Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    vraagje Toets hout alternatieven. Blackwood TEK, Richlite, etc.

    Nu het door CITES nog moeilijker wordt gemaakt om hier in Australie voor mij Ebbenhout en Palisander te gebruiken voor toetsen en dergelijke, ben ik op zoek naar alternatieven.
    Er zijn hier redelijk wat houtsoorten die zich lenen, maar veel mensen houden nog altijd graag van het "zwarte ebbenhout".
    Ik las ergens iets van Richlite, wat blijkbaar van papier en hars wordt gemaakt. Lijkt me op zich niet heel erg millieu-vriendelijk. Op de site van Madinter las ik dat ze Blackwood-TEK verkopen, wat gemaakt wordt van Pinus Radiata en daarna chemisch (zogezegd organisch) behandeld wordt.
    (linkje http://www.madinter.com/corporate/bl...tek/index.html)

    Afgezien van het feit of het nu allemaal zo "gezond" is, vraag ik me af hoe deze materialen zich verwerken.
    Heeft er hier iemand al deze hout-alternatieven gebruikt? Zo ja, wat is je ervaring. Vooral qua bewerking met zaag en schaaf en verlijming.

    Ik heb een aantal voor en tegenhangers gezien op andere fora, maar meestal komt het er op neer dat het toon-technisch niet heel veel verschil maakt.
    Ik zou graag wat bestellen om uit te proberen, maar 1 toetsje van madinter laten overkomen kost me niet iets teveel voor verzending.
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    hi EJ, alles ok daar downunder?

    ik heb aantal keer maple gebruikt en dat met lederverf geëbonized. Oa National deed dit vroeger ook. Het is wel een gedoe en al zeker als je met inleg en binding op de toets werkt. Voor een leek niet van ebben te onderscheiden maar ietwat gitaarbouwer ziet het wel. Bovendien is de feel nogal verschillend van ebben.

    Maar is het echt onmogelijk geworden in australië om rosewood/ebben te gebruiken? Hier gelden volgens mij dezelfde Cites regels. Maar als je legaal gekapt hout gebruikt met Cites certificaat, is er niks aan de hand. Beetje gedoe als je een gitaar wil exporteren maar eens je de weg kent, valt dat wel mee.

  3. #3
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    och, misschien niet veel gedoe, maar het is ook een beetje een principe kwestie geworden. Er is hier heel veel mooi locaal hout dat geschikt is voor bodies, rug en zijkanten, nekken etc. Ook voor toetsen. Maar helaas is de werkelijkheid nog steeds dat veek leeken gewoon "ebbenhoutzwart" willen voor een toets.
    Ik heb nu juist de producent van dit TEK-spul gevonden in "Shandong" en ga eens zien of ze iets kunnen opsturen.

    En ja, alles gaat prima. Totaal niet bezig met gitaren bouwen, maar wel heel veel plannen aan het maken om weer terug te beginnen. Helaas op het moment geen workshop, en alles opgeborgen in dozen
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2006
    Locatie
    Vlissingen
    Berichten
    137

    Standaard

    Misschien overbodig, maar hier staat wel een en ander aan inspiratie.

    http://www.anzlf.com/

  5. #5

    Standaard

    cites geldt slechts voor nieuw te importeren hout,
    er zal in heel australie toch wel ergens een stukkie ebben of palissander te koop zijn?
    of gewoon opo ebay kopen en laten opsturen, ze kijken echt niet elk pakketje na hoor.
    esdoorn verven gaar heel goed, een paar weken in de Dylon zetten op zout water.

  6. #6
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Dus.
    Om even het topic terug in de goede ricting te sturen.
    Afgezien van het feit of ebben (en pali) nu hier in Australia gewoon nog te verkrijgen is:
    Heeft er iemand al met Blackwood-TEK van Madinter gewerkt?
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik heb met richlite gewerkt en de eerste keer dat ik een gitaar met een richlite toets in handen kreeg zag en voelde ik serieus niet dat het geen ebben was, in de verwerking reageert het ook als dense esdoorn/ebben. het is gewoon goed hard maar wel goed schuur en zaagbaar. het is inmiddels ook in verschillende kleuren en patronen te krijgen

    (en schijnbaar ook milieuvriendelijk)


    With materials made from recycled content and pulp derived from responsibly harvested trees, Richlite’s goal is to achieve success while leaving behind a smaller footprint. Complete with FSC certification by the Rainforest Alliance and GREENGUARD accreditation, Richlite is committed to minimizing its impact by using sustainably-derived resources, through sound manufacturing and business practices, and by working with partners who share similar goals. Richlite’s openness is designed to hold the company and the industry accountable, and to create a dialogue on responsible manufacturing and distribution practices.
    life sucks and then you die

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Blijf altijd angst houden voor het materiaal bij een herfret. Richlite komt op mij over als een veredelde soort formica en als je daar de frets uit haalt lijkt beschadigen bijna onvermijdbaar.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    valt mee, ik heb inmiddels een neck (gedeeltelijk) herfret met richlite en het reageert zelfs beter dan ebben wat ook wilt splinteren
    life sucks and then you die

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ebben staat nog niet op de cites lijst.

    Richlite is echt prima spul. Werkt enorm prettig en voelt prima.

    Mbt hout als alternatief: Pau Ferro, ziricote, katalox, bocote, ovangkol. Prima alternatieven.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top