Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 mei 2007
    Locatie
    Het Hoge Noorden des Lands
    Berichten
    216

    Standaard Software voor opnemen op Mac èn Windows

    Mijn muziekvriend en ik willen graag samen wat nummers schrijven en beginnen op te nemen. Samen oefenen is door drukte niet vaak mogelijk. Wat ideaal zou zijn, is als we allebei stukjes zouden kunnen opnemen op de computer en die aan elkaar mailen om mee verder te knutselen. Zelf gebruik ik graag Garageband, maar mijn vriend heeft geen Mac, dus dat gaat hem niet worden. Is er een vergelijkbaar programma dat zich goed leent voor uitwisseling tussen verschillende besturingssystemen? Het gaat er dus niet alleen om dat er een Mac- en Windowsversie van het programma bestaat, maar dat ze ook daadwerkelijk elkaars bestanden kunnen lezen zodat we ideeën en opnames kunnen uitwisselen.

    Is Reaper bijvoorbeeld een goede optie?
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."


    ― Philip K. Dick

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Reaper is wel de eerste waar ik aan dacht, maar ik ken het verder niet. Schijnt soort van gratis te zijn. Pro Tools kan dit zeker, maar kost ook wat.

    Jullie kunnen altijd nog beide voor een Windows platform kiezen.

  3. #3

    Standaard

    reaper
    idd
    door de "experts" gezien als net zo goed als protools

  4. #4

    Standaard

    Als je geen toeters en bellen nodig hebt is Audacity misschien ook een optie.
    Eenvoudig in gebruik en volgoende plug-ins te verkrijgen.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  5. #5

    Standaard

    Ernest, die hier boven, en ik hebben drie of vier liedjes op ‘sounds’ gepost. Liedjes dus, die we samen en op afstand in elkaar hebben gesleuteld.

    Je hoeft ook helemaal niet perse hetzelfde systeem aan de praat te hebben. Wij hadden dat niet volgens mij. Gewoon je partijtjes inspelen bijvoorbeeld in reader, uit laten kotsen op WAV formaat, via WeTransfer of Dropbox naar de ander. Die leest het in in zijn computerding of iPad of harddisk recorder (zoals bij mij) en speelt daar zijn eigen partijtjes bij. In Audicity bijvoorbeeld. Als je graag met GarageBand werkt en hij met fruity loops (zou dat nog bestaan?) dan is daartegen geen enkel bezwaar.

    Makkelijk te doen. Zoek eens op ERGUS hier in het magische zoeksysteem en je komt ze vast tegen. Onze pogingen.
    We zijn er ook op binnengelopen. Ook dat nog. Dat begrijp je.
    Doe het maar, dat op afstand samenwerken. Gaat jullie allebei nog veel leuke nieuwe inzichten en werkwijzen opleveren.
    Met je gitaar in een intercity en een hele dag onderweg is zó 1980.

    Succes.
    Vriendelijke groet, Gus
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 23 december 2017 om 18:07
    In Tartiflette we trust…..

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.347

    Standaard

    Klinkt leuk maar volgens mij kan je dan alleen een stereospoor verzenden.Het zou toch beter zijn als je meerdere sporen kan versturen.

  7. #7

    Standaard

    Als je telkens ieder zijn eigen mix wil laten maken klopt die aanname.
    Maar dan maak je het nodeloos moeilijk volgens mij.
    Iemand (die je afspreekt of de initiatiefnemer) maakt de finale mix. Als jij de laatste bent die de muziek binnen krijgt, gebruik je de voorlaatste take als pilot en stuur je je partij terug.

    Of je doet het zoals ik mijn One man band dingen maakte op reel to reel. Telkens één take erbij. Beetje secuur werken, beetje mazzel ook. Sound on sound heette dat systeem. Ook de titel van de eerste lp van Fay Lovsky, die ik voor eeuwig in mijn hartje heb gesloten. Maar dit terzijde.

    Je hebt toch twee m/v? Effe een paar simpele afspraken over de manier van aanvliegen and you’re set to go.
    Het is te doen: geen hogere wiskunde. Echt niet.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door lcvanderhelm Bekijk bericht
    Klinkt leuk maar volgens mij kan je dan alleen een stereospoor verzenden.Het zou toch beter zijn als je meerdere sporen kan versturen.
    Met Audacity kan je elke track selekteren en dan als .wav exporteren.
    De 'andere kant' kan die dan importeren.... en voila, daar is dan dezelfde 'opbouw' ook aanwezig.

    Als Audacity die mogelijkheid heeft, dan zullen de meer complexe DAW's dat ook kunnen.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2002
    Locatie
    Warffum
    Berichten
    14.391

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernest01 Bekijk bericht
    Met Audacity kan je elke track selekteren en dan als .wav exporteren.
    De 'andere kant' kan die dan importeren.... en voila, daar is dan dezelfde 'opbouw' ook aanwezig.

    Als Audacity die mogelijkheid heeft, dan zullen de meer complexe DAW's dat ook kunnen.
    In Reaper kan dat en in Ableton volgens mij ook. Ableton heeft ook ingebouwde ondersteuning voor Blend, online samenwerkingsshit die gebruik maakt van Dropbox.

    De nieuwste versie van Audacity ondersteunt ook multitrack, men ik gelezen te hebben.

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Ableton kan dat zeker, kan alle sporen, een stereomix of een combinatie van stereomix en geselecteerde sporen exporteren. Ik zelf gebruik Ableton Live Suite 9.7.5 en gebruik die functie regelmatig. Is overigens wel een duur programma als je linear opneemt dan is Reaper zeker een alternatief, Live is meer geschikt voor andere soorten projecten.....

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top