Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 40

Discussie: Tape delay

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    550 euro vind ik nog erg veel voor dat ding. Probleem met veel tape delays is ook dat de delaytijd erg kort is. Te kort voor mij. Dat is weer het voordeel van de Echoplex, die heeft 700ms.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Zo leuk als ik het vind, een gecompliceerd mechanische apparatus op je board blijft een tricky factor.
    Dat zal wat anders liggen als je, zoals in Nijlands geval dacht ik?, enkel in kerkachtige toestanden optreed, daar zal het bier minder snel door de lucht vliegen en roadies je spullen in een hoek gooien als je net klaar bent en even uitpuft in de kleedkamer.

    Een ander bezwaar zijn de tapes, daar zou je er een aantal van moeten hebben want ze slijten, gaan kapot en desintegreren door de tijd en ervaring leert dat die dingen op een gegeven moment niet meer leverbaar zijn.
    Aan de andere kant, who wants to live forever.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #13
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.704

    Standaard

    Een Lexicon MPX100 heeft een maximale delaytijd van bijna 6 seconden, heeft stereo delays en prachtige galmen, chorus, flange, rotary, pitch, detune en special effects en ze zijn ook te combineren.

    Het apparaat is heel makkelijk te bedienen en je koopt ze voor pakweg 75 a 100 euro 2e hands.

    Ga ik niet voor met tape lopen klooien.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Tja lastig, het handzame concept van de junior vindt ik wel echt te gek hoor, maar idd de bottleneck
    is toch het 'mechanische' gedeelte en de tapes, eigenlijk niet anders dan bij een Echoplex of Copicat ...
    Die klikbare verzonken knopjes is ook zoiets wat ik in de praktijk op m'n board helemaal mis zie gaan,
    maar misschien vergis ik me en valt allemaal reuze mee.

    Qua prijs is het verschil met Epoch Deluxe dan weer niet zo verschrikkelijk groot, en heb je toch de
    real (tape) deal. Zoals ik al zei, lastig dus ...

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Een Lexicon mpx 100 heeft toch niks met een tape delay te maken? Dat is appels met peren vergelijken.

    En een echte EP3 is toch zeker nog twee keer zo duur dan een Belle Epoch deluxe.

    En de eerste roadie die zomaar mijn spullen in een hoek gooit heeft een probleem...
    Laatst gewijzigd door apekop; 31 december 2017 om 12:24

  6. #16
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.704

    Standaard

    Klopt, maar het gaat ff om het gemak en de betrouwbaarheid. Eind jaren 50 was ik een van de eerste gitaristen met een zelfgebouwde tape delay, maar ik hoef niet meer terug.

    Een echt krakkemikkige tape delay heeft een eigen karakter, de herhalingen gaan steeds vager klinken en ontaarden in rommel. Als je dat mooi vindt, so be it, maar met een kwaliteits tape en dito koppen en elektronica hoor je niet eens verschil tussen de tape en digitaal.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Die kwetsbaarheid is gelijk de charme natuurlijk. Dingen die draaien, buisje die gloeien, veren die trillen...
    Ik ben ook gek op oude Vu meters en kattenogen, ik heb een hele verzameling foto's van oude space age effectpedalen met faders, meters en roestige hamerslag knoppen.
    Maar.. ik heb wel een board (dat nooit het huis verlaat) waar buizen, kattenogen en faders de dienst uitmaken en die Trex zou daar UITSTEKEND bij passen. Maar 600 euro... zo ver gaat de liefde niet.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    I
    Nou vraag ik me af of er inderdaad die grote verschillen zitten tussen de digitale versies van bijv. Strymon elCapistan, T-Rex Reptile etc. en de opnieuw uitgebrachte mechanische tape delays van T-Rex Replicator of de Fulltone SS Tape Echo.

    Zijn er forumleden met een analoge versie en willen die hun ervaringen wellicht delen?
    Het hangt er heel erg vanaf wat je zoekt en wat je wilt en waar je een delay voor wilt gebruiken.

    1) Wil je een delay op een moderne manier gebruiken (dus altijd aan bij solo's om ruimte om je geluid heen te krijgen etc.) kun je beter een moderne delay kopen, zeker als je ook nog allerlei andere pedalen hebt en niet 1000 euro wilt uitgeven aan zo'n tweedehands ding (bv Space Echo).
    2) Zoek je een delay die allerlei dingen kan en meer dan alleen maar tape echo dan geldt precies hetzelfde. Een echte tape delay is vaak duur, moet je mee slepen en heeft onderhoud nodig. De Fulltone schijnt wel heel degelijk gebouwd te zijn, maar de prijs is er dan ook naar.
    3) Wil je een echte tape echo sound (en de manier van werken die erbij hoort en het gedoe eromheen) dan kun je toch het best een echte tape delay kopen. Dus: als je een tape echo zoekt voor space geluiden en je zet 'm voor je versterker (dus old school, niet in de fx loop) dan is zo'n tape delay de real deal, zeker als er buizen in zitten om de sound wat op te warmen. Let wel: het is wel beperkt, maar dat wat ie doet doet ie ook goed. Je zit dan niet te pielen met digitale true bypass buffer dingen tussen je gitaar en amp etc.

  9. #19
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Een Boss DM-2 waza of MXR carbon copy, compact handig en een prachtig lo fi geluid.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Kan zijn Brad, heb zelf een Memory Boy van EHX - maar klinkt echt niet als tape delay........Voor een echte tapedelay sound heb je.....een tapedelay nodig. Niet dat ik er één wil, want ik vind ze veel te duur!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top