Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 45

Discussie: frustraties

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2010
    Berichten
    354

    Standaard

    Where intention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.

  2. #22
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Mooi filmpje Johan. Wat hij in het begin ook zegt. I don't wanna teach you a technique that may not be natural or organic to you.
    Laatst gewijzigd door Brad; 11 januari 2018 om 17:52

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2010
    Berichten
    354

    Standaard

    Zoek de verschillen. Twee video’s van dezelfde kerel.
    1. Technische uitvoering

    2. Groovy uitvoering (van een ander nummer)


    De conclusie is dus, dat als je maar het juiste kapsel heb, de rest vanzelf wel goed komt

    On a more serious note: ik geloof dat het vooral een kwestie is van overgave. Daar kun je hele video’s over volpraten of veel over schrijven, maar uiteindelijk komt het neer op doen. Ik ben van mening dat overgave als kwaliteit niet in je bovenkamer zit. Die bovenkamer zit hem eerder in de weg. Gewoon doen dus. Vergeet wat je dacht te moeten weten en gaan met die banaan. Want moeten is dwang, dwang is slavernij en slavernij is verboden

    En als je dan toch nog kritisch tegen jezelf aan blijft kletsen, doe het dan met een hele langzame sexy stem, zodat je die na verloop van tijd ook simpelweg niet meer serieus kunt nemen. Of regel zo’n slaapmasker die je ook in het vliegtuig krijgt en zet die voor het spelen op, zodat je niet eens meer ziet wat je speelt en alles op de tast en je gehoor gaat doen. En maak vooral heel veel fouten daarbij, want uit die ongeplande dingen komt vaak de mooiste inspiratie voor improvisaties naar boven.

    Doe iedere dag iets wat je eng vindt, want de echte magie bevindt zich buiten de comfort zone. Hoe meer je dat doet, hoe minder het nog allemaal wat uitmaakt als je speelt. Of ga thuis op één been staan tijdens het spelen en zie wat dat met je doet. Gitaaryoga? Weetikveel, bedenk gewoon iets geks en probeer vanalles uit en kijk wat het met je doet. Zolang het voor jou maar werkt. Een dikke 7 biljoen mensen op deze planeet, dus ook evenveel unieke manieren.
    Where intention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohanH1980 Bekijk bericht
    Zoek de verschillen. Twee video’s van dezelfde kerel.
    1. Technische uitvoering

    2. Groovy uitvoering (van een ander nummer)


    De conclusie is dus, dat als je maar het juiste kapsel heb, de rest vanzelf wel goed komt

    On a more serious note: ik geloof dat het vooral een kwestie is van overgave. Daar kun je hele video’s over volpraten of veel over schrijven, maar uiteindelijk komt het neer op doen. Ik ben van mening dat overgave als kwaliteit niet in je bovenkamer zit. Die bovenkamer zit hem eerder in de weg. Gewoon doen dus. Vergeet wat je dacht te moeten weten en gaan met die banaan. Want moeten is dwang, dwang is slavernij en slavernij is verboden

    En als je dan toch nog kritisch tegen jezelf aan blijft kletsen, doe het dan met een hele langzame sexy stem, zodat je die na verloop van tijd ook simpelweg niet meer serieus kunt nemen. Of regel zo’n slaapmasker die je ook in het vliegtuig krijgt en zet die voor het spelen op, zodat je niet eens meer ziet wat je speelt en alles op de tast en je gehoor gaat doen. En maak vooral heel veel fouten daarbij, want uit die ongeplande dingen komt vaak de mooiste inspiratie voor improvisaties naar boven.

    Doe iedere dag iets wat je eng vindt, want de echte magie bevindt zich buiten de comfort zone. Hoe meer je dat doet, hoe minder het nog allemaal wat uitmaakt als je speelt. Of ga thuis op één been staan tijdens het spelen en zie wat dat met je doet. Gitaaryoga? Weetikveel, bedenk gewoon iets geks en probeer vanalles uit en kijk wat het met je doet. Zolang het voor jou maar werkt. Een dikke 7 biljoen mensen op deze planeet, dus ook evenveel unieke manieren.
    Vind t allebei echt enorme zaad uitvoeringen. Conclusie: Aziaten kunnen niet gitaar spelen.

    Die tweede zin was een grapje.

  5. #25
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    He Johan, het kapsel van die eerste gast is nou niet bepaald flitsend.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2010
    Berichten
    354

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Vind t allebei echt enorme zaad uitvoeringen. Conclusie: Aziaten kunnen niet gitaar spelen.

    Die tweede zin was een grapje.
    Prima toch?! Ging effe puur om het voorbeeldje, los gezien van het zaad. In het tweede filmpje is die gast gewoon lekker los.
    Where intention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2008
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    798

    Standaard

    Bedankt voor alle replies.
    Na alles gelezen en erover nagedacht te hebben ga ik gewoon terug les nemen.
    Met een eerste focus op techniek (m'n vibrato is bv. echt nog niet goed genoeg) en focus op melodie creeëren door gebruik van scales ipv. puur scales spelen.
    Het leren van licks, daar ben ik trouwens ook al een tijdje mee bezig

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2010
    Berichten
    354

    Standaard

    OK, prima!

    Maar als de les klaar is en je gaat naar huis, en je probeert weer eens wat en het lukt niet. Hoe ga je daar dan mee om? Of denk je dat het nemen van les al je mogelijkheden tot frustratie op miraculeuze wijze weg zal nemen? Begrijp me niet verkeerd, een beslissing nemen is altijd beter dan de huidige situatie in stand houden. En als les voor jou werkt, dan go for it!

    Maar misschien is het ook een idee, om al die frustratie gewoon eens een keer flink goed hard via die gitaar naar buiten te laten komen? Het kost geen drol en het opkroppen van frustratie is sowieso slecht voor je celletjes (ik spreek uit ervaring ) Dus wat is er dan mooier om die frustratie om te zetten in lawaai, als je thuis toch al de hele uitrusting ervoor hebt staan? Het hoeft geeneens ergens naar te klinken, dat is juist het mooie!

    Ter inspiratie een video over file’s, een herkenbaar onderwerp.


    Van de namen die je noemt in de beginpost ken ik er persoonlijk maar een paar qua muziek. Maar Slash en Hendrix zijn bijvoorbeeld wel gasten die extreme levensstijlen hebben geleefd. De enige reden dat Slash hier nog rondloopt, is dat ze er op tijd bij waren toen hij een hartstilstand kreeg door middelengebruik. En Hendrix is nooit verder gekomen dan Club 27. Misschien wel heel groovy, maar echt heel gezond is het allemaal niet. Wel rock ‘n roll natuurlijk.

    Dat is een beetje wat ik bedoel met techniek en de groove.
    Techniek is de theorie, de les, het oefenen. Verbeteren.
    De groove is meer als beeldhouwen. Een kunstenaar ziet in een stuk rots al een mooi beeld, het enige wat hij hoeft te doen is alle overbodige zooi van de rots weg te halen, zodat de essentie, het beeld of kunstwerk, overblijft. Weglaten, vergeten, overgave terwijl je speelt op je gitaar.

    Maar om een beetje leuk te kunnen beeldhouwen heb je natuurlijk wel goede techniek nodig. En dat is vooral een kwestie van uren maken en nieuwe dingen blijven uitproberen.

    Zelf ben ik dus zo’n gast die nooit les heeft genomen en op gehoor speelt. Ik ga absoluut niet beweren dat ik goed ben of iets dergelijks. Maar ik weet wel, dat als ik speel, dat ik er ook echt helemaal in zit. En dat ik er plezier aan beleef!

    Als je zelf aangeeft dat je schuchter bent, dan zou ik overwegen om daar ook eens iets voor te bedenken en dat ook gewoon te gaan doen. Of als je praat in termen van ‘te zwak’ en ‘niet goed genoeg’, dan kun je ook tegen jezelf zeggen ‘het is al goed, maar het kan nog beter!’ Dan ben je in de praktijk nog steeds precies hetzelfde aan het doen terwijl je speelt, maar dan vanuit een totaal ander en positief perspectief. Dan heeft je bovenkamer en de rest van je lijf veel meer lol in plaats van frustratie.

    Dus ja, wel benieuwd of en wat je naast het lessen en licken nog gaat doen.
    Laatst gewijzigd door JohanH1980; 12 januari 2018 om 04:38
    Where intention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2010
    Berichten
    354

    Standaard

    Owja, nog even een post om wat dieper in te gaan op het groove thema. Zelf denk ik, dat dat niet persé zoveel te maken heeft met gitaarspelen, maar meer met hoe je in het leven staat. Als je er bijvoorbeeld voor kiest om als ijzeren vuistregel te hanteren, dat je jezelf nooit naar beneden haalt en daar ook echt naar gaat leven, dan heb je al een goede basis.

    Emoties als schuchterheid, nevositeit en schaamte zijn denk ik vooral afgeleid van angst. Ik zie emoties als een soort spier die je kunt trainen. Een maf voorbeeld daarvan is een verhaal dat ik jaren geleden van een goede vriend hoorde. Hij had een artikel gelezen van een man die last had van angsten, vooral in de dagelijkse interactie met anderen. Op een gegeven moment was hij het zo ontzettend spuugzat dat hij daardoor zijn leven aan zich voorbij zag gaan (frustratie) dat hij een radicaal besluit nam (innovatie).

    Hij had een grote dildo gekocht, die in verticale positie op de bovenkant van zijn hoofd bevestigd en is toen een week lang buiten rond gaan lopen, ook in het cetrum van de stad van zijn woonplaats. In het begin vond hij het super eng. Want hoewel iedereen er vrolijk op los sekst, heerst er kennelijk nog steeds een grote taboe op deze primaire levens behoefte. En hij stond dan ook letterlijk en figuurlijk voor en onder lul. Maar na een week maakte het hem allemaal niets meer uit en was hij eindelijk verlost van zijn angst. Volgens hem was het achteraf een van de beste dingen die hem was overkomen in het leven.

    Zelfde geldt voor frustratie als emotie, afgeleid van agressie. Iets is nooit maar één ding, en dat is behoorlijk ruig. Want daardoor kun je vanuit een ander perspectief naar hetzelfde ding kijken, en er een totaal andere beleving bij hebben. Je zou ook kunnen stellen, dat frustratie de grootste motor is achter innovatie. De andere kant van de keerzijde van de medaille. Of dat frustratie en passie beiden manifestaties van vuur energie zijn en dus voortkomen uit dezelfde bron. Of dat liefde zonder haat niet kan bestaan (union of opposites, yin & yang).

    Dus als je frustratie ervaart, dan kun je je eigen perspectief aanpassen zodat die energie jou weer dient in plaats van tegenwerkt. Of je gooit het er gewoon lekker Raggende Mannen style uit, dat lucht op. Er zijn genoeg bands die groot zijn geworden met het uiten van frustratie. Rage against the machine en wat spul van Limp Bizkit zijn dan namen die zo 1-2-3 in me opkomen, maar er zijn nog zat andere voorbeelden.

    Of je kunt zeggen het perfectionisme kan me de boom in, ik ga voor excellence en laat de rest gewoon varen. En daarmee laat je ook meteen de focus het resultaat en/of succes los en kom je makkelijker in de flow of in the zone of hoe je het ook noemen wilt. Zodra je het loslaat, komt het naar je toe. Voila, overgave.

    Nu zeg ik niet dat je in de stad met een staafmixer op je schedel moet gaan rondlopen. Het is maar een voorbeeld om aan te geven dat er zat manieren zijn om iets aan je eigen groove te doen, die aanvankelijk helemaal niets met gitaarspelen te maken hebben, maar er wel degelijk een behoorlijk effect op kunnen hebben. Zolang je maar op je eigen manier en in je eigem tempo bereid bent om de confrontatie met jezelf aan te gaan. Dus ook met je eigen donkere kant. Dat is OK, die mag er zijn. Iedereen heeft hem en ik geloof dat het beter is om daar goed mee in contact te staan, dan hem te onderdrukken.

    Dus naast het nemen van lessen zijn er nog zat andere dingen te bedenken. Denk ik
    Laatst gewijzigd door JohanH1980; 12 januari 2018 om 05:38
    Where intention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2011
    Berichten
    781

    Standaard

    Ik heb dat boekwerk van hierboven nog niet helemaal gelezen dus ik weet niet zeker of het al als tip naar voren is gekomen, maar luister gewoon heeeel veeel naar gitaristen / muziek. Na een tijdje, dat is wat ik merk teminste, zit die bepaalde sound / style/ vibrato zo in je hoofd dat wanneer je iets na wilt proberen te spelen van die muzikant in kwestie, het wat makkelijker is dan wanneer je een paar nummers hebt geluisterd en denkt, hé dat ga ik ook proberen. Probeer die gitarist echt te onderzoeken. Kijk veel filmpjes (youtube is je beste vriend) en bestudeer echt goed hoe en wat hij of zij doet. En natuurlijk, dan komt het oefenen en het is niet zo dat je dan alles direct kan naspelen. Maar ik ben er van overtuigt dat wanneer je een muzikant echt goed bestudeerd, je wel een voorsprong hebt en je de licks en nummers sneller zal oppakken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top