Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1

    Standaard Dikke plectrums en de sound van de akoestische gitaar

    Ik speel al jaren lang gypsyjazz en daarmee sinds het begin met dikke plectrums. Dat is in deze stijl altijd al gebruikelijk geweest. Deze plectrums, waar je misschien even aan moet wennen, laten een akoestische gitaar zo veel beter klinken. Ik begrijp dan ook niet waarom deze nog nauwelijks gebruikt worden in alle andere stijlen waar de akoestische gitaar gebruikt wordt.

  2. #2

    Standaard

    1
    definieer dik ?
    zo is het zo relatief
    2
    definieer spam
    is ook zo'n vage

  3. #3

    Standaard

    Het verrassende is dat mensen vanwege de sound best 60 euro of meer voor een kabel uitgeven, enorm moeilijk doen over hoe de gitaar uitversterkt wordt, en dan met name wat voor pick-up of microfoon, maar totaal vastzitten aan dat ene plectrum wat ze al vanaf het begin gebruikt hebben. Niet DAT plectrum, natuurlijk, maar dat type, Die goedkope van minder dan een euro, waarvan ze er inmiddels al minstens honderd zijn kwijtgeraakt. Geef je dan 15 euro aan één plectrum uit wordt je voor gek aangekeken. Dat je vervolgens 10 jaar later nog steeds DAT plectrum hebt en gebruikt, daar staat dan niemand bij stil.

    Het plectrum dat je gebruikt heeft ontzettend veel invloed op de sound. Echt een "one size fits all" oplossing is er dan ook niet. Experimenten loont. Vorm en dikte, persoonlijk, en stijlafhankelijk.

    Zo'n Fatone van Wegener vind ik heerlijk voor dat gipsywerk. Speelt fijn, en klinkt goed, zowel voor de lead, als voor een pompe.

    Maar voor andere speelstijlen werkt het dan weer echt niet. Een funky slagje, dat klinkt gelijk te dik. Hybrid picking, dan is het ook te zwaar, dat balanceert niet met de dingen die je met de vingers aanslaat. Een stuk als de Tall Fiddler zou ik er ook niet mee spelen.

    Voor leads ben ik hoe dan ook voorstander van een dik plectrum, minimaal onbuigzaam, zeg 1 mm of dikker, meestal gebruik ik een M150 van Wegener. Maar voor slag bij beginners raad ik vaak een dun, buigzaam plectrum aan, dat niet zo hard klinkt. Uiteindelijk kun je een vergelijkbaar geluid krijgen met zo'n dik plectrum, maar dat vereist meer oefening. Dat komt later wel.

    En heel soms kan ik me voorstellen dat de sound van een heel dun plectrum juist precies goed is. Het geklik van het plectrum dat je krijgt, met het ontbreken van duidelijke bassen kan perfect zijn voor een slagpartij op een 12-string.

    Het is echt maar net wat je speelt.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarkid2 Bekijk bericht
    definieer spam
    is ook zo'n vage
    Spam= de juiste bedrijfsnaam en url posten...
    Dus:
    http://www.wegenpicks.com/ ipv de geposte: http://wegener.nl
    (Kan ook een auto correctie mishap zijn)

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Die Wegeners geven een vol geluid maar de touch met de snaren vind ik ik achteraf toch niet zo fijn. Dus toch maar weer terug naar die kleine stubby jazz plectrum.

  6. #6

    Standaard

    ok heb 'm nu door

    is er zo'n guitarwonder die ook met zo'n soort plectrum speelt
    en steeds aan z'n publiek moet uitleggen waarom hij geen plectra de zaal in frizbbiied
    .....uuh dat kost te veel

    ot
    snaren en plectrums zijn imo erg belangrijk voor een gitaarsound

    ik zelf zit tussen de 1 en de 3 mm

    good ol jIII en stubby 3mm
    veel dikker "vooralsnog" niet
    die stubbies slijten als een gek btw

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik gebruik al 20 jaar dezelfde plectrums, die groene dunlops, 1,5 mm. Mooie dikte en op elke gitaar zowel elektrisch als akoestisch te gebruiken. Geeft een strakke en volle tone.
    Dikkere vind ik niet fijn, heb ik te weinig controle over mn grip en techniek.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Ik gebruik voor elektrisch altijd Dunlop Delrin 500 2.0mm. Speel met 0.09 en 0.10 in E, en met 0.11 in C#. Op elektro-akoestisch pak ik toch meestal dunner. 1mm oid. Vind ik fijner.

    Doei.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Ik heb vanalles, maar kom toch altijd weer terug op mijn goedkope Dunlop .60mm (al 15 jaar, één & hetzelfde).
    Behalve dat de aanslag gemakkelijker gaat, houd ik van de frictie van dat plectrum in het bijzonder, langs de snaren.
    En ik houd er inderdaad niet van wanneer het hard klinkt.
    Op mijn beurt gebruik ik dan wel weer alle rondingen van dat plectrum, en sta ik er van versteld dat mensen altijd maar met de puntzijde spelen.
    Het merendeel van de tijd speel ik met één van de twee (identieke) rondingen van het plectrum, soms zelfs met de hele vlakke bovenzijde.
    Voor een enkele gelegenheid gebruik ik een 1mm, of zo een stone plectrum (wel lekker elektrisch bij rocksolo's en voor boventoontjes), voordat ik aan mijn .60mm geraakte, speelde ik lang met van die kleine plectrums, 1mm, maar penny size zeg maar.
    Laatst gewijzigd door Tupelo; 7 februari 2018 om 16:28

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarkid2 Bekijk bericht
    ok heb 'm nu door

    is er zo'n guitarwonder die ook met zo'n soort plectrum speelt
    en steeds aan z'n publiek moet uitleggen waarom hij geen plectra de zaal in frizbbiied
    .....uuh dat kost te veel
    Ervaringsdeskundige...

    Twee redenen waarom ik af en toe wel eens plectrums koop (die waar ik normaal mee speel heb ik al heel lang)

    De eerste is simpelweg om af en toe iets te proberen wat ik nog niet ken

    De tweede was in de tijd dat mensen om een plectrum kwamen vragen bij optredens... idd. om wat te kunnen weggeven. De M150 waar ik mee speel is nog altijd 5 euro per stuk. Geeft niet, doe er jaren mee (en als dat zo doorgaat decennia, het is nu decennium). Maar weggeven, dan is je gage in Nederland ook snel op... Dus gewoon wat goedkope plectrums in het blikje met plectrums, capo's e.d. Ook handig met leerlingen, als ze het vergeten zijn, of om simpelweg te demonstreren dat het echt verschil uitmaakt.

    Die stubby (3mm) van Dunlop gebruikte ik vroeger veel. Voor elektrisch heel fijn, alleen jammer dat dat puntje waardoor ze zo fijn zijn, er na uiterlijk een half uur wel af is. En zal dan aan de zaak liggen, maar bij mijn hofleverancier hebben ze meestal alleen de 2 mm of dunner. En die vind ik veel minder fijn, net als de Jazz III trouwens. Is het ook net niet voor mij. Die stubby's zijn fijn voor pinch harmonics trouwens. Maar op akoestische gitaar weer helemaal niks wat mij betreft.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top