Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
  1. #1

    Standaard Repetitie en live opnames

    Door een bezettingswisseling hebben we niet meer de beschikking over een Tascam opnamedingetje. Maakt goede opnames, en heel eenvoudig in gebruik.

    Was dit apparaat

    https://www.thomann.de/nl/tascam_dr_...AM+22_349260_0

    Nu twijfel ik tussen iets vergelijkbaars,

    Grotere broertje met aparte microfooningangen en 4 sporen opname. Met die extra kanalen kan ik bij solo optredens ook mijn gitaarsignaal vanuit de POD (of mengtafel) rechtstreeks opnemen, terwijl de microfoontjes van het apparaat het zaalgeluid met publiek opnemen.
    https://www.thomann.de/nl/tascam_dr4...d_rel_349260_1

    Of

    https://www.thomann.de/nl/zoom_r16_bundle.htm
    https://www.thomann.de/nl/zoom_r16.h...d_rel_245233_0 voor specs R16

    Zo te zien kan de zoom niet rechtstreeks op 96 Khz opnemen. Wel 24 bits. Maar hiermee moet ook een wat beter gebalanceerde opname mogelijk zijn, zeker als de drums in stereo gesubmixed worden. Dan kun je achteraf balans nog corrigeren. Voor demodoeleinden ook een leuk ding.

    Vooral ook wat groter dan die Tascam dingen. (maar ook licht, en niet heel bezwaarlijk groot) Wel is een snelle opname in stereo mogelijk door de ingebouwde microfoons. Maar ik weet niet hoe goed die zijn. De Tascam is behoorlijk goed.

    Ander nadeel is dat het ding maar 2 kanalen heeft met fantoomvoeding. Maar dat is ook weer geen hele grote ramp bij live en repetitieopnames. Wel 8 kanalen simultaan opnemen. Maar 8 kanalen of meer live opnemen, met


    Iemand ervaring met die Zoom?
    96 khz een must of niet?

    Waar zouden jullie voor kiezen. en waarom?

  2. #2

    Standaard

    voor de oefenruimte is 16bits 44.1kHz zat.
    Waarom zou je enorme files gaan creeren die weer moeilijk te emailen zijn?
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  3. #3

    Standaard

    Voor simpele repetitie opnames zijn die Tascam dingen perfect. (en ws, goedkopere varianten van andere merken ook) Bestanden overpompen is met wetransfer ook geen probleem.

    Het gaat me meer om de mogelijkheid om op lokatie ook een meersporenopname mee te laten draaien.

    We kunnen wel bij mij thuis repeteren, maar dan moet ik nog steeds 8 XLR kabels verlengen tot de woonkamer.. en ik heb zo'n idee dat mijn pc gaat steigeren als ik 8 tracks tegelijk opneem.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    ... een Tascam opnamedingetje. Maakt goede opnames, en heel eenvoudig in gebruik.

    Was dit apparaat

    https://www.thomann.de/nl/tascam_dr_...AM+22_349260_0

    De Tascam is behoorlijk goed.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald
    Voor simpele repetitie opnames zijn die Tascam dingen perfect.
    Ik hoor het al...
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #5

    Standaard

    Kortom, extra mogelijkheden, en iets slechtere opnamespecs vs. 8 sporen ipv 4 tegelijk opnemen. En van die vier sporen zijn er twee de ingebouwde microfoons, wat het ook ietwat beperkt.

    maar die mindere opnamespecs zijn nog steeds cd compatible...

    Iemand ervaring met de Zoom R16?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Ja ik heb een Zoom R16! Alles wat je hoort op de site van mijn band is daar mee opgenomen: www.tracintracy.com

    Ik vind het een ideaal ding: werkt super gemakkelijk en geluidskwaliteit is heel behoorlijk. Je kan er op mixen, maar ik laad alle tracks even snel in Reaper op m’n laptop.

    Tip: koop er een 10m kabel snake bij, scheelt een hoop gedoe met kabels.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #7
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Heb jij de R16 weleens als controller/audio interface gebruikt voor je DAW? Zo ja, werkt dat goed? Weinig latency?

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Ja ik heb een Zoom R16! Alles wat je hoort op de site van mijn band is daar mee opgenomen: www.tracintracy.com

    Ik vind het een ideaal ding: werkt super gemakkelijk en geluidskwaliteit is heel behoorlijk. Je kan er op mixen, maar ik laad alle tracks even snel in Reaper op m’n laptop.

    Tip: koop er een 10m kabel snake bij, scheelt een hoop gedoe met kabels.
    qua stijl close. Wij doen wat meer 70ties jazzrock erbij. Kijk , dat zou idd. veel betere demomogelijkheden geven.

    Hoe neem je drums op? Mengtafel met submix? bas, gitaar en sax elk hun eigen spoor neem ik aan? Hadden jullie niet ook een toetsenist?
    Laatst gewijzigd door Harald; 22 januari 2018 om 19:44

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    qua stijl close. Wij doen wat meer 70ties jazzrock erbij. Kijk , dat zou idd. veel betere demomogelijkheden geven.

    Hoe neem je drums op? Mengtafel met submix? bas, gitaar en sax elk hun eigen spoor neem ik aan? Hadden jullie niet ook een toetsenist?
    Sorry, helemaal niet meer op gereageerd.

    Drums: 2x overhead Condensator (op de enige twee kanalen met 48v fantoomvoeding), 1x sm57 voor snare/hihat, AKG D112 voor kick. Alles rechtstreeks in de zoom, dus 4 kanalen voor drums (ik heb ook nog wel een extra mic bij de hihat gezet, vind ik ook wel fijn).

    Dan blijven er nog precies 3 kanalen over voor sax (mic), bas (via DI) en gitaar (mic). Toetsen hebben we niet meer!

    Een apart mixertje voor drums kan natuurlijk, maar dan kun je later de trommels niet meer onderling mixen.

    Wij nemen allles in één keer op.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  10. #10

    Standaard

    Grappig dat je net nu reageert. Je had het inmiddels in het Sounds topic al beantwoordt. Morgen repeteren we, dan ga ik wat nummers op 8 sporen opnemen. Hier al wat geexperimenteerd met drumopname op 4 sporen. Ben benieuwd. Helaas heb ik niet echt een duidelijke bassdrum mic. Wordt of een goedkoop ding, dat bij de test hier op zich welk werkt om de bass drum naar voren te halen in de mix. Maar ik zag van de week ook nog een filmpje waarbij de bassdrummic iets verder van de bassdrum werd gezet om ook nog wat van de onderkant van de toms en snare mee te krijgen. Kan zijn dat ik dat probeer morgen. Maar dan moet ik weer klooien met extra fantoomvoeding. Zal wel het goedkope prul in de bassdrum worden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top