Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Hulp gevraagd: Irritant luide brom in Les Paul studio met 490R en 498T

    Ik heb een probleempje met mijn LP en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen.
    Ik heb een Les Paul studio met 490R en 498T pickups. De laatste tijd valt het me op dat er een wel erg luide brom in zit. Eerst had ik de indruk dat het door mijn PC in combinatie met de Zoom G3 kwam, maar laatst in de oefenruimte had ik ook ineens die brom. Ik heb geprobeerd een filmpje te maken, maar gek genoeg pikt de camera van mijn iphone die brom niet goed op. Of misschien wordt het wel weg gefilterd. Anyway, Knap irritant. Ff de info op een rij:

    -Les Paul studio met 490R en 498T
    -Irritante luide snerpende brom
    -Beide elementen
    -Vooral erg hard en luid met Zoom G3 die aan de pc hangt
    -Maar ook in de oefenruimte met buizen amp goed te horen
    -Zo langzamerhand zo hard, dat het echt irritant begint te worden
    -Beide pickups
    -Als ik op de pickups tik hoor je het.
    -Een andere gitaar in de G3 of amp => geen gebrom
    -Als ik met mijn wijsvinger een pickup aanraak, is de brom ineens 90% minder

    Mijn vraag is, waar zou dit aan kunnen liggen? Zouden de pickups microfonisch geworden zijn?
    Of zou het hem in de bedrading of potmeters van de gitaar kunnen zitten?

    En wat kan ik er aan doen? Nieuw pups?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    En als je je snaren aanraakt is het niet 90% minder? Aardedraad van je brug nog op z'n plek,? Klinkt als een probleem met de aarde.

    Gepost met Tapaworst
    147-c Guitars

  3. #3

    Standaard

    Jawel, als ik iets aanraak is de brom 90% minder...

  4. #4

    Standaard

    a'j neet aorde tsjekt, kom ie ok nargens.

    Kijk Tab, een klein beetje inleven scheelt een hoop. Smiley.

    Vriendelijke groet,
    Van de semi loco plaatsvervangende voorzitter van de fanclub,
    Gus
    In Tartiflette we trust…..

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Baker Bekijk bericht
    Jawel, als ik iets aanraak is de brom 90% minder...
    Maak met een los draadje om je output gebonden eens binnenin her en der contact en kijk eens vanaf waar die massa verbinding onderbroken is. Mijn gok is het draadje tussen brug en aarde.

    Gepost met Tapaworst
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 oktober 2002
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.614

    Standaard

    Heb je de inputjack al nagekeken? Even 4 schroefjes los en je kan zien of het er nog ok uit ziet. Of het afdekkapje van de potmeters open maken. Misschien dat je daar wat rottigheid ziet.
    Anders kan je nog langs een technische forumlid voor een checkup, goed gesprek over gitaren en koffie/bier

  7. #7

    Standaard

    Bedankt allemaal voor de tips. Ik ga aan de slag.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    die brom... dat ben jij. Jij bent een vleeszak water. Niet persoonlijk bedoelt, ben ik ook. En eigenlijk.... iedereen is een vleeszak met water. Dat heeft als gevolg dat 'wij' als mens enorm geleidend zijn. We pikken allerlei zaken op als een antenne en sturen die meuk weer terug de kamer in. Die pickups pikken dat gewoon op. Raak je iets van metaal aan op je gitaar, dan sluit jij die antenne kort. Hoppa, probleem opgelost. Nou ja het is geen probleem, dit is hoe het hoort. Een hoop kan je oplossen met meer/betere shielding, maar er is geen storing. Er is geen probleem. Gewoon handjes op het stuur. uhm... snaren, houden!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    het feit dat die brom weg gaat als je de snaren aanraakt bewijst eigenlijk dat er niks mis is:

    ga maar na. de snaren zitten vast aan staartstuk. staartstuk koppelt aan pots en jack dmv draadje. Raak je iets aan behalve snaren, en brom weg? dan doet het intern het dus prima. Raak je snaren aan en brom is weg? Dan doet het draadje en intern het prima.

    En ja, er kunnen tig oorzaken zijn waarom het erger kan worden. Stroomtoevoer in het huis, andere modem, een ander gebruik van het frequentiegebied van telefonie.... zelfs een waterleiding die verlegd is zodat deze direct over je hoofd gaat (en dank u, buren!) kan effect hebben.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Kut! Snapte de reactie van Orpheo niet. Alles terug gelezen . Post #3 niet goed gezien. Aarde draad is wel aangesloten wanneer de brom afneemt.

    Gepost met Tapaworst
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top