Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1

    Standaard Reine vs. Gelijkzwevende stemming

    Hallo,
    Kan iemand me dit uitleggen of een link geven waar ik dit kan vinden?
    Als de frets op een iets andere plaats zitten, zodat de frequentie gelijk is aan die volgens de reine stemming, dan is de gitaar toch rein gestemd?

  2. #2

    Standaard

    Voor die éne toonsoort wel. Die gelijkzwevende stemming maakt het juist mogelijk om toch te transponeren zonder dat het echt gruwelijk vals wordt.

    Als Gibson nu zijn automatische stemsysteem doorvoert tot de frets op de hals kun je misschien de frets motoriseren. Dat je de toonsoort kunt instellen, en alle frets iets verplaatsen naar de voor die toonsoort juiste plaats.

  3. #3

    Standaard

    Wat ik niet begrijp Harald,
    Een a is toch in elke toonsoort 440 hz? Dus als die gewoon zuiver op 440 hz staat is hij toch altijd rein? Dit geldt uiteraard voor alle tonen.

  4. #4

  5. #5

    Standaard

    nee, dit is dus niet zo. Een reine stemmig verdeeld niet in 12 gelijke stappen maar verschillende breuken.
    Gelijkzwevende stemming is een compromis.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sparrow Bekijk bericht
    Wat ik niet begrijp Harald,
    Een a is toch in elke toonsoort 440 hz? Dus als die gewoon zuiver op 440 hz staat is hij toch altijd rein? Dit geldt uiteraard voor alle tonen.

  6. #6

    Standaard

    Ik heb die gegevens op Excel losgelaten en kwam tot de volgende conclusie. Klopt mijn conclusie?
    In de reine stemming is de afstand (frequentie) per interval verschillend. Net als in toonladder, als de toonsoort verandert, blijft de afstand tussen de intervallen gelijk. in C is de afstand prime-terts (c-e) anders dan in E (e-g).

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.454

    Standaard

    Je moet het zien als een ponskaartje. Voor 1 snaar kan je de gaatjes op de juiste plek maken. Maar je hebt dus 6 ponskaartjes die onder elkaar liggen en maar 1 fret om 6 ponsgaatjes van boven naar beneden te verbinden.
    Er zijn trouwens wel gitaren met true temperament frets dus als je gek wordt van wringende noten, we can solve that.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8

    Standaard

    Sorry Pepe, maar ik vat hem niet helemaal. Maar klopte mijn conclusie?

  9. #9

    Standaard

    Ik word trouwens niet gek van wringende noten, eerder van die hals. Zeker gemaakt toen 'ie dronken was.

  10. #10

    Standaard

    Maar hoe zit dat bij verschillende toonsoorten? Hiermee kun je het idee van de pianostemming gebruiken, en idd. corrigeren op alle snaren. Maar het is dan nog steeds een getempereerd instrument. Het is geen reine stemming. Reine stemming zou je alleen voor één toonsoort kunnen doen. En dan wordt een andere toonsoort ook al snel echt vals.

    Om het allemaal nog erger te maken zal een goede violist de noot ook nog net iets anders benaderen afhankelijk van of hij van boven of beneden komt. Dat wordt helemaal lachen met frets.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Je moet het zien als een ponskaartje. Voor 1 snaar kan je de gaatjes op de juiste plek maken. Maar je hebt dus 6 ponskaartjes die onder elkaar liggen en maar 1 fret om 6 ponsgaatjes van boven naar beneden te verbinden.
    Er zijn trouwens wel gitaren met true temperament frets dus als je gek wordt van wringende noten, we can solve that.


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top