Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard probleem gitaarhals met reverse curve

    ik zit even zwaar te dubben over het volgende.
    heb een geschroefde gitaarhals met een dual action trussrod.
    maple hout, met iets als rosewood fretboard met binding.

    nu heeft deze een probleem wat ze in het engels geloof ik reverse curve noemen.
    met snaren op spanning krijg ik uiteindelijk een geleidelijke relief vanaf de body, maar bij de 7/8 ste fret gaat hij richting headstock in een backbow.
    snaren los krijg ik hem met de dual action echter wel een een geleidelijke upbow, backbow ook, maar met snaren op spanning lukt dit niet.
    Ik weet dat deze gitaar veel gereisd heeft, ook naar het buitenland, en het is net alsof die backbow daar begint waar meestal de steun in een gitaarkoffer zit, maar misschien is dat verbeelding.

    maar hoe pak ik dit aan?

    heb hem al een tijdlang bewust in een stevige upbow gezet maar dat heeft niets geholpen.
    ook het langzaam, onder spanning vanuit een backbow terug te gaan naar een aanvaardbaar relief lukt niet.

    dus blijft naar mijn idee nog 3 opties over
    1 refret (misschien is de frettang te dik en geeft daar extra spanning op de toets, is immers ook een techniek een slappe neck stijver te maken) maar ik heb geen ervaring met refret van een hals met binding
    2 partial clamping, dus hem via lijmtangen de juiste richting op dwingen, maar daarbij is de kans natuurlijk aanwezig dat ik daar dan iets voorgoed mee verknal
    3 frets opnieuw vlakken, wat wel ongelijke hoogtes op zal leveren tussen top fret en fretboard

    maar misschien hebben jullie nog wel andere goede suggesties?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Onder spanning ietsje vlakken met een metalen L-profiel met schuurlinnen? Dan spanning wat lossen.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Onder spanning ietsje vlakken met een metalen L-profiel met schuurlinnen? Dan spanning wat lossen.

    gepost met Tapatrut.
    daar had ik niet aan gedacht, maar ik ben bang ( moet ik eerst een testopstelling maken) dat dat stukje backbow bij de topkam deze laatste onder de denkbeeldige lijn gaat zitten die je voor een zachte relief nodig hebt en dan rond de derde tot vijfde fret veel hoogte verliest qua fret ( ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk uitleg.)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Laatste optie, maar wel de makkelijkste: frets eruit, toets vlakken en opnieuw fretten.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    de laatste dagen waren een mooi moment om dit aan te pakken, en ik kon dit combineren met het verbeteren van een hals die ik als eerste ooit opnieuw gerefret had maar hier en daar toch nog wat probleempuntjes had.

    ik heb die eerste refrets gedaan na het lezen van het boek van Dan Erlewin, en als je wat wilt weten is dit zeker een van de boeken die je zou moeten lezen vanwege de informatie die er in staat, diverse technieken, maar ook de gegevens van bv factory setups van o.a een Fender, maar ook die van een BB King, Buddy Guy en SRV.

    maar goed, kennis is macht en ik las een topic van de bekende bouwer Ron Kirn.
    http://www.tdpri.com/threads/fret-le...le-101.201556/

    hier benoemt hij dat je een stuk rest afval van een granieten aanrechtblad kunt gebruiken om de frets te vlakken
    nu kon ik daar zo snel niet aankomen en heb een aluminium waterpas gebruikt, daar met dubbelzijdig plakfolie/tapijttape een baan korrel 180 schuurpapier onder gedaan en deze even goed vastgeklemd



    hierna het fretboard afgeplakt en hem in mijn kleine hals werkbankje vast gezet.



    nu stond er in die topic een interessante tip van werken en die kwam volledig van pas.
    Once the frets are marked…. I loosen the truss rod, and re tighten it until I just begin to feel resistance…. Then I take the leveling tool and place it on the frets and give it a slight shove…. It will remove the marker from the “high” frets… check it, and if the frets are “scrubbed” on both ends… tighten the truss rod… and re scrub…. Repeat ( you should re mark) those frets scrubbed) until the fret leveling tool is “scrubbing pretty consistently up and down the neck… YOU WILL SEE some are not touched at all, whereas others are. What we are doing here is adjusting the truss rod to get the neck as level as possible before we actually begin work.

    If the scrubbing reveals a high spot in the center of the neck, say around the 9th fret… and loosing the truss rod does not “relieve” that high spot.. the neck has a natural back bend in it and unless you have a double acting truss rod, it will take a professional to correct it… DO NOT try to level it.
    en gelukkig had ik een dual action truss rod.
    trouwens, ik kwam er niet goed uit welke beweging ik met mijn schuurbalk moest maken, maar dit bleek in de richting van de rode pijl te zijn, alhoewel Ron Kirn ook even een elips vorm van bewegen benoemd



    uiteindelijk mis je wel het gewicht van een strook graniet, maar het is gelukt, dat wil zeggen, de hals is nu zover in te stellen dat hij bespeelbaar is maar heeft nog wel de neiging om achterover te gaan buigen rond de eerste 7 frets als je onder belasting van de snaren de hals zo recht mogelijk wil maken.

    wat extra gereedschap besteld om de topkam goed te kunnen vijlen/zagen en dan kom ik toch daar waar ik wil zijn.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    vraag mij trouwens de laatste tijd wel het volgende af.
    zou je in een bestaande hals aan de achterkant 2 sleuven evenwijdig aan de trussrod kunnen frezen en daarin carbon strips lijmen en die sleuven verder kunnen opvullen met stroken hout zoals een skunkstripe om zo de hals stijver te maken?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top