Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 45

Discussie: frustraties

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2008
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    798

    Standaard frustraties

    Ik heb de laatste tijd enorm veel frustratie omtrent mijn gitaarspel.
    Over de jaren heen heb ik les gevolgd en heb een basiskennis caged systeem, intervallen, mineur en majeur pentatonisch, major en minor toonladder, modi.
    Echter wat ik merk is dat ik gewoon veel te weinig theoretische kennis heb en het niet kan toepassen, om de dingen te spelen die ik wil.
    Ook op technisch vlak sta ik veel te zwak om de dingen te spelen die ik wil (hendrix, slash, bonamassa, randy rhoads, metallica/megadeth etc ...)

    Ooit kreeg ik van een leraar de opmerking dat ik teveel theoretiseer en dat merk ik ook. Ik merk dat ik eigenlijk weinig muzikaal gevoel heb.
    Ik ben stikjaloers op mensen die geen scholing hebben gehad en alles op gevoel en gehoor spelen.
    Mijn doel qua gitaarspelen is bovenstaande muziek/artiesten kunnen naspelen, begrijpen wat ik speel en kunnen improviseren. Echter met anderen samenspelen is ook nog eens moeilijk omdat ik zeer schuchter ben en bevries als mensen op mijn vingers kijken.


    Moet ik een versnelling hoger gaan en echt een intensieve opleiding (op vrijetijdsniveau weliswaar) volgen of er gewoon mee stoppen omdat alle uren die ik er al in heb gestoken bitter weinig opleveren.

    Zijn er nog mensen die dit herkennen?

    Alvast bedankt voor de hulp/suggesties.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Bij je eerste paar zinnen dacht ik al, teveel focus op theorie.
    Ik zal het wel eens eerder gezegd hebben, theorie komt NA het spelen, niet voor.
    Uitzondering is wanneer je van blad wil naspelen, of opschrijven.

    Kijk, het heeft totaal geen zin een toonladder te kennen om die vervolgens in de praktijk te brengen, daar zijn toonladders niet voor bedoeld. Je moet uit die ladder want anders kan je alleen maar dat, ga je vastzitten.
    Waar toonladders goed in zijn is begrijpen wat je speelt en daarmee dat principe kunnen toepassen op iets anders.
    Maar je moet wel eerst iets spelen.
    Wat veel belangrijker is om je oren te scholen, dat wat je hoort kunnen vertalen naar je fretboard, puzzelen met welke vingers, hoe de frasering is. Kleine patroontjes die je verzamelt en aan elkaar kan rijgen. En DAN kan je kijken wat je eigenlijk speelt.

    Gewoon veel luisteren en naspelen wat je aanspreekt en dat op je eigen manier doen, that's it.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3

    Standaard

    de dingen te spelen die ik wil (hendrix, slash, bonamassa, randy rhoads, metallica/megadeth etc ...)
    Dat wil je oplossen door theorie te leren?

    Licks kopiëren. Langzaam! Langzaam is meestal 4 keer zo langzaam als wat mensen denken dat langzaam is. Eerst langzaam, zeg op de helft, of zelfs een kwart van de nodige snelheid. En als het goed gaat, dan tempo opvoeren. Van de namen die je noemt zijn ongetwijfeld genoeg goede stukjes te vinden op youtube, die door liefhebbers worden uitgelegd. Kunnen ze het zelf niet fatsoenlijk spelen, doorzoeken naar een ander.

    En wat Pepe zegt over theorie, helemaal mee eens. Theorie TIJDENS het spelen, gebruik ik alleen, als ik niet hoor, wat ik zou moeten/kunnen spelen. Als ik ineens op een jazz-nummer moet soleren dat ik nog nooit gehoord heb. Anders denk ik er totaal niet over na.

    Sterker nog, we gaan zondag voor het eerst Some Skunk Funk live spelen met ons ouwelullenjazzclubje. Lees even door, het klinkt heel technisch en boven je pet, maar het gaat om de clou... Saxofonist is een conservatoriumgast. "Welke akkoorden speel je daar en daar" Antwoord "geen idee, qua greep is het een Db7b9#11. Dat werkt ,maar er gebeurt eigenlijk bij de toetsen iets anders. Ik soleer eerst in Gm, en dan in G#m" Komt de saxofonist terug, ja, kan, maar ik gebruik octotonische ladders.

    Enfin, ik even zoeken. Octotonisch is een variant op diminished scales waarbij je steeds een grote secunde met een kleine secunde afwisselt. Ik ga daar wat mee spelen, en weet al dat ik die ladder op zich wel ken, maar er nooit wat mee doe. Tenminste, dat dacht ik. En dat is de clou... ooit, toen ik nog niet zo lang speelde, nam ik een concert van Pat Metheny in Duitsland van tv op op videocassette. Ik heb het helaas niet meer. Metheny heeft zo'n beruchte lick, die ik probeerde uit te zoeken. Pre computer, pre internet, voordat je zoiets kon vertragen. Ik kwam op iets anders uit dan wat Metheny speelde. Maar het effect is ongeveer hetzelfde. Ik speel een arpeggio over een verminderd akkoord, die ik lukraak halve tonen op en neer schuif. Je eindigt dan met een volledig chromatisch gebeuren, dat redelijk wrang klinkt. Maar het kan wel in de juiste context, en zolang je op het goede punt begint en eindigt. Daartussenin mag het wringen als de pest.

    Clou, ik doe dit al jaren, zonder een idee te hebben hoe dit theoretisch te verdedigen is. Maar in wezen valt het binnen de octotonische ladders. Nooit geweten, tot letterlijk voorgisteren.

    Jij denkt dat je dat niet kan. Maar jij kunt het ook. Tenslotte hoor je ook dat wat Slash ergens doet wel kan, zonder dat je weet wat de theorie erachter is. Je oren zijn uiteindelijk je gids.

    Het begint echt voor iedereen met kopiëren wat je leuk vindt. Niemand leert een taal door de grammatica regels uit zijn hoofd te leren, en het woordenboek open te slaan bij A. Als dat zou werken zou het engels van veel Nederlanders niet zo tenenkrommend zijn.

  4. #4

    Standaard

    PS

    Frustraties, frustraties? Praat me er niet van... dat heeft iedereen, en dat blijft. Wen er maar aan.

    Ik kan best leuk spelen, daar niet van. Maar er zijn nog steeds dagen dat ik ervan baal, en dat ik vind dat het een drama is. Hoe goed je ook wordt op gitaar, er is altijd wel iemand die iets eigenlijk weer veel beter kan dan jij.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SloeGin Bekijk bericht
    Ik ben stikjaloers op mensen die geen scholing hebben gehad en alles op gevoel en gehoor spelen.

    die mensen hebben dus jaaaren elke dag uren zitten spelen, dingen uitzoeken op het gehoor. Hun muzikaal gevoel komt daardoor dus, het is niet iets Godgiven. Ok er zijn mensen die veel sneller zijn dan anderen, met zekere aanleg enz... maar hoofdzaak is... spelen. en dan ook letterlijk: dwz, er plezier in hebben. frustratie af en toe mag, heeft zelfs de allerbeste, maar focus op de fun. Theorie eventueel daarna, en dan nog optioneel. toch als je eenvoudige dingen voor ogen hebt zoals classic rock.

    en ook: volhouden. for reference: ik speel nu al maanden een snelle gypsi lick, nog steeds niet goed genoeg, maar ik kom langzaam in de buurt. ja, ik heb het over één lick van 4 seconden. nu, ik ben het stadium van uren per dag spelen wel al hele tijd voorbij
    Laatst gewijzigd door barno; 8 januari 2018 om 02:00

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Haha, ik zit al 30 jaar te kloten op een stuk van Gatton.
    Het was een flexi plaatje bij een magazine, ik zie me nog urenlang die naald van de pickup op & neer zetten.
    Ik kan het nog steeds niet.
    Het tempo zit op 145 bpm, ja hallo..
    Maar... in the meantime heb ik me daar toch een partij trucs van geleerd en daar gaat het mij om.
    En stel DAT ik het ooit zo goed zou kunnen spelen dan is het enkel geinig om 's een keertje te posten op een gitaarforum om de rest te imponeren.
    Moet je niet zeggen dat je er 30 jaar over gedaan hebt want dat geeft een sneue indruk.

    Oh kijk, iemand heeft het op Youtube geupload! Kan ik het eindelijk eens LANGAAM afspelen.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7

    Standaard

    Alles dat hierboven staat.
    Allemaal dik OK.
    En denk niet van: hoor ik daar een ‘maar’ aankomen. Want dat is niet zo.

    Ik mis in jouw verhaal een heldere foto van wat je wil gaan doen met al die techniek.
    En je hebt een te grote concentratie op datgene, wat je niet kunt.

    Theorie is gereedschap en zker de mindere lesboeren zien het als datgene dat de hypotheek betaalt. Dat iemand een knap inkomen uit muziek haalt is goed, maar de vraag of dat aansluit bij wat jij nodig hebt wordt overgeslagen.

    Het kan daarom geen kwaad eens een paar simpele vragen aan je zelf te stellen:
    Ik weet wat ik niet kan, maar waarin ben ik goed?
    Ik weet wat ik niet leuk vind, maar vind ik wel leuk
    Ik vind dit lessen saai, maar welk doel zou ik willen bereiken
    Ik weet hoe oud ik ben, dus is een rol als rockGod nog een realistisch doel

    In jouw schoenen zou ik dus het initiatief terug pakken van de lesboeren. En heerlijk gaan pielen en op zoek gaan naar een situatie die mij plezier geeft. Doe je dat niet, dan blijf je aandacht geven aan de dingen die je geen plezier geven. Dan is het volgens mijn kristallen bol gewoon wachten op een moment waarop die gitaar in de hoek blijft staan.

    Dus alleen of in een bandje?
    Met oude lullen of jonge honden?
    Covers of zelfs iets uitvinden?
    Zoek iets dat haalbaar is en ga als de donder op zoek naar je sterke punten en je kicks. En een cursus macramé voor linkshandigen om op iets terug te kunnen vallen.

    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    @Harald: octatonisch is niet alleen maar bepaalde vorm van diminiaehd maar iedere ladder met 8 tonen

    Dat gezegd hebbende, PePe heeft niet persé gelijk (het ligt namelijk voor idereen anders, voor mij geeft theorie heel veel inspiratie en volgen de melodieuze toepassing pas erna), maar t kan wel werken voor jou. Probeer veel na te spelen, en te analyseren wat er gebeurt. En schroom niet om in t begin concepten gewoon over te nemen. Uiteindelijk maken de meeste mensen zich die concepten eigen.

    En als t allemaal niet werkt: ga lekker in een coverband spelen, heb je nog steeds veel lol!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2008
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    798

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    En als t allemaal niet werkt: ga lekker in een coverband spelen, heb je nog steeds veel lol!
    Maar dan moet je wel de nummers kunnen naspelen en daar zit het 'em net

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Dan ga je avnatgarde minimalistische post-retro-punk speken

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top