Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30

Discussie: Stemming op 432 hz

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.966

    Standaard

    @JohanH1980 het was geen appel maar een vrucht. En de gangbare lezing is dat de vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad symbool staat voor je eigen moreel opstellen ipv naar God luisteren

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Ja goed filmpje, zijn we ook meteen weer van dat gemekker af!

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2010
    Berichten
    354

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    @JohanH1980 het was geen appel maar een vrucht. En de gangbare lezing is dat de vrucht van de boom van kennis van goed en kwaad symbool staat voor je eigen moreel opstellen ipv naar God luisteren
    Prima! Er circuleren op internet de nodige wilde verklaringen over het onstaan van het apple logo, waaronder die van de vrucht van de tree of knowledge. Ik vond het wel grappig om daar een nog wilder verhaal over te maken. Maar er zijn nog genoeg andere verhalen over de oorsprong van het logo te vinden en wat jij zegt over de vrucht klopt ook.

    https://www.iculture.nl/nieuws/apple...thes-waarheid/

    En verder over tuning keys of hertzen of hoe je het ook noemen wilt. Heel fijn dat er een ISO standaard is voor tuning. Ook handig als je instrumenten bouwt en samen muziek maakt, dan is alles makkelijk en goed op elkaar af te stemmen.

    Persoonlijk heb ik verder een gemengd gevoel bij ISO standaarden. ISO 9001 voor kwaliteitsmanagement is bijvoorbeeld vaak (dus niet altijd) een wassen neus. Als je een eenmaal het eerste certificaat hebt behaald, dan verdwijnt het hele gebeuren vaak weer in de onderste lade. En dan een maandje voor de periodieke vervolgaudit wordt alles op papier weer even netjes in orde gemaakt en er wat presentaties gegeven, zodat iedereen het juiste verhaaltje tegen de externe auditor vertelt en het nieuwe certificaat is weer in de pocket voor de komende periode. De 'Wij zijn ISO 9001 gecertificeerd' slogan in reclame uitingen zegt me dan ook meestal niet zo heel veel in eerste instantie.

    Dat onderste lade verhaal gaat je met Six Sigma bijvoorbeeld never nooit niet lukken en dat is maar goed ook. Daar gaat het echt om praktisch nut, niet alleen maar om een jacht naar een diplomaatje. Maar de ene ISO standaard is de andere niet. In ISO 27001, de standaard voor informatiebeveiliging is alles wat dat betreft al een stuk beter geregeld. Die kun je veel minder makkelijke faken. En dat is maar goed ook in deze tijden van meer privacy vermindering, hackers en datalekken.

    Voor de tuning van je instrument heb je denk ik ook geen ISO 16:1975 standaard nodig. 'Specifies the frequency for the note A in the treble stave and shall be 440 Hz. Tuning and retuning shall be effected by instruments producing it within an accuracy of 0,5 Hz.' aldus de website van het International Teveelhandelingen Committee
    This shall en that shall. Really? Het enige what shall, zijn Shaller tuners. En voor de rest mag alles en moet er helemaal niets.

    Gelukkig maar. Zolang het voor jou maar het beste klinkt en goed is af te stemmen met de voorkeuren en instrumenten van andere muzikanten. Een keel beschouw ik dan ook maar even als een instrument. En naast goed klinken is de bespeelbaarheid van je instrument misschien nog wel veel belangrijker. Als veel stevige bends onderdeel uitmaken van je speelstijl, dan kan een lagere tuning soms vanuit praktisch oogpunt handig zijn. Maar tegenwoordig kom je met een goede gitaar met compound radius hals en locking tuners ook al een heel eind zonder de noodzaak tot het verlagen van je tuning. Hebben je fans ook geen gedonder met gewijzigde tuningen als ze je tracks mee willen leren spelen vanaf je album. Maar op zo'n gitaar kun je natuurlijk ook gewoon doen en laten wat je zelf wilt

    Dus wat uiteindelijk waar is en werkt, dat bepaal je zelf. Volgens mij dan hè. Een ander kan daar weer compleet anders over denken. Ook prima!
    Laatst gewijzigd door JohanH1980; 5 januari 2018 om 10:14
    Where intention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2010
    Berichten
    354

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Zag ooit een filmpje voorbijkomen waarbij het idee historisch gezien volledig onderuit gehaald werd.

    En in het land van de guru's is het normaal dat een sitarspeler zijn instrument zo stemt dat de sitar het beste tot zijn recht komt. Een andere speler kan er dus met zijn sitar onder of boven zitten. Uiteraard wordt er binnen één ensemble wel een gemeenschappelijke 'C' (of 'A', net wat je wilt) aangehouden.

    Maar het is echt heel simpel, probeer uit, en zie wat je zelf vindt.

    Met een programma als BestPractice kun je het ook op bestaande muziek loslaten, zonder dat het tempo aangepast werd.

    Los daarvan, nauwkeurigheid stemapparaten zal tegenwoordig best goed zijn. Frank Zappa vermeldt in zijn autobiografie of een interview, dat hij zijn band op de marimba liet stemmen, ipv stemapparaten. Neem aan dat de Rodes en de Hammond niet consequent meegenomen werden. Lijkt me een leuke klus, voor de technici, als dat elke dag zou moeten. Gok dat het gold voor de band in 1988, die alleen digitale keyboards mee sleepte. (het ontbreken van analoge synths, en de toenmalige digitale rhodes en hammond geluiden was eigenlijk het enige minpuntje van die band)
    Toffe info

    En ja, mijnheer Zappa. Ik denk vaak in de winter aan hem terug als ik buiten loop. 'Never eat the yellow snow'
    Where intention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Ik heb hier toch wel wat mee geëxperimenteerd, zowel bewust als onbewust. Het onbewuste deel zat in een oude stemvork die ik van m'n oma had meegekregen, als ik de gitaar met dat ding gestemd had kon ik niet met de platen meespelen en dat kwam omdat dat oude ding nog op A= 432hz staat.

    Later heb ik de verhalen van die filmpjes gehoord en ben er bewust mee gaan experimenten. De uitkomst is nogal wisselend, de ene vind het inderdaad mooier maar de andere vind de hogere A juist weer mooier. Zelf vind ik vooral dat mijn gitaren en de snaren gemaakt lijken voor 440hz, als je lager stemt verdwijnen vooral de mooie hoge rinkels en belletjes die ik gewoon mis. Ik houd dan ook absoluut niet van naar beneden gestemde gitaren die wat mij betreft snel als een flubberende scheet gaan klinken (voor sommige muziekjes schijnt een gitaar juist zo te moeten klinken maar dat is duidelijk niet mijn muziek).

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2010
    Berichten
    354

    Standaard

    Kijk, daar hou ik nou van, kwispelhond (kwispelen = ik wil spelen?)

    Iemand die iets opvangt over 432 hz, dat ziet als een soort van inspirerend ideetje en verder al de theoretische bogus er omheen aan de kant zet, en het ideetje gewoon zelf aan kaak stelt en kijkt wat het voor hem doet, of er voor hem waarheid in zit. Althans dan veronderstel ik dan maar even. Is dat trouwens zo? Deze vraag in het kader van het bekende ‘Assumptions are the mothers of all fuckups’ gezegde. Zeggen ze gezegd te hebben, dus wie zegt het het beste.....?

    Anyway, leuk en interessant dat je de bevindingen uit je praktijktest deelt. Ik kan een lager gestemde flabberige gitaar in sommige gevallen wel waarderen, zeker in combinatie met een dikke fuzz erop. Hele brute woeste blokgolven kun je daarmee de ether in slingeren. Flubberende scheten daar had ik trouwens niet echt op gehoopt. Dat klinkt meer als een soort van trompet, en hopen doet men op het toilet

    Wat ik me dan wel afvraag, is in hoeverre het noodzakelijk is of enig effect heeft om de actie van je gitaar bij te stellen als je hem naar 432 hebt getuned. Het is allemaal een puzzel die moet passen, anders krijg je onzuiverheden in de uitkomst en je geeft aan dat je zelf niet het idee hebt dat je gitaren ook echt voor 440 gemaakt zijn. Ik heb zelf weinig kaas gegeten met betrekkking tot het afstellen van gitaren, dus vandaar de vraag.

    Ik had dat laatst trouwens ook met de verversingsfrequentie van het beeldschermpje van mijn computer (‘rekenaar’ voor ABN liefhebbers). Die stond standaard op 60hz ingesteld, dus mijn retina’s kregen een progressive videosignaal van 60 verse non-interlaced beeldjes per seconde aangeboden. Nu heb ik hem op 432hz ingesteld, ik voel me meteen een stuk relaxter. Ik ervaar nu veel meer rust tijdens het kompjoeteren. Ik voel mij nu veel meer in harmonie met mijn beeldscherm, en in fanfare met de kakofonie van sommige al dan niet obscure internetfora.

    Logisch ook, want als je 432 deelt door die 9 van de factor 9 grid, dan kom je uit op 48. Dus een heel getal. Gaat je nooit lukken met die standaard 60 hertz. Plus als bijkomend voordeel, heb ik nu dat ik alles vele malen sneller kan doen. Tot maximaal 620% sneller om precies te zijn ten opzichte van die standaard 60hz. Hierdoor beleef ik de toekomst nu al. Dat komt goed uit, want in het dagelijks leven praat ik ook met gemak drie kwartier in een half uur vol. Dus nu eens kijken wat deze nieuwe 432hz setting in het digitale domein gaat opleveren.

    Dus je leest het alweer, het 432hz verhaal moét haast wel waar zijn, dat kan niet bijna niet anders!
    Laatst gewijzigd door JohanH1980; 13 januari 2018 om 07:53
    Where intention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Dit is niet iets nieuws, ik heb hier zo'n 15jaar terug al voor het eerst over gelezen. Ik ben inderdaad bewust gaan testen of ik er iets mee kon en of ik er zelf iets van merkte.

    Mijn testen hielden meestal in dat ik gewoon akoestisch een nummer 2x speelde voor mensen hier thuis in beide stemmingen en hun vroeg wat zij ervan vonden. Het resultaat is gewoon wisselend: rustige nummers werken beter in de lagere stemming dan dingen die vrolijker moeten klinken en de ene gitaar reageert er beter op dan de andere. Mijn Gibson AJ bv. heeft als kenmerk een hele open en heldere klank, die vind ik zelf gewoon minder klinken in 432Hz (missende belletjes en rinkel dus). Nou heb ik hier ook nog een oude Ibanez York (1972) rondslingeren en die heeft vooral een warme en diepe klank, die werkt voor mijn smaak gewoon veel beter om wat lager te stemmen.

    Ik heb overigens nooit enig probleem gehad met naar 432Hz stemmen maar ik heb mijn gitaren ook niet op de uiterste grens afgesteld staan, een snaar moet vrij kunnen trillen voor een mooie klank dus ik heb de voorkeur voor een afstelling waarbij de snaren voldoende ruimte hebben om hun ding te doen. Als ik een gitaar definitief naar 432Hz zou stemmen zou ik het octaaf ook wel even nalopen maar verder hoeft er niet veel te gebeuren.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2010
    Berichten
    354

    Standaard

    Klopt Kwispelhond. Niets nieuws onder de zon. Volgens sommige wilde verhalen hadden bepaalde wezens het al duizenden jaren geleden vastgelegd in kleitabletten. Jeweetwel, diezelfde gasten die het nodig vonden om voor ons te bepalen dat een uur uit 60 minuten moest bestaan, die weer uit 60 seconden bestaan. Ik had een paar jaar geleden voor het eerst over het 432hz verhaal gehoord. Nooit zelf echt iets mee gedaan tot nu toe. Wel met andere lagere stemmimgen om mee te kunnen spelen met bepaalde opnames.

    Maar het schijnt tegenwoordig op internet heel fashionate te zijn om te doen alsof het wel iets nieuws is en wat voor een effect dat wel niet heeft. En dat er allerlei miraculeuze dingen mogelijk zijn, zolang je je instrumemt maar 8 hertz lager afstelt of naar ditto muziek luistert. Volgens youtube clipjes die absoluut niet zijn gemaakt voor het aantal views en bijbehorende reclame inkomsten, zou een spontane opening van het derde oog mogelijk zijn, door simpelweg een half uurtje naar een of andere vage 432hz binaural beat soundtrack te luisteren. En voor de mensen die geen half uur de tijd hebben, zijn er ook handige jongens gekomen die het voor je in slechts 10 minuten kunnen regelen! ORLY? Enm.....tja. Zeg je dan wat je zelf denkt en ervaart als je daar in mee gaat, of praat je na wat je hoort? Volgens mij zit er vooral heul veel van dat laatste tussen.

    Ik weet niet wat dat is. Misschien de drang naar nostalgie in dit gejaagde plastic planned obsolescence electronica tijdperk. De LP is ook al weer bezig aan een flinke comeback, en breien schijnt tegenwoordig ook weer hot te zijn. De naam Tesla is ook alweer in opmars. Super ruige vent trouwens, die Nikola.

    Misschien is het wel de collective yin & yang in actie. Teveel van het ene resulteert vroeg of laat weer in een neiging en overgang naar het andere. Mensen zijn nu bijvoorbeeld de zichzelf geniaal en voor de zekerste zekerheid ook stabiel noemende loftrumpet in de States een beetje zat aan het worden.


    Maarja, als we dames als presidenten zouden hebben, dan zouden sommige landen vroeg of laat gewoon niet meer met elkaar praten volgens sommigen En zo manifesteert die beweging zich al yuga’s lang op deze planeet.

    En voor wat betreft die space invaders die kleien als hobby hadden; straks gaan wij hier waarschijnlijk ook weer space in. Als je al ziet hoeveel raketten SpaceX het afgelopen jaar de lucht in heeft gejaagd, dan is dat een voorbode voor de toekomst. Misschien wordt die gejaagdheid wel teveel op deze planeet, en kunnen de lucky few die het kunnen betalen eindelijk weer eens lekker relaxt gaan kleien op een andere planeet, net zoals vroeger op de basischool. Back to basics. Als ik Ray Kurzweil moet geloven, is de technologische singulariteit nabij. Moeder natuur heeft ervoor gekozen, om de mensheid als de dominante diersoort zegen te laten vieren op aarde. All her eggs in one basket. Misschien herhaalt die cyclus van de evolutie eencelligen tot interstellar tablettenkleiers zich al oneindig, al dan niet inclusief tussentijdse Goddelijke interventie, beschikbaar in meerdere smaken en varianten. Who knows? Ik heb geen flauw idee. Gelukkig maar ook. If we could see tomorrow, what of your plans...

    Heeft dit verhaal nog iets met 432hz te maken? Ja en nee denk ik. Het maakt in dit specifieke topic ook niet meer bijzonder veel uit denk ik. Ik heb nog nooit zoiets collectiefs spannends meegemaakt over het een klein beetje naar beneden stemmen van je instrument, een handeling van luttele seconden of minuten. Maarja, vroeger stonden er ook mensen in de rijen om de nieuwe Windows versie aan te schaffen, terwijl ze zelf geeneens een computer hadden. Een ware hype! Rare wezens, die mensen. Myself included

    Hulde aan jou dat je het gewoon Engelse stijl hebt gedaan en bereid bent geweest om je ervaringen hier te delen. The proof of the pudding is in the eating. Dikke props voor jou!
    Laatst gewijzigd door JohanH1980; 13 januari 2018 om 23:57
    Where intention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Nogmaals, alleen de internet-heisa en het gezweefteef er omheen is nieuw, de klassieke muzikanten zijn hier al sinds de 50'er jaren over bezig maar die hebben het dan natuurlijk wel over de toon. Nou moet ik wel zeggen dat ik vind dat mijn mooiste gitaar juist minder klinkt maar het zou best kunnen dat hun echt oude instrumenten gemaakt zijn voor en dus echt mooier klinken in die 432Hz maar dat kan ik niet beoordelen. (in die klassieke wereld gaat alles om de toon, als je een avondje bezig gehouden wil worden moet je een klassieke muzikant eens vragen naar instrumentlak...)

    Mijn eigen conclusie is voorlopig: wat je speelt is veel belangrijker voor het welbehagen van de luisteraar dan dat de gebruikte stemming ooit zal zijn.
    Laatst gewijzigd door kwispelhond; 14 januari 2018 om 01:42

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 augustus 2010
    Berichten
    354

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kwispelhond Bekijk bericht
    Nogmaals, alleen de internet-heisa en het gezweefteef er omheen is nieuw
    Yep. Wat ik bedoel schrijf jij in één zin. Leerzaam voor mij in dat opzicht.

    (in die klassieke wereld gaat alles om de toon, als je een avondje bezig gehouden wil worden moet je een klassieke muzikant eens vragen naar instrumentlak...)
    Yep. En houtsoorten. Dat bepaalde oude violen zo duur zouden zijn, omdat ze gemaakt zouden zijn van bomen uit koude gebieden die door de kou heel langzaam groeiden. Maar ook daar weer zie je dat er blijkbaar bepaalde hi end hocus pocus actief is. Vroeger zelf als kleine kerel in die ‘scene’ gezeten, soms volg ik het nog een beetje.

    Mijn eigen conclusie is voorlopig: wat je speelt is veel belangrijker voor het welbehagen van de luisteraar dan dat de gebruikte stemming ooit zal zijn.
    Eens. A fool with a tool is still a fool.

    Niet dat het aan mij is om te bepalen, maar volgens mij zijn we wel zo’n beetje rond over 432 hertz.
    Where intention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top