Men zou het niet snel denken, maar deze jongen loopt al een tijdje mee en ik weet donders goed waar Abraham de mosterd haalt. Tenminste, als het om elektrische gitaren gaat.

Echterrrrr...., ondanks het feit dat ik al een tijdje meedraai, heb ik nog nooit echt serieus opgetreden met een akoestische gitaar. Ik heb er twee. Een Gibson J-45 en een Epi The Dove Pro. Beide gitaren hebben een simpel piezo element en een volumeknoppie. De Epi heeft ook nog een echte 'tone control'. Geweldig.
Nou, dat gaat vrij snel kut klinken natuurlijk.

Mijn probleem:
Het gaat er toch een keer van komen dat ik met die gitaren ga optreden. In mijn uppie. Althans, dat is mijn eerste zorg. Voor alle duidelijkheid, ik zing er ook nog bij.
Het kan zijn dat er enkele musici bij gaan komen. En het zou ook gigantisch lollig zijn als ik mijn akoestische gitaar in kan zetten voor wat begeleidingswerk in wat steviger bandjes.
Welnu, het ding moet worden uitversterkt. Op een goede wijze. Voor optredens in mijn uppie kan ik me voorstellen dat ik een akoestisch gitaarversterkertje gebruik. Versterkertje kan dan dienen als stand alone applicatie, of als monitor en veredelde DI, terwijl ik ook nog een microfoon voor de gitaar laat zetten die rechtstreeks naar de PA/zanginstallatie gaat..., of....
Nou, het een en ander zou ook best kunnen werken voor optredens met een klein akoestisch combo. Of niet natuurlijk, jullie mogen het zeggen, ik heb geen idee!
En dan de steviger bandsituatie. Microfoon weg uiteraard, maar waar plug ik op in? En waarom dat? Waarom een Fishman Stage Analog Pre-amp en waarom niet?

Kortom, wat is wijsheid?

Voor alle duidelijkheid, ik heb, behalve die twee gitaren en een tunertje, dus nog helemaal niets voor mijn akoestische gitaren. Niets!
En (toch een lastig ding), ik ga absoluut voor ok, waarmee ik wil zeggen dat het goedkoop en slim zal moeten. Kom dus niet met oplossingen van duizenden euro's, want dat gaat het sowieso niet worden. Ik wil slimme, goedkope oplossingen. Ik moet 'ja' kunnen zeggen voor een optreden in een klein kroegje waar geen PA, of zanginstallatie is (en ja, misschien betekent dit dat ik wat steviger zal moeten onderhandelen, dit is jullie feestje), maar ik moet ook gewoon kunnen inpluggen en gaan!

Wat is wijsheid, heren? Wat is wijsheid?

Alvast bedankt voor het meedenken.