Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 33
  1. #1

    Standaard Verschil gitaar halzen

    Hallo,

    Ik heb een klein jaartje terug een Fender Classic 60's Stratocaster rosewood hals gescoord, een mexicaanse. Ik wou deze vintage specs graag proberen op mijn American Standard, en ik vind rosewood gewoon mooier dan maple. dus ik heb de usa maple hals eraf gehaald en deze classic 60's erop gezet. Gelukkig heb ik mijn maple hals niet verkocht, want na een klein jaartje testen, en wat heen en weer geswitch tussen halzen, kom ik toch echt tot de conclusie dat mijn strat met die mexicaanse rosewood hals veel dunner klinkt. Het is erg genoeg om me echt steeds te ergeren aan het geluid van mn strat als mn rosewood hals erop zit. Nu ik mn maple hals er weer op heb ben ik weer in de wolken.

    Ik was wel benieuwd waar dit vandaan zou kunnen komen, misschien kunnen jullie helpen?
    ligt het aan het verschil tussen rosewood en maple? De topkam van de rosewood hals lijkt veel meer plastic-achtig, en die van mn usa maple neck lijkt van bone te zijn, kan dat het zijn? Of kan het liggen aan de smalle lage frets van de rosewood hals, in tegenstelling tot de medium jumbo frets van mn maple hals?

    Mocht de topkam bijvoorbeeld erg veel verschil maken dan kan ik bijvoorbeeld overwegen om een goede topkam op de rosewood hals te zetten, en anders gaat de rosewood hals weg.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Het ligt zeker niet aan de houtsoorten. verschil zit 'm in een constructieonderdeel. Dat kan de verlijming van de rosewood toets zijn, zeker ook de nut, materiaal en of de nut goed strak in de slot zit. of in de neckverbinding (hiel strak in de body)

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.529

    Standaard

    Ik heb de indruk dat de dikte van de hals er ook mee te maken heeft. Mijn Baja heeft een flink dikke hals, en klinkt onversterkt al stevig.

    En een hals moet ook bij een body passen, heb ik al meerdere keren gehoord. Ik weet niet of dat ook echt zo is, maar het heeft te maken van de natuurlijke frequenties van de hals en de body, en hoe die elkaar kunnen versterken of juist verminderen. Maar daar kan Barno misschien meer over zeggen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #4

    Standaard

    Hhm, het verschil is minimaal, maar mijn maple hals is inderdaad heel ietsje dikker dan mijn rosewood hals. Dat speelt ook wel wat fijner voor mijn gigantische klauwen. Wat barno zegt over de verlijming kan ook wel, mijn maple hals is ten slote één stuk maple. De finish is ook anders trouwens, mijn maple hals heeft een fijne satin finish en de rosewood hals zo'n plakkerige glossy finish.
    Als ik het goed heb maken ze tegenwoordig ook rosewood halzen met hele dunne plakken rosewood, en vroeger met veel dikkere plakken? Ik heb ook zo'n dunne plak rosewood erop, misschien heeft t daar iets mee te maken?

    Maar de topkam maakt zoveel uit voor de sound ja? Je kunt echt duidelijk zien als je ze vergelijkt dat de topkam van de rosewood hals veel plastic achtiger is..

    De rosewood hals heeft sowieso strak in de body gezeten trouwens

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Geluid komt ook voor een groot deel uit je speelstijl en grip. Denk dat de twee types frets mogelijk, heel stiekem een groot aandeel hebben.

    Gepost met Tapaworst
    147-c Guitars

  6. #6

    Standaard

    Ik spreek Barno niet tegen. Wij zeggen hier dan ook meneer Barno.
    En die heeft altijd gelijk.
    Klinken de losse, dus niet gefrette snaren dunner, dan kan het aan de nut liggen. Ik vermoed dat meneer B. dat heeft bedoeld.

    Er is ook een liedje over gemaakt. Leroy zus of zo (iedereen weet dat het Roger Miller is) en het lied heet I’m a nut. Duurt net an twee minuten gok ik, dus zelfs de swipe generatie kan ernaar luisteren.

    Succes met je zoektocht.
    En als je een jaar aan het testen bent, dan speel je niet genoeg.
    Een strafpunt is hier dus op zijn plaats.
    Streng maar rechtvaardig.
    Vriendelijke (dat dan weer wel) groet, Gus
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 26 januari 2018 om 14:23 Reden: Typo................
    In Tartiflette we trust…..

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.529

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Braml Bekijk bericht
    Hhm, het verschil is minimaal, maar mijn maple hals is inderdaad heel ietsje dikker dan mijn rosewood hals. Dat speelt ook wel wat fijner voor mijn gigantische klauwen. Wat barno zegt over de verlijming kan ook wel, mijn maple hals is ten slote één stuk maple. De finish is ook anders trouwens, mijn maple hals heeft een fijne satin finish en de rosewood hals zo'n plakkerige glossy finish.
    Als ik het goed heb maken ze tegenwoordig ook rosewood halzen met hele dunne plakken rosewood, en vroeger met veel dikkere plakken? Ik heb ook zo'n dunne plak rosewood erop, misschien heeft t daar iets mee te maken?

    Maar de topkam maakt zoveel uit voor de sound ja? Je kunt echt duidelijk zien als je ze vergelijkt dat de topkam van de rosewood hals veel plastic achtiger is..

    De rosewood hals heeft sowieso strak in de body gezeten trouwens
    Verlijmen geloof ik niet zo in. Orpheo maakt gitaarhalzen van soms wel 21 laagjes hout. Als van een laagje lijm het geluid dunner wordt, zou er bij die van Orpheo helemaal niks meer moeten overblijven. En dat is niet aan de orde...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Succes met je zoektocht.
    En als je een jaar aan het testen bent, dan speel je niet genoeg.
    Een strafpunt is hier dus op zijn plaats.
    Streng maar rechtvaardig.
    Vriendelijke (dat dan weer wel) groet, Gus
    "Al een jaar aan het testen" ziet er ongeveer zo uit:

    - ik had de gitaar zo'n 3 jaar in bezit met maple hals, zonder een andere rosewood gitaar in mn bezit.
    - ik koop rosewood hals van classic 60's strat, en vervang deze voor mn maple hals
    - Ik laat rosewood hals een half jaartje op mn gitaar, en heb weinig in de gaten.
    - Uit nieuwsgierigheid plaats ik de maple hals eens terug, en ik wordt overdonderd door het geluid
    - Nog heel even de rosewood hals geprobeerd, en nu merk ik echt dat verschil goed.
    - Dus nu weer die maple hals erop, en die blijft er op denk ik.

    Ik heb die rosewood hals overigens niet helemaal een jaar geleden gekocht, 9-10 maand geleden ofzo, en een half jaar lang heb ik dus die rosewood hals erop gehad zonder veel te merken. Dit is ook niet echt een zoektocht denk ik, ik vraag me slechts af of ik nog een andere topkam zou proberen of dat ik die rosewood hals gewoon verkoop. Ik ben al helemaal tevreden met mn gitaar met maple hals nu, heb er een soort newfound respect voor gekregen :P

    Maareh strafpuntjes geaccepteerd Gus

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    bij gitaarbouwen draait min of meer alles rond constructie, stabiliteit en verbindingen en... perceptie. Houtsoorten hebben een invloed maar die is klein en moeilijk duidbaar, vandaar ook dat dit een geliefkoosd discussie en rant onderwerp is onder guitarsluts. Hout op zich zegt niks, maar stabiliteit wel en dat hangt dan weer af van het hout (en de verbindingen)...
    Perceptie is niet te onderschatten en ook heel raar ding wegens niet objictiveerbaar. TS spreekt over een "klein verschil": eens je dit denkt, versterkt de gedachte de perceptie. Maar initieel zou het kunnen dat gewoon al de feel van de hals je dit op een gekke manier doet denken terwijl er in werkelijkheid geen verschil is (maar wie gaat dat bewijzen bottomline: als er voor jou een verschil hoorbaar is, dan is dat verschil er ook.
    Nut en brug zijn cruciale punten. idealiter raakt de onderkant van de nut over het hele contactvlak de bodem van de nutsleuf. Dit is echter heel vaak niet het geval. Kan groot verschil geven. Logisch ook.
    Dus niet zozeer nieuwe nut belangrijk (al zou ik een plastic wel vervangen door een bone) maar hoe de nut in de hals zit.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Dat swappen met necken deed ik eigenlijk altijd standaard, je favoriete necks proberen te koppelen aan favoriete bodies maar ik ben langzaam dingen gaan waarderen voor wat ze zijn en met dat idee is alles eigenlijk ook begonnen.
    Is een Zen iets, zal ik verder niemand mee lastig vallen.
    Maar.. met al dat geswap ben ik er eigenlijk wel van overtuigd dat dikte van de hals en soort frets meer impact heeft dan het verschil tussen maple en rosewood.
    Het fijne van maple is dat al die speeljaren zich gaan aftekenen en het is fijn wanneer iets me jou mee degenereert maar dat zal ook wel weer Zen zijn.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 26 januari 2018 om 15:06
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top