Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard EL84 schermrooster spanning/weerstand vraag

    Beste liefhebbers van de betere elektronica. De vraag is misschien ver gezocht, en zelfs bijna contradictorisch, maar toch al een dag of twee mee vast in mijn hoofd.

    We lezen wel eens (ik denk dat Aiken het hier over heeft) dat het beter is om een eerder grotere dan kleinere schermrooster(g2)-weerstand te gebruiken op je eindbuizen (1k bijvoorbeeld of groter wordt aangeraden). Valt weliswaar op dat in oude Vox (bijvoorbeeld AC15) designs (ook één van de online beschikbare Matchless Spitfire schema's toont vrijwel hetzelfde), men gebruik maakt van 100 ohm per buis, zelfs met de spanning rechtstreeks afgetapt van de B+ voor de anodes.

    Enkele dagen geleden zat ik te lezen op deze pagina (http://www.turneraudio.com.au/output...pp-calc-1.html), erge focus op hifi, dus misschien niet helemaal gitaaramp relevant, maar volgende passage deed me nadenken:

    If the amplifier is designed by using design methods shown at this website it
    is unlikely that the load range suitable for the OPT will ever cause tubes to
    overheat...


    belangrijke reden daarvoor is volgens turner

    ...RLa-a load value is chosen so the class B load line for one tube of the
    PP pair will intersect the Ra limiting line at Ia lower than where the Pda
    maximum intersects the Ra limiting line...


    Stel nu dat we terug gaan naar het geval van de Spitfire. Matchless gebruikt hier voor zover informatie beschikbaar is, een output transformer primary van 4k (class B load line met slope van 1k). AC15 output transformers die je tegenkomt, hebben ook vaak een primary in de aard van 6k (class B load line met slope van 1,5k). Als je die load lines uittekent op de sheet van de EL84, lopen deze voor een aanzienlijk deel door de maximum dissipatie curve heen. No biggie, in principe, gezien de andere buis dan altijd rust krijgt.

    Als we nu terug kijken naar de g2-spanning: wanneer de anodestroom stijgt, en we een aanzienlijke g2-weerstand gebruiken, zakt de g2-spanning ook, om het schermrooster niet te vernielen. Gevolg is tegelijk wel dat de curves samen/neer worden gedrukt. Ook de g1=0V komt dus lager te liggen. Een aanzienlijk deel van de load line gaat door de maximum dissipatie curve en naar alle waarschijnlijkheid komt het snijpunt tussen g1=0V en de class B load line dan ook boven die curve terecht. Zo voldoen we niet aan de voorwaarde die turner aanhaalt, bij maximale swing zit 'de buis verder in het rood'.

    Ik begrijp dat de schermroosters niet wel varen bij een hogere g2-stroom. Anderzijds lijkt het of de anodes de g2-spanning liever niet (te veel) zien zakken, gezien naar maximale swing op de load line.

    In het geval van die 100 ohm g2-weerstanden bij Matchless en Vox, kan het natuurlijk nog altijd zijn dat de curves genoeg samengedrukt worden, om het snijpunt (g1=0V met load line) in het rood te hebben.

    Ben ik te ver(keerd) gaan denken? Is het misschien gewoon irrelevant omdat ik enkel naar de piek-swing kijk? (Wat in het geval van een blokgolf bijvoorbeeld?)

    Bedankt om te lezen, nog meer dank om te antwoorden.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Interessante materie. In mijn AC30 zijn de weerstanden 220 ohm. Omdat mister Petersen zegt dat dat beter is.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Ben geen voorstander van grote Rg2. Teveel spanningsval bij volle uitsturing geeft veel vervorming. De toppen van het signaal duiken naarmate je signaal toeneemt. Dit is op de scoop goed te zien, een sinus krijgt op de toppen te maken met een afname van de versterking. Ik begrijp dat je de roosterstroom wil beperken als de anode spanning zakt maar het oor wil ook wat dus stoken met die flessen.

  4. #4

    Standaard

    Zolang het lange termijn gemiddelde dissipatie maar laag genoeg blijft, kan de transiënte dissipatie zonder problemen 2x overschreden worden.
    Meer informatie over mijn versterkers en mijn Pedalen en Versterker workshops: http://sgravenmade.nl/workshops/vers...uwen-workshop/

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Bedankt voor jullie antwoorden, fijn om te zien hoe alive dit deel van gitaarnet nog is, in tijden van facebookdominantie. (Ik kan me vergissen, maar daar schrijf ik de (bijna-)dood van heel wat fora aan toe.)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Interessante materie. In mijn AC30 zijn de weerstanden 220 ohm. Omdat mister Petersen zegt dat dat beter is.
    Altijd perfecte reden , 'cause he/I say(s) so!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ben geen voorstander van grote Rg2. Teveel spanningsval bij volle uitsturing geeft veel vervorming. De toppen van het signaal duiken naarmate je signaal toeneemt. Dit is op de scoop goed te zien, een sinus krijgt op de toppen te maken met een afname van de versterking. Ik begrijp dat je de roosterstroom wil beperken als de anode spanning zakt maar het oor wil ook wat dus stoken met die flessen.
    Liever een grotere weerstand in de power supply en kleinere Rg2's dan? Zou de compressie wat moeten intomen. Vreemd trouwens, het verschil in de twee beschikbare Spitfire schema's. Eentje heeft alleen maar de 100 ohm Rg2's (en choke), andere gebruikt een 22k+22u plus nog eens 100 ohm Rg2's. Spitfire is gebaseerd op de AC15, maar wijkt bij die versie wel erg af.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tschrama Bekijk bericht
    Zolang het lange termijn gemiddelde dissipatie maar laag genoeg blijft, kan de transiënte dissipatie zonder problemen 2x overschreden worden.
    Anders zou bijna elke EL84 amp met Ra-a<8k en Va<300V in de problemen komen. In het geval van die Matchless'es, staat zelfs de bias over 100%. Of de ac15cc1 met een biasstroom van 46mA, en een spanning van 374V op de CT (Va-k dus nog altijd +-350V ).

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 mei 2006
    Locatie
    België
    Berichten
    9.270

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Ben geen voorstander van grote Rg2. Teveel spanningsval bij volle uitsturing geeft veel vervorming. De toppen van het signaal duiken naarmate je signaal toeneemt. Dit is op de scoop goed te zien, een sinus krijgt op de toppen te maken met een afname van de versterking. Ik begrijp dat je de roosterstroom wil beperken als de anode spanning zakt maar het oor wil ook wat dus stoken met die flessen.
    Excuses voor de bump, maar had nog vraagje voor Cluseau. Wat noem jij een grote Rg2, voor een EL84 specifiek? (B+ rond de 300V, Raa 6k-8k of zo) En wat beschouw je als aanvaardbaarder

    Thanks

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door caliban Bekijk bericht
    Excuses voor de bump, maar had nog vraagje voor Cluseau. Wat noem jij een grote Rg2, voor een EL84 specifiek? (B+ rond de 300V, Raa 6k-8k of zo) En wat beschouw je als aanvaardbaarder

    Thanks
    Theoretisch moet je nstuurlijk voorkomen dat de G2 stroom wordt overschreden. In de praktijk zou ik gewoon kijken op de scoop of je bij volle uitsturing een nette sinus overhoud. Er is hier nog een recent draadje met scoopplaatjes waarop de gevolgen van een te grote Rg2 goed te zien zijn. Er kan gezien de bijzondere schakeling ook een andere oorzaak hebben maar je ziet duidelijk het rendement inkakken bij hoge uitsturing.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top