Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard Brug humbucker voor Blues

    hallo Forum,

    Ik heb een Cort M520, en hier zitten P90 Phat Cats in. Ik ben tegenwoordig vooral met blues bezig (o.a. gitaarles), en ik zit eraan te denken om de brug PU te vervangen voor een humbucker.

    Er zat ooit stock een Mighty Might humbucker in, en die vond ik te saai klinken. Probleem is nu dat ik de brug Phat Cat ook wat flauw en dun vind klinken. Zal deels ook aan de gitaar zelf liggen, maar ik wil het nog wel een keer proberen. Nek Phat Cat is prima, die blijft erin.

    Heeft iemand een tip voor een brug humbucker, niet te duur, zo tussen de 50 en 80 euro, voor een bluesy sound , die op een 500K pot kan worden aangesloten?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Blues doet het prima op een P90. Wat voor versterker heb je?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Tegenwoordig een Mooer BM, en ik heb een Yamaha THR5.

    Die brug P90 klinkt wat hol en dun, vooral met akkoorden. En de pickup geeft veel output, en overstuurt dan behoorlijk, en dan draai ik het volume wat terug op de gitaar, en dan wordt het wat cleaner, en vlakker. De sweet spot is lastig te vinden. Met solo's klinkt ie overigens wel heel aardig. Ik stel me zo voor dat een humbucker een vollere en warmere klank geeft, voor akkoorden.

    Die Mighty Might kan ik ook nog een 2e kans geven, die heb ik nog. Alleen verwacht ik er niet veel van.
    Laatst gewijzigd door raabje; 5 januari 2018 om 00:54

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    kan je wat tweaken met pickup hoogte, misschien staat hij wat te dicht bij de snaren

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ja idd, dat moet ik nog proberen, of de PU lager (of hoger) beter klinkt.

    SD Seth Lover of Pearly Gates schijnt wel mooi te zijn, dat ga ik op Youtube checken, of dat het geluid is dat in mijn hoofd zit.

    Aparte gitaar zoeken voor humbuckers is natuurlijk nog mooier, maar daar begin ik niet aan.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Ik vind P90's doorgaans wel vol klinken dankzij die grote single coil.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ik heb er vorige week een setje Lidl snaren opgezet, ik had nog een pakje liggen. Normaal heb ik Ernie Ball of GHS Boomers. Misschien klinkt de brug Phat Cat daarom wat blikkerig.

    Maar ik heb al besloten om er een setje Seth Lover humbuckers in te zetten, nek en brug, daar ben ik wel aan toe. December was een dure maand, binnenkort kan het weer. Komt wel goed.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    De Seth Lovers zitten erin. Nu nog de hoogte goed instellen, beetje experimenteren de komende dagen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    De brug pickup heeft iets geks, na het afstellen.

    Op mijn THR5 amp klinkt in een akkoord de hoge E snaar heel hard door, in crunch en lead stand. Als ik per snaar aansla is het volume gelijk. Die hoge E klinkt heel aanwezig, in elk akkoord, open of barre maakt niet uit. Pole piece naar beneden draaien helpt niet, hele pickup naar beneden ook niet. Ik moet tone bijna helemaal dicht draaien op de gitaar om dit te dempen. Op mijn buizenamp is dit effect minder.

    Nek pickup heeft hier geen last van. Ik ga eerst een andere snaar proberen, om dat uit te sluiten. Zou ook door die amp modelling kunnen komen, dan is die amp hier blijkbaar gevoelig voor. Of de gitaar zorgt zelf voor dit effect, met andere pickups was dit me niet eerder opgevallen.
    Laatst gewijzigd door raabje; 13 januari 2018 om 15:44

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.584

    Standaard

    Tja, Seth was een e-Lover

    En over die Lidl-snaren is ook nog wel een leuk draadje te vinden, incl. SoundCloud opnames.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top