Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 9 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 81
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Echt totaal geen idee... ergens rond 1970, ik was toen tien jaar, en sliep met m'n oudere broer op één slaapkamer, nog in een stapelbed ook anders kon je je kont niet keren. Als hij niet thuis was pakte ik stiekem zijn gitaar om te pingelen, dat was een met rood skai bekleed Strat-model, Hofner denk ik, een enorm groot apparaat voor zo'n klein ventje. Ik wist echt nog niet eens wat een akkoord was of zo maar er kwam geluid uit en dat was leuk. Later heeft hij me Am E en barré en zo geleerd, en we kregen een omgebouwde buizenradio als versterker op de kamer, dat was te gek natuurlijk, al dachten mijn ouders daar soms anders over. Pa en de stoppenkast...

    Het eerste deuntje zal een riedeltje van de Stones of de Beatles of zo geweest zijn, iets wat op de radio gedraaid werd. Mijn eerste eigen singletje was Long Train Running van de Doobie Brothers dus die doet ook mee. Oh Well heb ik ook altijd al gekund, zo voelt het. En Hey Joe. En Smoke on the Water.
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 1 januari 2018 om 18:09
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  2. #12
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bon_jovi Bekijk bericht
    Alvast de beste wensen aan alle gitaarnet leden, leuk om zo'n hulpvaardige en getalenteerde bende bij elkaar te zien. Bedankt daarvoor.


    Wat waren jullie eerste riffs op gitaar, ben je begonnen met akoestische gitaar of meteen electrisch?
    Indien je goeie tips hebt van tab sites of mensen op YouTube die de moeite waard zijn om te volgen kan je het hier ook altijd kwijt.
    Zoals zovelen begonnen op een akoestische gitaar met nylon snaren. Zo een goedkoop ding die veel mensen wel in de hoek hebben staan. Eerste akkoord was een Am. Het beginakkoord van Angie van de Rolling stones. Ik had een boek geleend van de Rolling Stones for easy guitar.
    Daarna een boek gekocht met de titel ''Lead guitar'' van Steve Tarshis en daar eerst met die akoestische gitaar uit gewerkt.
    Daarna een Futurama Hagstrom strat in bruikleen gekregen van mijn oudste broer en toen ging het een beetje lopen.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bon_jovi Bekijk bericht
    Alvast de beste wensen aan alle gitaarnet leden
    Insgelijks!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bon_jovi Bekijk bericht
    Wat waren jullie eerste riffs op gitaar, ben je begonnen met akoestische gitaar of meteen electrisch?
    Ik herinner me 'You really got me' (Kinks) op een nylonsnarige.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Mijn eerste riffjes moeten whole lotta rosie en enter sandman geweest zijn.

  5. #15

    Standaard

    Ik heb van mijn 8e tot mijn 14e op klassieke gitaarles gezeten, en werd zat van de oefeningen die ik thuis moest doen dus stopte ik. Ik kon ook alleen met mijn vingers spelen toen. Op mijn 16e werd ik pas voor het eerst echt fan van een band: Metallica. Wauw wat een verschil. Door metallica had ik mijn spaanse gitaar weer gepakt en was ik nummers aan het leren zoals nothing else matters, one, the unforgiven, en fade to black. Uiteindelijk moest en zou ik natuurlijk een elektrische kopen, dus ging ik naar de winkel met mn pa. Pa vond t ook geweldig en kocht een versterkertje voor me, en ik kocht een gitaar die me aangeraden werd als eerste elektrische gitaar: een epiphone les paul special II, helemaal zwart. Ik heb mezelf ook aan moeten leren met plectrum te spelen, waar ik vrij lang over deed. Leer dat jezelf maar eens aan als je al 6 jaar alleen maar met je vingers speelt :P Ik had totaal geen gevoel voor waar ik me bevond met mijn plectrum.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Op mijn 13de verjaardag kreeg ik een klassieke gitaar. Een jaar later kocht ik mijn eerste elektrische gitaar. Ik wilde eigenlijk bassist worden, maar mijn vader vertelde me dat hij had geïnformeerd en dat je nergens baslessen kon krijgen en dus kreeg ik klassieke gitaarles. Ik vond er geen kut aan. Leerde er ook weinig.
    Ik heb helemaal verkeerd geleerd. Ik kende niemand die gitaar speelde, dus vóór ik gitaarles had probeerde ik maar iets uit. Ik heb nooit iets nagespeeld. Ik verzon zelf muziek en als ik het niet kon spelen oefende ik net zo lang tot ik het wél kon. Vanuit de klassieke les, die ik dus later kreeg, leerde ik dat je met je vinger feitelijk upstrokes moest spelen (en dan je vinger laten rusten op de dikkere snaar - snappie?), dus toen ik doorkreeg dat gitaristen die elektrisch gitaar speelden een plectrum gebruikten, koos ik voor een plectrum dat het meest aan een vingernagel deed denken en ik speelde ermee alsof het een wijsvinger was, met upstrokes en altijd laten rusten op de volgende snaar. Ik ontwikkelde op die manier best een geinige techniek. Een techniek dat ze me later op het conservatorium eruit geprobeerd hebben te rammen. Tot ik in het voorlaatste jaar kwam, toen hebben ze het maar opgegeven.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Zo heb ik fingerstyle een techniek ontwikkeld waarbij ik mijn duim niet gebruik, maar in plaats daarvan de wijsvinger.
    Lang zo gespeeld.
    Plectrum altijd nodig gehad voor mijn bandjes, en ook wel mee leren spelen, maar ook verkeerd (ik speel met de ronde kant ).
    Daardoor in bepaalde muziekgenres beperkt, maar sinds ik die toch niet speel, is er eigenlijk een fijne eigen stijl rond ontstaan.
    Speel al heel erg lang Dunlop Nylon 60mm nu, met de ronde kant dus (tenminste, met de ronding van de bovenkant van het plectrum, het hoekje), en daardoor heb ik veel frictie.
    Mits juist gedoseerd/gefraseerd, krijg ik daar een heel erg harpachtig geluid mee uit mijn aanslag, wat resulteert in wat toch zo duurzaam gezien mijn favoriete muziek is; Lynchian music.
    Combinatie met bandecho (vooruit MM Deluxe), reverb, underwound pickups en acoustische gitaar werkt gewoon heerlijk.
    Er is geen mens die mij kan gebruiken, maar zou dat wel zo zijn, dan was ik onvervangbaar.
    Laatst gewijzigd door Tupelo; 2 januari 2018 om 15:12

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 oktober 2006
    Locatie
    Omgeving Roffa
    Berichten
    428

    Standaard

    Ik was een jaartje of 14 en toen zag ik are you gonna go my way van lenny kravitz op TV. Toen dacht ik damn, dat is cool. Daarna begonnen met een NTI beginners cursus gitaar met boeken en cassettebandjes. Kinderliedjes spelen en shit. Daarna een elektrische gitaar gekocht, ultimate-guitar ontdekt en zo verder gegaan. De eerste echte leuke riffs die ik kon spelen waren otherside en californication van RHCP.

    Persoonlijk heb ik een youtube gitaarinspiratie playlist waar ik regelmatig videos aan toevoeg met toffe licks / lessons etc.
    Laatst gewijzigd door gitaarmike; 3 januari 2018 om 12:18

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Ik denk dat Nirvana wel ongeveer het eerste is wat ik op de gitaar van mijn broer leerde. Rape me en Polly, lekker makkelijk. Ik was al 18 denk ik toen ik erachter kwam dat ik best muzikaal was. Ik leerde eerst orgel spelen op het orgel wat mijn moeder kreeg voor haar verjaardag. Zij was begin november jarig en ik kon met kerst de meeste klassieke kerstliederen wel spelen. Ondertussen kocht mijn broer dus een gitaar en mocht ik daar ook wel wat mee klooien. Daarna keyboard gekocht, toen een drumstel, een eigen akoestische gitaar, en nog weer later mijn keyboard ingeruild voor een Epi Les Paul en een Fender Performer 650. Nog wel heel lang in bands gedrumd, maar toen ik met een hernia thuis kwam te liggen heb ik mijn gitaarskills serieus kunnen uitbouwen. Ik kon de hele cd Effen Zitten van Normaal meespelen. Daarna steeds meer in bandjes ook gitaar gespeeld en vorig jaar heb ik definitief mijn drumstel verkocht en besloten dat gitaar toch meer mijn ding is.

    En dat allemaal begonnen met een paar powerchords van Nirvana.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Op mijn 30e uiteindelijk maar eens iets serieuzer geprobeerd:10 basislessen uit een boekje met dvd. Electrisch gitaarpakket gekocht(gitaar, stemmachine en versterkertje).

    Zonder stemapparaat ooit 3 weken geprobeerd wat akkoorden op te pakken op mijn 13e, kansloos. Klonk na 3 weken nog niet als Jimi Hendrix, wat een afknapper bleek.

    Youtube (Justin Guitar, Marty Schwartz en Siggi Mertens) hielpen me snel wat verder om liedjes kaliber Dylan, Cash en Young te kunnen benaderen.

    Verder kom ik niet veel verder dan minor en major pentatonic. Dus een keer les is het volgende.

    Tips zijn welkom!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top