Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 november 2014
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    116

    Standaard Onduidelijkheid over majeur en mineur pentatonische toonladder.

    Hallo allen, er is me iets niet duidelijk in wat er over de mineur en majeur toonladder gezegd wordt in volgend filmpje : Slow Blues Guitar Lesson - How To Use The Major Pentatonic Scale - EP183 (op you tube) vanaf 6.58min.

    Er wordt namelijk gezegd dat wanneer je bijvoorbeeld de A mineur pentatonische toonladder speelt (of eender welke mineur pent.toonladder op de hals) en als je dan drie frets opschuift naar richting kop van de gitaar je automatisch op de majeur pent. toonladder zit. A-mineur wordt dan drie frets richting kop A majeur.

    Nu wat ik niet begrijp is wanneer ik nu de C mineur pentatonische toonladder speel (achtste fret) en ik schuif drie frets op richting kop dan kom ik toch op de A mineur pent.toonladder!!??

    Sorry als ik een slechte leerling ben en nog steeds een beginneling met een hoop frustraties :-), maar iemand die mij uit dit vraagstuk kan helpen?

    Hier de link van het filmpje en de bewering start op precies 6.58 min. : How To Use The Major Pentatonic Scale - EP183, nou ja blijkbaar kan ik hier geen link plaatsen maarmetknippen en plakken komen jullie er wel.

  2. #2

    Standaard

    Klopt. De A mineur is gelijk aan de C majeur pentatonisch. Is dezelfde ladder, check de noten maar.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 november 2014
    Locatie
    Heusden
    Berichten
    116

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hs0504 Bekijk bericht
    Klopt. De A mineur is gelijk aan de C majeur pentatonisch. Is dezelfde ladder, check de noten maar.
    ok ik begrijp het nog niet helemaal , de C mineur pentatonische toonladder begint toch op de achste fret, schuif ik dan drie frets op richting kop dan zit ik toch niet op C Majeur (wat de stelling is) maar dan zit ik op A mineur oh wacht even ik denk dat ik het snap of toch niet...het is toch tweemaal mineur dan..

    Eventjes een luchtje scheppen denk ik ...
    Laatst gewijzigd door gypsy; 29 december 2017 om 21:12

  4. #4

    Standaard

    Je verwart het vormpje met wat het doet. In beide gevallen blijft de C de grondtoon van de ladder.

    Speel eens een A mineur ladder op piano, en een C majeur ladder op piano. Misschien dat je het dan snapt.
    (desnoods zoek je een piano tutorial over die ladders)

    Je kunt natuurlijk ook gewoon eens de noten opzoeken van die ladders. Dan zie je het ook gelijk.

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Beide ladders bevatten dezelfde noten. Het enige verschil zit hem erin dat wanneer je beide ladders van beneden naar boven speelt je op een andere noot begint.

    Als je de C maj pentatonische toonladder voorspeelt dan speel je van c tot c. Als je de Am pentatonische ladder speelt ladder speelt dan speel je van a tot a. En als je het speelt zal je ook het verschil in karakter opvallen, ook al bevatten beide ladders dezelfde noten.
    Laatst gewijzigd door Brad; 30 december 2017 om 00:05

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Wat ze op dat filmpje zeggen klopt ook wel. Stel je speelt de Cm pentatonische ladder op op de achte fret en je gaat drie vakjes naar beneden en je gaat uit van hetzelfde toonladder patroontje dan speel je AM pentatonisch of inderdaad Cmaj pentatonisch.

    Want beide ladders, Am pent en Cmaj pent bevatten dezelfde noten alleen de grondtoon is anders.

    Wat ze daar mee willen zeggen is, dat de toonladder patronen van de majeur en mineur pentatonische ladders met dezelfde grondtoon, dus bv Cmaj pentatonisch en Cm pentatonisch op de gitaarhals er hetzelfde uitzien maar ze zitten op een andere plek.
    Laatst gewijzigd door Brad; 30 december 2017 om 00:34

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Oldenzaal
    Berichten
    352

    Standaard

    Hallo gypsy,

    Het klopt wat je zegt: Als je de c-mineur pentatonische toonladder speelt "vanaf" de achtste fret, dan speel je de grondtoon C op de snaren 6 (lage E snaar), 4 (D snaar) en 1 (hoge E snaar). Als je vervolgens 3 posities lager DEZELFDE vorm speelt dan is dat dus uiteraard de a-mineur pentatonische ladder met de grondtoon A op dezelfde snaren (6,4 en 1). Dat zijn dan tegelijkertijd ook de tonen van de C-majeur pentatonische toonladder, maar dan met de grondtoon C op de snaren 3 (G snaar), 6 (lage E snaar) en 1 (hoge E snaar). Als je dus a mineur pentatonisch (a c d e g) speelt, speel je 'automatisch' de tonen van C majeur pentatonisch (c d e g a).
    We zeggen dan dat de toonladders elkaars parallel zijn, ze bevatten dezelfde tonen. Het uitgangspunt van de toonladders is natuurlijk wel anders: de een begint met/op a, en is een kleine terts toonladder. De ander begint met/op C en is een grote terts toonladder.
    Laatst gewijzigd door speulmenneke; 30 december 2017 om 00:37
    Groeten van 'speulmenneke'.

    "I guess I'm dumb because I know I ain't smart, but deep down inside I gotta Rock and Roll heart". (Lou Reed)

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.457

    Standaard

    Ja handig he. Je hoeft enkel de minor scale te leren (haal pentatonisch er maar van af, heeft geen enkel nut) en je kent gelijk de majeur scale. 3 vakjes omdenken en klaar.

    Er zijn nog wel meer spiegelende trucjes als je ze op notenbalken uitschrijft (een uitstervende skill bij gitaristen heb ik het idee).
    Alleen de dorische werkt niet mee, die spiegelt enkel zichzelf.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.967

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Er zijn nog wel meer spiegelende trucjes als je ze op notenbalken uitschrijft (een uitstervende skill bij gitaristen heb ik het idee).
    Waarom zou een gitarist de bassleutel (F sleutel) moete kennen? Ik ondanks dat t 30 jaar gelden is nog best noten lezen, maar geen bassleutel. Dat leert een gitarist niet op t conservatorium toch? Behalve met een relevant tweede instrument? Of is dat tegenwoordig anders? Of komt t gewoon omdat ik weliswaar niveau tweede jaar conservatorium heb gespeeld maar niet daadwerkelijk op t conservatorium zelf?

  10. #10

    Standaard

    vroeger op de muziek academie in belgie deze sleutels moeten leren voor melodisch dictee ook nog de oude UT sleutel indien je met een blazerssectie of met een meerstemmig zangkoor komt samen te spelen kan deze kennis je van pas komen maar anders kom je als gitarist bijna nooit in aanraking met dit soort sleutels.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top