Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Snaren, welke dikte?

    Ik heb een poging gedaan om een goed advies te vinden op dit forum, tevergeefs, daarom dan maar een "nieuwe" vraag:

    Ik wil minder spanning (voelen) van de snaren onder mijn vingers, daarmee bedoel ik dat er wat meer beweging in de snaren wil hebben. Ik hoef niet perse te soleren, meestal speel ik een combinatie van fingerpicking en slag. Ooit ben ik begonnen met een setje 013, na een half jaar werd het 012, jaren later 011, en dat zit er nu ook nog op. Nu loop ik met het idee om er eens een setje 010 op te zetten, maar is dat wijs?

    Ik heb een Larrivee 05 (Dreadnought), misschien dat de spanning op dit soort gitaren altijd hoger is?? Net als bij een Gibson ofzo?? En dat het niet helpt om steeds maar dunner te gaan??

    Een extra probleem is dat ik reuma heb en de vingers niet meer zo goed willen.

    Dus wat is wijsheid? 010 setje er op, een andere gitaar kopen, een halve toon lager stemmen, stoppen met spelen, etc...

    Ik hoor het graag!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Niet twijfelen en gewoon in Eb of D stemmen. Maakt een heel groot verschil in feel van spanning. 010 is erg dun op een acoustische gitaar. het bovenblad moet in beweging worden gebracht en daar heb je dus wel wat energie voor nodig van de snaren. En nu vlug herstemmen

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Met 010 is niets mis mee wat mij betreft. Ik heb een akoestische travelgitaar met stalen snaren waar ik 010 op heb. Je kan zelfs 009 proberen. Ik weet niet of je van deze snaren ook een setje kunt kopen maar bij deze losse snaren is speciaal vermeld dat ze zowel voor elektrische als akoestische gitaar zijn. Het merk is Dáddario.

    https://www.bax-shop.nl/elektrische-...SABEgK6-vD_BwE

    Groeten en succes.

  4. #4

    Standaard

    Als je een gitaar met een mooie volle klank net zo dun wil laten klinken als een travelgitaar kun je inderdaad 010 nemen. Anders niet doen vanwege wat barno zegt.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Niet twijfelen en gewoon in Eb of D stemmen. Maakt een heel groot verschil in feel van spanning. 010 is erg dun op een acoustische gitaar. het bovenblad moet in beweging worden gebracht en daar heb je dus wel wat energie voor nodig van de snaren. En nu vlug herstemmen
    Ik heb net de gitaar in Eb gestemd, Ik had er meer van verwacht, de snaarspanning gaat misschien wel omlaag, maar het voelt niet zo. Misschien gewoon eens een setje 010 bestellen uitproberen (actie iets hoger) en dan kijken of het wat is. Ik denk dat het ook een gitaardingetje is (radius, mensuur, halsdikte, etc). Op termijn dan toch een andere gitaar kopen.

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Misschien zo een compacte gitaar met een wat kortere scale zoals deze.

    https://www.bax-shop.nl/western-gita...SABEgKGTvD_BwE

  7. #7

    Standaard

    D'r uit met die lange scale en koop een korte scale.
    Na je eerste bend ben je al om.

    Of stem je Larrivée met een capo op eerste fret in standaard E

    succes!
    .........het zag er allemaal zo gemakkelijk uit!!!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gert2015 Bekijk bericht
    D'r uit met die lange scale en koop een korte scale.
    Na je eerste bend ben je al om.

    Of stem je Larrivée met een capo op eerste fret in standaard E

    succes!
    Ja precies dat...... en de rest is gewoon medicatie.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top