Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 34
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard Stemmechanieken Les Paul vervangen?

    Sinds ik dunnere (008, ja ik weet het maar ik vind het erg lekker spelen) snaren op mijn Studio heb gelegd ontstemt de gitaar mij echt veel te makkelijk. Het valt me nu op dat de tuners ook erg makkelijk draaien als er wat tegen aan komt (er zit natuurlijk ook minder spanning op nu). Er zitten gewoon de standaard kluson stijl tuners van Gibson op.
    Er zit al een graphtech topkam op en de sleuven lijken me niet te nauw aangezien ik er ook al eens zonder problemen een 010 setje op gehad heb.
    Gaan wat stevigere tuners dit oplossen? Ik zal aan locking tuners te denken, heb ik ook geen windingen meer.
    Iemand tips? Wel graag weer tulpjes (plastic of metaal maakt dan weer niet veel uit) en een direct fit. Heb geen zin om te boren.
    Ik had zelf al de Gotoh SD90mg en de schaller keystone locking tuners in mijn hoofd.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Locking tuners draaien net zo makkelijk als "gewone" tuners. Verschil is dat je de snaren kunt opsluiten zodat je nauwelijks windingen nodig hebt. Ik weet niet of er tuners zijn die je ook kunt vastzetten zodat je ze niet meer kunt verdraaien, dat is volgens mij wat je zoekt.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Ik vind het knap om uit een 008-set een dikke toon te halen. Ik speel 010 of 011, afhankelijk van de gitaar. Qua tuners: Gotohs, Tonepros?
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  4. #4

    Standaard

    Eens een gitaar proberen die wel degelijk ontworpen is, blijft veel beter op stemming
    Naar mijn ervaring ontstemmen de meeste Gibsons sneller vanwege het design van de headstock. Als je ziet wat voor een hoek de snaren maken om bij de stemsleutels te geraken...
    Die dunne snaren genereren waarschijnlijk te weinig druk op de nut met stemmingsproblemen tot gevolg.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Hipshot locking tuners zijn imho verreweg de beste.

    En dikke tone kan prima met 008. Iommi en gibbons krijgen t ook voor elkaar.

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    En dikke tone kan prima met 008. Iommi en gibbons krijgen t ook voor elkaar.
    Precies, en ik heb in bijna 25 jaar echt nog nooit stemmingsproblemen gehad met mij Les Pauls (stuk of 10) met 009's.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ach, Locking tuners Helpen net dat beetje extra. Ik had een gitaar die niet op stemming te houden was. Bleek dat ik in mijn haast de snaren zo crappy op heb gelegd dat ze uit de tuner slipten... Tja. Dat heb je absoluut niet met Locking tuners.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard

    Ik speel ook met 008 op een LP. Klinkt prima en speelt heerlijk. De niet omwikkelde snaren moet ik wel veel windingen geven en goed rekken maar dan gaat 't prima qua stemming. Geen verschil met andere diktes.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 december 2008
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    8.240

    Standaard

    Thanks Orph. Weet jij een goed adresje voor de hipshots? Ik zie ze zo gauw alleen op thomann voor €22 p/s. En weet jr of ze een direct fit zijn? Gaatje voor een schroefje boren is nog niet zo erg als het moet. Maar de gaten opboren waar ze doorheen gaan doe ik het liefst niet.

    Als ik eenmaal aan het spelen ben valt het ontstemmen best wel wat mee.
    Maar ik hoef de gitaar maar op/in de gigbag te leggen en hij is al ontstemt. Heb ik de gigbag nog niet eens dicht. En ik kan hem nergens even snel tegenaan zetten. Dat is meer het probleem. Bij elke kleine aanraking draait het stemmechaniek terug. Ik vind ze vrij gammel als ik ze met andere mechanieken vergelijk.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    draai het schroefje op de button een (heel) klein beetje aan, dan zal hij stroever gaan lopen
    life sucks and then you die

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top