Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Die F sleutel is pas interessant als je muziek gaat uitschrijven.. maar is toch geinig om te weten zo net voor het nieuwe jaar?

    Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke andere ladders dat trucje van de maj. en nat.mineur kunnen uithalen.
    Ik zeg er maar snel bij, als fun fact!
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #12
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    He Gypsy, ken je het caged system? Dat is handig om de gitaarhals goed te doorgronden. Koop een boek waarin dat gedoceerd wordt en ga daar rustig mee aan het werk. Je zult er veel aan hebben.

    Groeten.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Ik weet niet of ik fan ben van versimpelingen als het caged om theorie te leren, het is toch een beetje my first Sony.
    Als je ENKEL caged speelt zal het wel nut hebben maar je wil toch niet enkel verticaal spelen? Je wil toch verbinden?
    Hetzelfde bezwaar heb ik tegen het gewicht dat aan de pentatoon wordt gegeven, je ziet het al in dit topic. Hele ingewikkelde uitleggingen voor iets simpels dat de C en Am toonladder beiden geen kruizen en mollen hebben en dus hetzelfde zijn.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 30 december 2017 om 14:43
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #14
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Vind je het een versimpeling? Ik vind het een enorme hulp ook bij het zien liggen van ''jazz'' ladders.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 november 2014
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door speulmenneke Bekijk bericht
    Hallo gypsy,

    Het klopt wat je zegt: Als je de c-mineur pentatonische toonladder speelt "vanaf" de achtste fret, dan speel je de grondtoon C op de snaren 6 (lage E snaar), 4 (D snaar) en 1 (hoge E snaar). Als je vervolgens 3 posities lager DEZELFDE vorm speelt dan is dat dus uiteraard de a-mineur pentatonische ladder met de grondtoon A op dezelfde snaren (6,4 en 1). Dat zijn dan tegelijkertijd ook de tonen van de C-majeur pentatonische toonladder, maar dan met de grondtoon C op de snaren 3 (G snaar), 6 (lage E snaar) en 1 (hoge E snaar). Als je dus a mineur pentatonisch (a c d e g) speelt, speel je 'automatisch' de tonen van C majeur pentatonisch (c d e g a).
    We zeggen dan dat de toonladders elkaars parallel zijn, ze bevatten dezelfde tonen. Het uitgangspunt van de toonladders is natuurlijk wel anders: de een begint met/op a, en is een kleine terts toonladder. De ander begint met/op C en is een grote terts toonladder.
    He allemaal harstikke dank voor jullie hulp, ik denk dat ik er stilletjes aan uit geraak, maar ik vind het dan niet duidelijk hoe het in het filmpje wordt gezegd. Want hoe ik erover denk klopt toch ook hé, wanneer ik C mineur pent. speel, en ik schuif drie frets op naar boven en speel hetzelfde patroon dan zit ik op A mineur pent. hetzelfde voor d mineur pent. schuif ik drie frets naar boven dan zit ik op b mineur pent.! De bewering dat het dan majeur is (cmineur is dan plots Cmajeur) word is toch wel erg verwarrend voor een beginneling. Bij emineur Pent daarintegen schuif ik daar drie frets naarboven dan hoor ik duidelijk een majeur toonladder,dit is dan de Emajeur Pent. toonladder waar ik in kan komen want het klinkt vrolijk.

    Misschien eens een gitarist uitnodigen in de buurt die het er mij in kan kloppen. Bedankt nogmaals

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.458

    Standaard

    Nee.
    Verwarrende is, je zegt het twee keer fout en twee keer reageert men met "klopt!"
    Klopt dus niet.
    Een MINEUR drie naar boven geeft een MAJ. met hetzelfde patroon.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 november 2014
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    He Gypsy, ken je het caged system? Dat is handig om de gitaarhals goed te doorgronden. Koop een boek waarin dat gedoceerd wordt en ga daar rustig mee aan het werk. Je zult er veel aan hebben.

    Groeten.
    Dank je wel Brad,
    Het cadget systeem heb ik ook al over gehoord, maar dan denk ik dat dit iets voor gevordenden is.
    Laatst gewijzigd door gypsy; 31 december 2017 om 11:39

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 november 2014
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    116

    Standaard

    Komt goed, bedankt allen.
    Laatst gewijzigd door gypsy; 30 december 2017 om 18:19

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top