Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    vraagje Shortscale akoestische gitaar?

    Hoi als. Newby mijn eerste (en vast niet enige) vraag.

    Shortscale akoestische gitaar

    Wie heeft deze in zijn productie lijn?

    In de zoektocht naar lichtere snaren kwam ik er achter dat lichter dan .11 qua geluid niet raadzaam is. Tijdens mijn zoeken naar een lichtere manier van spelen voor één van mijn akoestische kwam ik er achter dat (achteraf had ik er wel eens van gehoord) er ook shortscale gitaren zijn. Als voorbeeld de PM-TE TRAVEL STANDARD van Fender (zonder een voorkeur uit te spreken).

    Nu kan ik moeilijk vinden welke akoestische gitaren merken/modellen dit nu hebben, zonder voor elk model één voor één de specs op te vragen.

    Ik zoek dus een gewone gitaar, niet met een mini body of 5/8 - 3/4 . Voorkeur < 800,-

    Cheers Rob

    (Ik heb de zoek functie hier en op google geprobeerd, maar gebruik vermoedelijk niet de juiste zoekwoorden.)

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Beide heb ik uitgeprobeerd. De gitaren zijn wat kleiner dan de gemiddelde western gitaar maar liggen prima op je schoot.



    https://www.bax-shop.nl/western-gita...iABEgIKL_D_BwE

    https://www.thomann.de/nl/ibanez_avn...od_vintage.htm
    Laatst gewijzigd door Brad; 24 januari 2018 om 14:09

  3. #3

    Thumbs up

    Hoi,

    Dank voor de reactie

    Dat zijn leuke, Gretch ziet er top uit, dacht eigenlijk dat het een 3/4 was (net als little Marten?).
    De kop van de Ibanez..... niet echt mijn voorkeur.

    Deze hebben geen pickup / electronica aan boord.
    Zijn ze er ook met piezo oid?

    Hoe herleid je nu of een model een fullsize (parlor oid) body heeft en een shortscale?
    Ik had de goede hoop dat ergens dit al eens langs gekomen was en er al een opsomming zou zijn.

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Of je die little Martin echt onder de 3/4 gitaren kunt scharen weet ik niet. Wel heeft hij een nog kortere mensuur dan de twee gitaren die ik heb gepost.

  5. #5

    Standaard

    Wat je inderdaad zoekt is een parlor, denk ik.
    Heb er een in huis die 85 jaar oud is. Ze zijn volledig in ongenade gevallen, maar aan een opmerkelijke opmars weer bezig.

    De Gretsch heb ik 4 maanden in huis gehad (logé - verbouwing en verhuizing). Die was heel prettig. Prijs/kwaliteit kun je t niet veel beter doen denk ik.

    Ibanez is doorgaans nogal wat bang for the buck, maar deze ken ik niet.

    Aan piezo heb ik me nooit gewaagd.
    Dus daarover kan ik geen zinnig woord zeggen. Maar de combi lijkt me passen bij wat je zoekt.
    En als je dr dan 85 jaar op speelt, lullen we nergens meer over.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik zag vandaag bij Dirk Witte Tanglewood gitaren waarvan twee met een wat kortere schaal zonder echt veel kleiner te zijn dan de normale modellen. Op hun website zie ik deze.

    http://www.tanglewoodguitars.co.uk/product/tw3e/

    Dit zijn alle Parlour gitaren van hen met een kortere schaal.

    http://www.tanglewoodguitars.co.uk/s...r_body=parlour

    Edit: niet allen van deze parlour gitaren hebben een kortere schaal.
    Laatst gewijzigd door Brad; 27 januari 2018 om 16:41

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gather38 Bekijk bericht
    Hoi als. Newby mijn eerste (en vast niet enige) vraag.

    Shortscale akoestische gitaar

    Wie heeft deze in zijn productie lijn?

    In de zoektocht naar lichtere snaren kwam ik er achter dat lichter dan .11 qua geluid niet raadzaam is. Tijdens mijn zoeken naar een lichtere manier van spelen voor één van mijn akoestische kwam ik er achter dat (achteraf had ik er wel eens van gehoord) er ook shortscale gitaren zijn. Als voorbeeld de PM-TE TRAVEL STANDARD van Fender (zonder een voorkeur uit te spreken).

    Nu kan ik moeilijk vinden welke akoestische gitaren merken/modellen dit nu hebben, zonder voor elk model één voor één de specs op te vragen.

    Ik zoek dus een gewone gitaar, niet met een mini body of 5/8 - 3/4 . Voorkeur < 800,-

    Cheers Rob

    (Ik heb de zoek functie hier en op google geprobeerd, maar gebruik vermoedelijk niet de juiste zoekwoorden.)
    Ik neem aan dat je lichtere snaren zocht omdat je gitaar te moeilijk bespeelbaar is? Short scale zal dan weinig helpen. Zelfs een driekwart gitaar niet. Ja, met gewone snaren zal een driekwart gitaar makkelijker spelen in concertstemming, maar dat komt alleen omdat de korte snaren minder strak gespannen moeten worden om in concertstemming te staan. Dat is dus hetzelfde als 09 snaren op een gewone gitaar zetten.

    Wat je volgens mij moet doen is de actie van je gitaar (laten) verlagen. Mijn gitaren hebben allemaal minder dan een millimeter afstand tussen de snaar en de twaalfde fret. Ik speel op 012 en een baby heeft genoeg kracht in de vingers om elk denkbaar akkoord te spelen.

  8. #8

    Standaard

    Aanleiding is inderdaad een fullsize Eastman. Tjonge wat een mooi uiterlijk en een klank
    Maar tjonge wat een b!tch om mee te spelen. hard to get !
    (Zeker als je van een plankje met .10 komt)

    Nu heb ik van de brug al ruim een millimeter af gehaald en ze wordt wel wat “rijper” maar het blijft een feeks.
    Maar een millimeter bij de 12e fret .... ik zal eens meten hiever ik die richting ben.
    Aan de hals kan ik niets ontdekken, ook bij de topkan zit er niet veel ruimte tussen.

    Nu ben ik altijd met vijlen een beetje terughoudend, bijvijlen lukt nog steeds niet

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gather38 Bekijk bericht
    Aanleiding is inderdaad een fullsize Eastman. Tjonge wat een mooi uiterlijk en een klank
    Maar tjonge wat een b!tch om mee te spelen. hard to get !
    (Zeker als je van een plankje met .10 komt)

    Nu heb ik van de brug al ruim een millimeter af gehaald en ze wordt wel wat “rijper” maar het blijft een feeks.
    Maar een millimeter bij de 12e fret .... ik zal eens meten hiever ik die richting ben.
    Aan de hals kan ik niets ontdekken, ook bij de topkan zit er niet veel ruimte tussen.

    Nu ben ik altijd met vijlen een beetje terughoudend, bijvijlen lukt nog steeds niet
    Een millimeter van het brugzadel vijlen scheelt maar een kwart millimeter halverwege de nek, en nog minder als je lager op de hals speelt. Als je gitaar echt zwaar speelt zal dat weinig zoden aan de dijk zetten.

    Kijk hier eens: https://youtu.be/UM07Rit9CYA
    Laatst gewijzigd door Picker; 27 januari 2018 om 12:09

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Picker Bekijk bericht
    Een millimeter van het brugzadel vijlen scheelt maar een kwart millimeter halverwege de nek, en nog minder als je lager op de hals speelt. Als je gitaar echt zwaar speelt zal dat weinig zoden aan de dijk zetten.

    Kijk hier eens: https://youtu.be/UM07Rit9CYA
    hij legt dat prima uit: alleen zegt ie niks over perfect gevlakte/gecrownde frets en die zijn wel een voorwaarde als je zo'n extreem lage actie wil. Lang niet standaard ook op nieuwe gitaren, die perfecte frets...

    Verder wil ik nog even een pleidooi houden voor het ouderwetse get used to it. Als je altijd electrisch hebt gespeeld en dan nog op dunne snaartjes vergt het gewoon wat aanpassen, wat vingerpowertraining en na een tijdje voel je het niet meer. Zelf vind ik trouwens zo'n lage actie voor een acoust maar niks. ik ga eerder voor zo hoog mogelijk zonder dat de intonatie in het gedrang komt. meer respons, meer power, meer dynamiek.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top