Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 10 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 92
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard Optreden / versterken. Wat is wijsheid?

    Men zou het niet snel denken, maar deze jongen loopt al een tijdje mee en ik weet donders goed waar Abraham de mosterd haalt. Tenminste, als het om elektrische gitaren gaat.

    Echterrrrr...., ondanks het feit dat ik al een tijdje meedraai, heb ik nog nooit echt serieus opgetreden met een akoestische gitaar. Ik heb er twee. Een Gibson J-45 en een Epi The Dove Pro. Beide gitaren hebben een simpel piezo element en een volumeknoppie. De Epi heeft ook nog een echte 'tone control'. Geweldig.
    Nou, dat gaat vrij snel kut klinken natuurlijk.

    Mijn probleem:
    Het gaat er toch een keer van komen dat ik met die gitaren ga optreden. In mijn uppie. Althans, dat is mijn eerste zorg. Voor alle duidelijkheid, ik zing er ook nog bij.
    Het kan zijn dat er enkele musici bij gaan komen. En het zou ook gigantisch lollig zijn als ik mijn akoestische gitaar in kan zetten voor wat begeleidingswerk in wat steviger bandjes.
    Welnu, het ding moet worden uitversterkt. Op een goede wijze. Voor optredens in mijn uppie kan ik me voorstellen dat ik een akoestisch gitaarversterkertje gebruik. Versterkertje kan dan dienen als stand alone applicatie, of als monitor en veredelde DI, terwijl ik ook nog een microfoon voor de gitaar laat zetten die rechtstreeks naar de PA/zanginstallatie gaat..., of....
    Nou, het een en ander zou ook best kunnen werken voor optredens met een klein akoestisch combo. Of niet natuurlijk, jullie mogen het zeggen, ik heb geen idee!
    En dan de steviger bandsituatie. Microfoon weg uiteraard, maar waar plug ik op in? En waarom dat? Waarom een Fishman Stage Analog Pre-amp en waarom niet?

    Kortom, wat is wijsheid?

    Voor alle duidelijkheid, ik heb, behalve die twee gitaren en een tunertje, dus nog helemaal niets voor mijn akoestische gitaren. Niets!
    En (toch een lastig ding), ik ga absoluut voor ok, waarmee ik wil zeggen dat het goedkoop en slim zal moeten. Kom dus niet met oplossingen van duizenden euro's, want dat gaat het sowieso niet worden. Ik wil slimme, goedkope oplossingen. Ik moet 'ja' kunnen zeggen voor een optreden in een klein kroegje waar geen PA, of zanginstallatie is (en ja, misschien betekent dit dat ik wat steviger zal moeten onderhandelen, dit is jullie feestje), maar ik moet ook gewoon kunnen inpluggen en gaan!

    Wat is wijsheid, heren? Wat is wijsheid?

    Alvast bedankt voor het meedenken.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Sorry, kan je daar niet mee helpen mate.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Voor een piezo zou ik in ieder geval een preamp gebruiken zodat je geen ohmage mismatch krijgt. Verder kan het gewoon over de PA. Als die er niet is zul je zelf een versterker moeten meenemen uiteraard. Mocht je het in een band gebruiken wellicht een klankgat ring om feedback te voorkomen.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik heb zo'n acoustisch Roland ampje AC40 of 60 geloof ik. gitaar en stem erdoor in kleine club werkt prima. groter: gebruik het als gitaar en (eventueel zang )monitor en dan line out naar de PA. Zelf met klankgat pu (LR Baggs bij voorkeur). Met piezo werkt dat zeker (klinkt uiteraard wat minder mooi maar qua hogere volumes gemakkeijker)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik zou deze pakken, misschien icm een Bax kortingscode voor 300 euro:

    https://www.bax-shop.nl/akoestische-...hoCWoEQAvD_BwE

    En uitversterkt via xlr de zaal in en je kan ook grotere gigs aan.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    +1 Barno. Roland AC90 in mijn geval. Mini PA voor je piezo elektro-akoestische gitaar. Shure SM58 in het andere kanaal en zingen maar. Looper pedaal met backing tracks via de lijningangen achterin. (De wereld wil bedrogen worden...) Tevens personal monitor als je toch met PA gaat werken.

    Alternatief: Boss VE-8 Acoustic Singer. Uitermate lollig pedaal. Heel, heel veel mogelijkheden, Google maar even. Bijv. je eigen monitorgeluid maken met de VE-8 via de jack outs. En via de XLR outs de PA man in de zaal gewoon droog je gitaar en je zang geven. Effecten apart voor gitaar en zang. Looper. Enz. enz.

    Ik denk dat je akoestisch solo wel kan werken met een full body gitaar met piezo. Klankgat desnoods dichtmaken met een bierviltje ofzo. In een elektrische band zou ik kiezen voor een (semi) solidbody met piezo. Bijv. Godin of anders Crafter ofzo.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik sleep al 25 jaar een akoestische gitaar mee, grote en kleine podia, tv/radio en studio's: nooit iets extra mee.
    Snoer in de DI, that's it.
    Ja, en een tuner zet ik er tussen, fungeert gelijk als mute want zo'n mixer heeft ook vaak niet in de gaten wanneer je speelt of het ding in een standaard gaat feedbacken.
    Maar goed, er is altijd een pa of zanginstallatie waar ik op in prik, nooit een uitzondering mee gemaakt. Als de zang niet versterkt wordt is dat voor een akoestische gitaar ook niet nodig.

    Ik heb ooit een Boss acoustic pre amp mee gesleept. Onzin eigenlijk.
    Een akoestische gitaar moet eerlijk en knaldroog, rare fx liflafjes is voor pussy's.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    He Mario, ik denk er weleens over na wat ik zou doen tijdens akoestische nummers en passages als ik nog zou optreden. En ik maak echt geen grapje. Ik zou echt mijn acoustic simulator pedaal van Boss inzetten(AC-3). Je kan hem rechtstreeks op de PA aansluiten via de line out of op een transistor versterker bijvoorbeeld.
    Het klinkt wat minder maar ik denk dat het publiek er weinig van zal merken.

    En voor steviger nummers heb je een speciale stand op het pedaal zodat je toch er doorheen prikt. En je kunt de relatief kwetsbare akoestische gitaren veilig thuis laten.
    Laatst gewijzigd door Brad; 16 december 2017 om 14:51

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Een akoestisch simulator pedaal vind ik als droog neuken. Die Gt-serie van boss had zo’n effect ook in zn units. Klinkt verre van akoestisch, eerder blikkerig.
    Vulv geeft verder aan dat hij ook gaat zingen in die akoestische setting, dus dan is sowieso een 2-kanaals akoestische amp een optie, 1 kanaal voor gitaar en 1 kanaal voor zang.
    Ikzelf gebruik alleen een di en dan de zaal in als het akoestisch moet.
    Gister tijdens optreden ook gedaan. Handig en nog iets, ik kan iedereen de K&k fantastic aanraden, een piezo die passief is maar echt natuurlijk klinkt, niet dat blikkerige. Geen gekut met batterijen en geen geboor, gewoon een Jack input aan een piezo strip, die onopvallend onder de brug wordt geplaatst. Aanrader!

  10. #10
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Dat pedaal kan je dan prima aansluiten op dat kanaal voor gitaar op de akoestische amp. Op een akoestische amp klinkt dat pedaal juist erg goed. Het losse pedaal(AC-3) klinkt overigens beter dan de geluiden in de GT units.

    Het is maar een suggestie voor een makkelijke oplossing. Wat ik zal zeg, het publiek zal het verschil nauwelijks merken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top