Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 10 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 92
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Boss VE8 zit idd een Acoustic Simulator in. Geeft toch meer resonantie zeg maar dan een kale piezo. Verder, nog vergeten. Een compressie pedaal bijv. Boss CS-3. Haalt de pieken er wat uit en geeft je gitaar meer sustain.

  2. #12

    Standaard

    Ik heb zelf de boss ve-8 ideaal bij optredens.
    Zeker de acoustic resonance functie werkt bij mij ideaal.
    En klinkt in mijn beleving zekers beter als recht in de pa.
    Plus voor de zang goed te gebruiken, verwacht van de zang effecten niet alles maar ook daar zit wel bruikbaar tussen.
    Misschien ook gek maar ik heb er "nog" geen compressor tussen zitten.


    Ik gebruik bij al mijn speelspulletjes op het board wel een eigen akoestische versterker.
    Moet ik erbij zeggen dat ik bij begeleiding in kerkbandje gewoon ook vaak recht in pa vanuit m'n boss ging zonder problemen.
    Maar bij wat luidere bands is het toch fijn om een monitor te hebben.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2008
    Locatie
    Zuidbroek
    Berichten
    4.365

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik sleep al 25 jaar een akoestische gitaar mee, grote en kleine podia, tv/radio en studio's: nooit iets extra mee.
    Snoer in de DI, that's it.
    Ja, en een tuner zet ik er tussen, fungeert gelijk als mute want zo'n mixer heeft ook vaak niet in de gaten wanneer je speelt of het ding in een standaard gaat feedbacken.
    Maar goed, er is altijd een pa of zanginstallatie waar ik op in prik, nooit een uitzondering mee gemaakt. Als de zang niet versterkt wordt is dat voor een akoestische gitaar ook niet nodig.

    Ik heb ooit een Boss acoustic pre amp mee gesleept. Onzin eigenlijk.
    Een akoestische gitaar moet eerlijk en knaldroog, rare fx liflafjes is voor pussy's.
    Amen.....!!!!!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.
    https://www.facebook.com/TheOuttakes/?locale=nl_NL

  4. #14

    Standaard

    Ik heb op mijn acoustische gitaar een humbucker element in het klankgat gebouwd. Deze is ingeplugd op een boss ME25 en vandaar naar mengpaneel 2 ingangen. Voor de gitaar zet ik een micro ook naar derde ingang mengpaneel. De twee ingangen van de humbucker zet ik heel zacht en via pedaal Boss ME25 laat ik altijd een heel lichte delay. De micro ingang op mengpaneel staat sterker. Heel mooi effect en kun je heel wat experimenteren !!! (ik speel wel graag met geluiden)

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Dank iedereen!

    Pepe's oplossing is uiteraard de handigste, maar Pepe zingt niet in z'n uppie in een kleine kroeg. Maakt niet uit. Ik lees enkele dingen die bevestigen wat ik al dacht. Dus ik gooi alles via een DI-boxje in de PA (wel zo makkelijk) en voor de 'in mijn uppie in een kleine kroeg-tour' zou het lekker zijn als ik een twee-kanaals akoestisch gitaarversterkertje kan meenemen. Tof.
    Ik heb he-le-maal NIETS met effecten over de akoestische gitaar. Tuurlijk, een beetje eq is wel zo handig en een beetje reverb wel lekker (mocht de PA lul vergeten dat beetje galm op mijn gitaartje te zetten).

    Mijn voorzichtige schreden naar een gedeeltelijke conclusie:
    Ok, klein twee-kanaals versterkertje dus voor het kleinste werk.
    Maar voor de rest gebruik ik dus gewoon een DI-boxje.

    Maar is het dan handig om zélf een DI aan te schaffen die gemaakt is voor de akoestische gitarist (zoals die Fishman Stage Analog Pre-amp die ik al noemde - feitelijk toch niet veel meer dan een chique DI, of zie ik dat verkeerd?), of pak ik dan gortdroog de door het PA-bedrijf meegenomen DI-doosje? Mis jij nooit iets, Pepe?
    Nogmaals, effecten boeien me niet. Ook geen compressor. Ik snap waarom sommige mensen kiezen voor een lichte compressie, maar dat is niet iets voor mij. En een humbucker op mijn gitaar schroeven (sorry RoryVDW), dat is natuurlijk de wereld op z'n kop. Chorus, flanging, allemaal geweldig voor de elektrische gitaar, maar i.m.o. moet je het geluid van een akoestische gitaar zo puur mogelijk houden. En toch heb ik het gevoel dat ik iets mis wanneer ik de gitaar rechtstreeks door een willekeurige DI gooi.
    Vraag ik toch weer aan Pepe, "mis jij nooit iets?" Ik hecht veel waarde aan jouw ervaring en ik denk dat we m.b.t. akoestisch werk dezelfde ideeën er op na houden. Ik ben dus zeer van de nieuwsgierige (om maar eens met Kluk Kluk te spreken).

    Geinig hè? Dat werken met kleur....
    Laatst gewijzigd door vulvasonic; 17 december 2017 om 04:49
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    De pa jongens hebben altijd di's bij zich, dat zijn gewoon standaard dingen. Maakt ook niet uit of er een goedkope piezo of actieve electronica in gaat, doet het altijd. Als je stemapparaat het er mee kan doen kan een di dat zeker.

    Ik moet eerlijk zeggen, ik heb geen idee of ik wat mis, ik wil mijn akoestische gitaar hard en droog op de monitor voor mij maar ik heb geen controle over de zaal mix. Ik kan me voorstellen dat er wel eens wat reverb op komt maar het ligt ook heel erg aan de wens van de band.
    Als je het geluid hoort waar Al Dimeola tegenwoordig mee optreed... shimmer galms alsof je in de Sint Pieter zit en soms loopt er een pog of ander octaaf ding mee. hij gaat daar helemaal loos mee.
    Maar ja, die verveelt zich natuurlijk, probeert het een beetje interessant voor zichzelf te houden. Ik heb daar geen tijd voor, snelle runs op een akoestiek luistert veel nauwer dan op een elektriek.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Bedankt voor de info!
    Al Dimeola, altijd het gevoel gehad dat ie nooit goed wist wat ie wilde. Hetzelfde heb ik met John McLaughlin, met dit verschil dat Al soms nog lekker klonk. McLaughlin heeft nog nooit goed geklonken. Maar daar zal hij zelf vast heel anders over denken.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Heb je al enig idee kwa repertoire?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    +1 flanger, chorus of meer van die grappen, op een acoustische gitaar vind ik afschuwelijk. verder zelfde ervaring als Pepe, gewoon droog in de DI van de PA en hoogstens een snuifje reverb. klankgewijs liefst geen piezo maar voor grotere dingen is het wel heel handig en er zijn tegenwoordig zowaar piezo's die niet volkomen klote klinken.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    De pa jongens hebben altijd di's bij zich, dat zijn gewoon standaard dingen. Maakt ook niet uit of er een goedkope piezo of actieve electronica in gaat, doet het altijd. Als je stemapparaat het er mee kan doen kan een di dat zeker.
    Het altijd doen is nog niet hetzelfde als altijd goed klinken Met actieve elektronica in een gitaar is het minder kritisch wat voor DI je gebruikt. Een standaard passieve DI met inwendig alleen maar een transformatortje heeft een ingangsimpedantie van 50kΩ en dat werkt dan prima.

    Als je een passief element hebt (of dat nou magnetisch of piëzo zonder ingebouwde preamp is) stelt dat wel eisen aan een DI. je kunt dan het beste een actieve DI met Hi-Z input hebben. Een piëzo 'moet' hoogohmig (≥1MΩ) worden afgesloten anders verlies je toch wel signaal / tone. Het werkt op zich wel op 50kΩ, maar het kan veel beter.

    Klankgatelementen zijn als elektrische gitaar elementen en die sluit je ook hoogohmig af, anders krijg je ook hier de welbekende tonesuck (geen hoog), dus ook die sluit je voor het beste resultaat aan op een actieve DI met Hi-Z input.

    Ik heb wel wat keren op locaties gespeeld waar de DI van de geluidsman klaar lag en als ik daarop inplugde was er wel geluid maar dat was niet om over naar huis te schrijven. Legde ik dan mijn eigen actieve DI in de plaats neer, dan ging er toch wel een deken van het geluid af en stonden toch wel mensen te kijken wat een verschil dat maakt.

    De ene DI is dus zeker de andere niet en het hangt van het element en elektronica in je gitaar i.c.m. een type DI af of het wel of niet lekker gaat klinken.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top