Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30

Discussie: Stemming op 432 hz

  1. #1

    Standaard Stemming op 432 hz

    Hallo,
    Je gitaar stemmen met als referentie A=432 Hz, dit zou de oertoon zijn of zoiets. Ik merk dat mijn gitaar iets lager klinkt, maar om nou te zeggen dat ik in hogere sferen kom, nee!
    Heeft iemand hier andere ervaringen mee of weet iemand of er ook wetenschappelijk bewijs voor of tegen is
    Grtz

  2. #2

    Standaard

    Ik geloof niet hierin alsof een specifieke frequentie een spirituele oorsprong heeft.Ik stem mijn G# wel altijd 666 Hz ipv 664 ;-)


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Hallo,
    Je gitaar stemmen met als referentie A=432 Hz, dit zou de oertoon zijn of zoiets. Ik merk dat mijn gitaar iets lager klinkt, maar om nou te zeggen dat ik in hogere sferen kom, nee!
    Heeft iemand hier andere ervaringen mee of weet iemand of er ook wetenschappelijk bewijs voor of tegen is
    Grtz

  3. #3

    Standaard

    Nee, spiritueel zou ik niet willen zeggen.
    432 wordt ook nog wel eens met de Venetiaanse ijking van de A in verband gebracht.
    Er is eeuwen verstreken om van de 432 naar de 440Hz op te kruipen. In een poging de brille van de CD live te evenaren zijn de ribbon microfoons vrijwel helemaal verdwenen en is in pakweg 20 jaar de 440 opgerekt tot 444 of soms 446. Het concertgebouw orgel is bij zijn restauratie tot 444 Hz opgeleukt, zodat de daar spelende orkesten niet veel anders kunnen dan die dwingelandij te volgen.

    Dat je het verschil tussen 432 en 440 niet zo duidelijk hoort is te begrijpen. Maar reken maar dat het verschil met 444 of 446Hz te horen is.

    Verder vind ik Duck's 666 een leuke vondst. Wie weet laat ie zich nog eens zien.
    Ik zou er niet teveel bij stilstaan, TS. Doe wat je het prettigst vindt spelen en klinken. En spreek effe wat af met bandmaten etc.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  4. #4

    Standaard

    Ik moet zeggen dat de reakties anders zijn dan ik had verwacht. Duckman, leuk die 666, zeker heavy metal?
    En Duhsjaak, spiritueel is het voor sommige groepen mensen wel. Aan alles wat ze niet kunnen verklaren wordt een spirituele betekenis toegekend. Immers: de mens heeft God geschapen. Overigens is volgens Internet die nieuwe stemming pas net vóór de 2e wereldoorlog ingevoerd door de maatjes Engeland en Duitsland.

    Ik heb de gitaar zojuist gestemd op 444 hz, maar het enige verschil dat ik hoor is dat hij wat hoger klinkt. Ik sta er ook niet bij stil, maar nieuwe ideeën probeer ik graag en dit is één van die ideeën. Waarschijnlijk ben ik het overmorgen alweer vergeten, net als de rest.

    Ik bedank jullie voor de reakties, maar een wetenschappelijke verklaring wil ik het nog niet noemen.

    Wie die wel heeft wordt verzocht die te plaatsen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Aan alles wat ze niet kunnen verklaren wordt een spirituele betekenis toegekend. Immers: de mens heeft God geschapen.
    Wat cliché... enneh....spreek voor jezelf

  6. #6

    Standaard

    Fusion,
    Ik spreek voor mezelf; het was ook een bericht van mij. Voor zover ik dit kan beoordelen is het puur feitelijk. Maar om te voorkomen dat dit het onderwerp van dit topic gaat worden wil ik dit onderdeel afsluiten. Ik zal het niet meer zeggen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Fusion,
    Ik spreek voor mezelf; het was ook een bericht van mij. Voor zover ik dit kan beoordelen is het puur feitelijk. Maar om te voorkomen dat dit het onderwerp van dit topic gaat worden wil ik dit onderdeel afsluiten. Ik zal het niet meer zeggen.
    Wat jij wilt. Maar 'ze' en 'de mens' klinkt niet echt alsof je voor jezelf spreekt

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2006
    Locatie
    Emmeloord
    Berichten
    632

    Standaard

    Misschien kun je een acoustiche gitaar eens proberen te stemmen op 432 Hz en steeds iets hoger. Het zou kunnen dat de gitaar zich bij een bepaalde stemming het lekkerst voelt en het meest gaat meeresoneren.

  9. #9

    Standaard

    Inderdaad Fusion, ze had ik niet moeten gebruiken, maar met de mens bedoel ik niet een specifiek persoon of een specifieke groep personen. Zand erover?
    En Johanb, ik zou het best willen proberen, maar ik heb alleen maar een paar elektrische gitaren. Toch lijkt het me niet zo'n goed idee om elke gitaar af te stellen op zijn favoriete stemming, omdat je ook wel eens samen met anderen wilt spelen en dan is het handig als je allemaal hetzelfde gestemd bent en hetzelfde nummer speelt.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2010
    Berichten
    354

    Standaard

    Ik wil het best nog wel eens met een van mijn gitaren proberen. Zelf ondervinden of het iets met doet en zo ja, wat dan. Het is verder wel knap onpraktisch in relatie tot de tuning van andere instrumenten.

    Mijn beweegredenen om een poging te wagen hou ik lekker voor mezelf. Ik ben namelijk ultraspiritueel, for whatever that means


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top