Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 33
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    @kim Wilson: 17 slechts

    Die halzen zijn bizar stijf. Maar om nou te zeggen dat t zo'n wereld van verschil is in tone vergeleken bij een enkeldelige of zelfs 5 delige hals als de rest gelijk blijft? Neah. Althans niet dat ík kan horen. Topkam, kophoek, fretdraad maakt veel meer uit.

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    bij gitaarbouwen draait min of meer alles rond constructie, stabiliteit en verbindingen en... perceptie. Houtsoorten hebben een invloed maar die is klein en moeilijk duidbaar, vandaar ook dat dit een geliefkoosd discussie en rant onderwerp is onder guitarsluts. Hout op zich zegt niks, maar stabiliteit wel en dat hangt dan weer af van het hout (en de verbindingen)...
    Perceptie is niet te onderschatten en ook heel raar ding wegens niet objictiveerbaar. TS spreekt over een "klein verschil": eens je dit denkt, versterkt de gedachte de perceptie. Maar initieel zou het kunnen dat gewoon al de feel van de hals je dit op een gekke manier doet denken terwijl er in werkelijkheid geen verschil is (maar wie gaat dat bewijzen bottomline: als er voor jou een verschil hoorbaar is, dan is dat verschil er ook.
    Nut en brug zijn cruciale punten. idealiter raakt de onderkant van de nut over het hele contactvlak de bodem van de nutsleuf. Dit is echter heel vaak niet het geval. Kan groot verschil geven. Logisch ook.
    Dus niet zozeer nieuwe nut belangrijk (al zou ik een plastic wel vervangen door een bone) maar hoe de nut in de hals zit.
    Dat kleine verschil zal ongetwijfeld in mijn gedachten versterkt zijn. Maarja, ik ben me er nou eenmaal aan gaan storen. En bij mijn maple hals heb ik nooit ergens last van gehad qua feel of sound, dus mijn keuze zal wel duidelijk zijn.

    Dat swappen met necken deed ik eigenlijk altijd standaard, je favoriete necks proberen te koppelen aan favoriete bodies maar ik ben langzaam dingen gaan waarderen voor wat ze zijn en met dat idee is alles eigenlijk ook begonnen.
    Is een Zen ding, zal ik verder niemand mee lastig vallen.
    Maar.. met al dat geswap ben ik er eigenlijk wel van overtuigd dat dikte van de hals en frets meer impact heeft dan het verschil tussen mapel en rosewood.
    Het fijne van maple is dat al die speeljaren zich gaan aftekenen en het is fijn wanneer iets me jou mee degenereert maar dat zal ook wel weer Zen zijn.
    En dit gevoel ervaar ik nu ook een beetje met mijn vertrouwde maple neck. Mijn Strat is weer helemaal stock nu, zoals ie bedoeld was. Dat geeft me ook wel weer een chil gevoel.


    Misschien dat ik met die rosewood hals wel een custom strat kan assembleren ofzo! Dan zou ik de topkam natuurlijk vervangen, al is t maar om zeker te zijn dat t niet meer aan dat plastic ding ligt.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Dat swappen met necken deed ik eigenlijk altijd standaard, je favoriete necks proberen te koppelen aan favoriete bodies maar ik ben langzaam dingen gaan waarderen voor wat ze zijn en met dat idee is alles eigenlijk ook begonnen.
    Is een Zen iets, zal ik verder niemand mee lastig vallen.
    Maar.. met al dat geswap ben ik er eigenlijk wel van overtuigd dat dikte van de hals en soort frets meer impact heeft dan het verschil tussen maple en rosewood.
    Het fijne van maple is dat al die speeljaren zich gaan aftekenen en het is fijn wanneer iets me jou mee degenereert maar dat zal ook wel weer Zen zijn.
    halsdikte is ook mijn ervaring. frets daarentegen: weet het eigenlijk niet. zie ook niet dadelijk waarom dat invloed zou hebben, meer metaal op de hals, sustain? weet het niet. Hoge actie doet er wel toe, mss nodigen dikke frets uit tot iets hogere actie en is het dat.

  4. #14

    Standaard

    keer een fl vastgezet met een stukkie hout
    fok wat klonk dat ding opeens schel
    maw,,,,,,,variabelen te over

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Dat van die frets weet ik ook niet, zal in ieder geval marginaal zijn.
    Het is meer de gedachte dat dikte en soort snaren ook invloed heeft en dat het contact van die snaren ook op metaal gebeurt.
    Sowieso, als een fretje niet niet goed zit kan dat de hele gitaar verpesten, zowel je sound als speelcomfort.
    Maar wat je zegt, perceptie gooit danig roet in het eten bij een objectief oordeel.

    Dat van die dikke hals trouwens ook. Ik heb twee strats uit '82, de een klinkt dun en de ander niet. Laat die met dat dunne geluid nou net een hele dikke hals hebben. Ik heb dat wel eens omgewisseld maar ik geloof niet dat ik er echt gelukkiger van werd. Schiet mij maar lek.
    Vind het wel leuk dat die materie zo ongrijpbaar is en voor hetzelfde geld zowel super belangrijk als super onbelangrijk kan zijn gelang de state of mind.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Actie is ook zo'n ding. Ik heb deze week mijn gitaar ontdaan van zijn dikke poly lak. Na wat spelen vond ik hem wel erg dun klinken. Bleek dat ook de brug ongeveer een millimeter lager kwam te liggen (logisch), waardoor de snaren gelijk dood sloegen. Na het opdraaien van de zadels was het weer goed.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 november 2004
    Locatie
    Lelystad
    Berichten
    192

    Standaard

    Ik heb niet veel ervaring met wisselen van halzen, maar verreweg het grootste verschil maakte wat mij betreft de hoogte van de snaren.
    Speelde altijd met vrij hoge actie: gaf een dikke sound, maar de zuiverheid hield dan weer te wensen over.
    Gek werd ik ervan. 2 maal weggebracht naar professionele gitaarbouwer en laten afstellen.
    Kreeg gitaar als een racemachine (lage actie) terug. Zuiverheid was stukken beter, maar geluid was drastisch veranderd! lees dunner.

    Kan dus zijn dat je snaren net iets lager of hoger in je topkam liggen en wellicht is de curve van de hals net iets anders.
    Dat maakt al veel verschil. Wat het verschil in hout dan doet weet ik niet.
    Wel een keer mijn Fender strat hals met rosewood toets vervangen door een schitterende Vox Humana Carbon tech hals met ebben toets, maar het geluid was vlakker.....

    Aangepast
    Kim was met net 1 minuut voor.

    en ik lees nu pas dat je rosewood hals kleine fretjes heeft en de andere hals medium/jumbo.
    Vraag is of je je actie daarop aanpast. Zo ja, dan heb je een (1) antwoord.
    Laatst gewijzigd door stratokai; 26 januari 2018 om 15:29

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Dat van die frets weet ik ook niet, zal in ieder geval marginaal zijn.
    Het is meer de gedachte dat dikte en soort snaren ook invloed heeft en dat het contact van die snaren ook op metaal gebeurt.
    Sowieso, als een fretje niet niet goed zit kan dat de hele gitaar verpesten, zowel je sound als speelcomfort.
    Maar wat je zegt, perceptie gooit danig roet in het eten bij een objectief oordeel.

    Dat van die dikke hals trouwens ook. Ik heb twee strats uit '82, de een klinkt dun en de ander niet. Laat die met dat dunne geluid nou net een hele dikke hals hebben. Ik heb dat wel eens omgewisseld maar ik geloof niet dat ik er echt gelukkiger van werd. Schiet mij maar lek.
    Vind het wel leuk dat die materie zo ongrijpbaar is en voor hetzelfde geld zowel super belangrijk als super onbelangrijk kan zijn gelang de state of mind.
    ja, in steen gebeitelde waarheden zijn er niet. toen ik nog principieel geloofde in dikke hals is tone verhaal heb ik es een gigant van een baseballonepiecemaple neck gebouwd: was helemaal niks. maar over het algemeen lijkt me meer massa in de hals wel goed, niet vanwege de dikte an sich maar mss gewoon meer stijfheid (mits juiste hout/bouw)

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.074

    Standaard

    Ik heb de hals van mijn Contemporary Strat (origineel rosewood met metalen locknut/topkam) vervangen door een dikke Allparts maple neck met flinke Jumbo frets en een standaard topkammetje. Dan is het weliswaar apples vs oranges, maar met de Allparts neck klinkt het echt stukken beter.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ja, in steen gebeitelde waarheden zijn er niet. toen ik nog principieel geloofde in dikke hals is tone verhaal heb ik es een gigant van een baseballonepiecemaple neck gebouwd: was helemaal niks. maar over het algemeen lijkt me meer massa in de hals wel goed, niet vanwege de dikte an sich maar mss gewoon meer stijfheid (mits juiste hout/bouw)
    Ik heb een Japanse "kennis" die de winkels en advertenties afschuimt om het daarna op internet te verkopen (wat die Japanners trouwens bijna allemaal doen) en die vertelde nooit een gitaar met een gevlamde neck op afstand te kopen omdat die op den duur gevoelig zijn voor kromtrekken. Of al krom zijn. En laten dat net vaak de hele dure series zijn.
    Misschien iets ter overweging voordat je zo'n mooie gevlamde Customshoper.....
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top