ook al eens met dat idee heeft gespeeld. Hij was er de man wel naar.
    Doet het ertoe? Wel, dat lijkt me niet. Vóór ome Leo zijn er individuen geweest die een 'solid body' elektrische gitaar hebben gebouwd, maar het was Leo Fender die het vernuft had om er een commercieel succes van te maken door bepaalde keuzes te maken die massaproductie mogelijk maakte. Ik denk parallellen te kunnen trekken tussen Fender en Taylor. Het is niet slechts die V dat het ontwerp tot een potentiëel succes maakt.

    Mijn mening (alsof het er toe doet)? Ik denk dat Taylor serieus iets goeds in handen heeft. Echterrrrr...., een beetje volume is altijd welkom en een goede intonatie is hemels, maar ik vind de gitaren nu niet bepaald geweldig klinken. Blijft lastig te beoordelen via YouTube, maar toch..., ik heb er geen lekker gevoel bij.
    En de sustain....., is ook maar net wat je zoekt in een instrument. Stel je een banjo voor met de sustain van een Les Paul. Dat zou de banjo een heel ander instrument maken. Dat gevoel heb ik in mindere mate ook met de nieuwe Taylors. Je kunt dingen ermee doen die je eerst niet kon doen en vice versa. Het zal dus een heel persoonlijk ding worden. En dat lijkt me prima.
    Maar op dit moment wordt de goedkoopste reeks ingeschat op een bedrag van rond de €6000,- (!!!)
    Ik sla deze ronde vast even over.
    Laatst gewijzigd door vulvasonic; 31 januari 2018 om 04:20
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  5. #35

    Standaard

    Net bij dat laatste punt van jouw betoog komt het belang over het eigendomsrecht van de V-bracing kijken, Vulvasonic.

    Want door een eerdere openbare publicatie (mét vermelding 'V-bracing') staat Taylor misschien wel machteloos tegen de (Chinese) kopieën die straks de markt overspoelen? (en hoef je deze ronde misschien dan toch niet over te slaan, Vulv?)

    Het is overigens ook wel grappig en frappant dat zowat iedereen het fenomeen V-bracing nu heel aannemelijk acht en het bestaan ervan lijkt te garanderen. Zelfs in de stijl van:'mijn grootvader zal er wel ooit eens ene gebouwd hebben' (maar voorlopig komt echter niemand opdagen met effectieve afbeeldingen of instrumenten).
    Terwijl toen ik me wou vergewissen van het bestaan (en daardoor ook de vraag stelde in 2012), een dergelijk concept vooral op scepsis en grote onwaarschijnlijkheid onthaald werd..


    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 31 januari 2018 om 12:27
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  6. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Ik had het fijn gevonden als je erbij had vermeld dat de heren pas na minuut 40 over dit onderwerp beginnen. En man, de eerste 40 minuten waren wel heel erg taai om doorheen te komen.
    Dus voor de geïnteresseerden, sla de eerste 40 minuten maar over!
    Ha ha, maar er zit een tijdstamp in de link dus hij zou op 40 minuten moeten beginnen. Misschien teveel geklikt??? :-)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Inmiddels heb ik een stuk of 8 video's over de nieuwe V-bracing van Taylor bekeken en je kunt toch wel stellen dat de nieuwe reeks gitaren inderdaad meer sustain hebben, geen dode plekken op de hals hebben (mits alles er eerlijk aan toe is gegaan), over de hele hals loepzuiver zijn en, ofschoon lastig om te beoordelen, daadwerkelijk meer volume hebben dan normaal het geval is bij akoestische gitaren.
    Ik denk dat zoiets inderdaad heel lastig te beoordelen is via YouTube. Een microfoon voor een gitaar zetten is sowieso niet zo simpel. En mijn gitaren zijn ook loepzuiver over de hele hals... want een beetje gitarist past zijn grip aan als de intonatie iets scheef gast - of laat zijn gitaar afstellen.

    Wat de sustain betreft, het viel me op dat in enkele filmpjes een hoop compressie in de microfoon zat. Dat is normaal voor broadcast zaken. En dan krijg je veel sustain ja. En dan nog - wil je dat wel altijd? Ik niet hoor.

    Kortom... je zou die dingen zelf moeten bespelen. Naar wat de claim over betere intonatie betreft, dankzij de bracing, lijkt Taylor zich behoorlijk in de nesten te hebben gewerkt.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Net bij dat laatste punt van jouw betoog komt het belang over het eigendomsrecht van de V-bracing kijken, Vulvasonic.

    Want door een eerdere openbare publicatie (mét vermelding 'V-bracing') staat Taylor misschien wel machteloos tegen de (Chinese) kopieën die straks de markt overspoelen? (en hoef je deze ronde misschien dan toch niet over te slaan, Vulv?)

    Het is overigens ook wel grappig en frappant dat zowat iedereen het fenomeen V-bracing nu heel aannemelijk acht en het bestaan ervan lijkt te garanderen. Zelfs in de stijl van:'mijn grootvader zal er wel ooit eens ene gebouwd hebben' (maar voorlopig komt echter niemand opdagen met effectieve afbeeldingen of instrumenten).
    Terwijl toen ik me wou vergewissen van het bestaan (en daardoor ook de vraag stelde in 2012), een dergelijk concept vooral op scepsis en grote onwaarschijnlijkheid onthaald werd..


    Tee.
    Ik snap de discussie, ik neem het alleen niet zo serieus. Misschien zou ik dat wél moeten doen, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat Taylor het exclusieve recht op het gebruik van die V-bracing gaat krijgen. Je kunt er zo ontzettend veel varianten op verzinnen...., dat kunnen ze toch nooit dichtgetimmerd krijgen, of wel?
    Nou ja, misschien ben ik gewoon te naïef. Er zijn tenslotte ook kunstenaars die het alleenrecht op bepaalde kleuren claimen. Ik vind dat nogal ver gaan.

    Mij verbaast het juist dat niemand, behalve jij dan, eerder op een dergelijk idee is gekomen en dat er klaarblijkelijk geen enkel ontwerp op het internet te vinden is waarop tekeningen te zien zijn van V-bracings in gitaren. De reden waarom mij dat verbaast is heel simpel. Ik heb me eenvoudigweg nooit afgevraagd hoe een akoestische gitaar er aan de binnenkant uitziet. Ik kende de term 'X-bracing' en ik weet dat er meerdere soorten 'bracings' worden gebruikt. Het komt op mij zo onwaarschijnlijk over dat er op deze hele wereld nog nooit iemand is geweest die niet eerder aan zo'n V-vorm heeft gedacht. Een mens probeert toch dingen uit? Heb jij toch ook gedaan? En dat geldt niet alleen voor een V-bracing. Dat kan van alles zijn. Als ik het geld en de tijd en het vakmanschap zou hebben om akoestische gitaren te bouwen, dan zou ik (met mijn huidige onnozelheid) een complete muur vol unieke, uit experimenteerdrift geboren gitaren willen bouwen. Maar nogmaals, ik heb me nooit in deze materie verdiep, dus wellicht zou ook ik wat behoudender zijn als ik wat meer achtergrondkennis had.

    Voor alle duidelijkheid, ik beweerde niet dat mijn ex schoonvader (hij was niet mijn grootvader) óók een gitaar met V-bracing heeft gebouwd. Ik schreef slechts dat het mij niet zou verbazen als hij ooit met het idee gespeeld zou hebben. Hij was er eigenwijs genoeg voor. Ik heb nog wel eens met het schaamrood op de kaken naast hem bij Vox Humana gestaan, toen hij het personeel uitfoeterde omdat hij het belachelijk vond dat ze er ebbenhouten bruggen verkochten, want ebbenhout was volgens zijn stellige overtuiging 'dood' hout en dus per definitie ongeschikt voor een akoestische gitaar. Ik durfde hem nooit tegen te spreken.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Picker Bekijk bericht
    Ha ha, maar er zit een tijdstamp in de link dus hij zou op 40 minuten moeten beginnen. Misschien teveel geklikt??? :-)
    O, bij mij werkte dat niet. Heeft misschien iets te maken met mijn iPad die ik al 4 jaar niet meer heb geüpdatet.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Picker
    Ik denk dat zoiets inderdaad heel lastig te beoordelen is via YouTube. Een microfoon voor een gitaar zetten is sowieso niet zo simpel. En mijn gitaren zijn ook loepzuiver over de hele hals... want een beetje gitarist past zijn grip aan als de intonatie iets scheef gast - of laat zijn gitaar afstellen.

    Wat de sustain betreft, het viel me op dat in enkele filmpjes een hoop compressie in de microfoon zat. Dat is normaal voor broadcast zaken. En dan krijg je veel sustain ja. En dan nog - wil je dat wel altijd? Ik niet hoor.

    Kortom... je zou die dingen zelf moeten bespelen. Naar wat de claim over betere intonatie betreft, dankzij de bracing, lijkt Taylor zich behoorlijk in de nesten te hebben gewerkt.
    Tsja, ik heb inderdaad ook wel eerder zeer zuivere akoestische gitaren bespeeld en gehoord. Die sustain vond ik echter redelijk overtuigend. Ik kan een banjogeluidje nog zo flink comprimeren, maar daarmee wordt het nog geen piano. Maar zoals ik al schreef, voor mij hoeft die sustain niet, het moet tenslotte wel een gitaar blijven.

    Maar denk je serieus dat Taylor zich behoorlijk in de nesten heeft gewerkt met die claim over de betere intonatie, dankzij de bracing? Ze maken zichzelf hooguit een beetje belachelijk. Tenzij er een kern van waarheid in zit. Ik bedoel, strikt genomen kan het niet, want de intonatie wordt niet door de bracing bepaald. Dat is glashelder. Maar wat ze feitelijk beweren is dat gitaren met een traditionele X-bracing veel 'ruis' veroorzaken, omdat het bovenblad alle kanten op beweegt. En als iets beweegt, dan heeft dat minieme gevolgen voor de intonatie. Het bovenblad van de nieuwe Taylors zou alleen zijwaartse bewegingen teweegbrengen, waardoor een zuiverder toon ontstaat. Stabieler, zo je wilt.
    Het lijkt mij nogal vergezocht, maar zoiets zou toch bewezen moeten kunnen worden middels razendsnelle camera's in een of andere slimme laboratoriumopstelling o.i.d., denk je niet?

    En anders hebben we altijd nog onze oren. Ik kan niet wachten om er eentje te testen.
    Bij de weg, het leken me niet bepaald lekkere 'strummers', maar dat terzijde.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  9. #39

    Standaard

    Die verbazing over het al dan niet bestaan van een V-braced gitaar lag oorspronkelijk aan de basis van mijn post uit 2012, Vulvasonic.

    En die verbazing blijf ik tot op heden herhalen, tot ik er een daadwerkelijk voorbeeld of exemplaar van vind. Tot op heden lijkt echter enkel Taylor boven te drijven.

    Dat kan toch niet? Is ook mijn stelling. In die zin dat het me zelfs ook zeer onwaarschijnlijk lijkt dat een X-bracing pas eind 19de eeuw 'uitgevonden' werd. Voor mijn schrijnwerkersverstand is zo'n X-bebalking immers ook al zó logisch en vanzelfsprekend.

    Maar kijk, misschien moeten we er van uitgaan dat een mens (en dan vooral de muzikantensoort?) dan toch wel eerder een conservatief en/of geconditioneerd dier is?


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Zit vol verbazing mee te lezen . Mooi, die erkenning voor Tee!

    Gepost met Tapaworst
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top