Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Hoe werkt dit?

  1. #1

    Standaard Hoe werkt dit?

    Hallo
    Onlangs een klein versterkertje aangeschaft om wat mee te rommelen :een Grommes precision S-10 uit de 60er jaren , ook het schema erbij gevonden op internet .
    Na de input aangepast te hebben voor gitaar klinkt het heel aardig .
    Wat ik me afvroeg is hoe de faseverdraaiing hier in zijn werk gaat , krijgt de onderste (eind)buis nu zijn signaal van de bovenste buis ?

    Laatst gewijzigd door Theodorus; 28 december 2017 om 18:01

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Je kan de G2 zien als een kleine anode. En die is in (net als de anode) tegen fase van de ingang. De 100nF geeft het AC gedeelte door aan de G1 van de andere buis waardoor die in tegenfase wordt aangestuurd. Dus inderdaad krijgt de onderste buis het signaal van de bovenste buis.
    Nico


  3. #3
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    13 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Sjonge, nog nooit eerder gezien!
    Heel apart & leuk bedacht, maar heeft vast ook weer z'n nadelen.
    Maar; 't scheelt toch weer een buisje...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Sjonge, nog nooit eerder gezien!
    Heel apart & leuk bedacht, maar heeft vast ook weer z'n nadelen.
    Maar; 't scheelt toch weer een buisje...
    Ik denk wel dat er wat tweakwerk aan heeft gezeten om te voorkomen dat de ingangsspanning op de G1 van die onderste EL84 in balans blijft met de bovenste. Maar het is te berekenen.
    Nico


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Tja het kan. Ik heb wel meer bijzondere schakelingen gezien maar deze idd nog niet.

    Of het fijn werkt betwijfel ik toch een beetje, er treed denk ik een aanzienlijke vertraging op in de twee samenwerkende buizen. Al was het maar de faseverschuiving in de cap. Dan is er nog de vrschillende G2 stroom. Bij zo'n hoge G2 weerstand zal de bovenste buis als triode gaan werken. De onderste buis heeft G2 direct aan de voeding. Zou wel eens wat willen meten aan dit ding.

    Overigens zie je dit principe ook in echte fasedraaiers dus het schijnt te kunnen.



    edit:
    Als je wil brainstormen kijk dan eens naar de circlotron (google )
    Laatst gewijzigd door cluseau; 29 december 2017 om 10:41
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  6. #6

    Standaard

    Oké , bedankt voor de antwoorden (er is mij al iets meer duidelijk )
    Ik heb wat dingen gemeten inmiddels : in rust stand loopt er 3mA over de 2700Ohm weerstand tussen de twee eindbuis G2 pinnen (spannings verval is 7,8V) de rust/bias stroom van de twee EL84 buizen is redelijk gelijk .
    Is die faseverschuiving afhankelijk van het ingangs signaal ? , met andere woorden zou het groter worden naarmate het signaal groter word ?
    Het klinkt clean met een randje namelijk best redelijk maar de vervorming is niet echt mooi op hoger volume .(het ding is ook niet gemaakt om te vervormen natuurlijk)
    Met een signaal er op ziet het er zo uit op mijn scope aan de speaker uitgang gemeten:
    Clean:

    met wat vervorming:

    En nog een plaatje van het slachtoffer


    Groet Theo

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Wat je ziet in het onderste plaatje is dat er nog maar een buis werkt. De buis welke nog een beetje werkt heeft duidelijk last van een inzakkende top misschien door de grote G2 weerstand. Kijk maar of het de bovenste buis is die nog werkt.


    Bovenste plaatje ziet er redelijk uit maar zal op laag volume zijn.

  8. #8

    Standaard

    Nog twee scope plaatjes ter beoordeling , gemeten aan de anode van beide eindbuizen :

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Hoe moet ik die scoop van jouw aflezen? Ik zie onderaan voor elk kanaal 20V staan. Is dat per Div of is dat de totaal gemeten spanning? Effectief of toptop? Als ik het zo zie geld de spanning voor het totaal plaatje en dan is je anode wisselspanning veeeeeeel te laag. Je zou daar eigenlijk een toptop waarde moeten meten van 2x de voedingsspanning van 340V=, dus 680Vtt. Verliezen meegerekend naar schatting toch wel zo'n 500Vtt clean. Praat ons ff bij als je wilt.

    edit:
    Voor je timebase geld dat ook, er staat 800uS wat overeen komt met 1250Hz, een goede meetfrequentie. Maar als die 800uS voor de hele timebase telt dan is de meetfrequentie ruim vijf keer zo hoog ofwel dik 6kHz.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 3 januari 2018 om 20:05
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10

    Standaard

    Ik heb de anode gemeten met tussen komst van een condensator omdat ik niet zeker wist of de scope de hoge gelijkspanning aan zou kunnen (ik heb dat ding net en ben er nog niet zo in thuis) dus wat je ziet is puur het signaal deel , de frequentie die ik gebruikt heb was 450Hz .

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top