Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16

Discussie: Multimeter kopen

  1. #11

    Standaard

    Minder dan 20 euro, er zit alles op wat je nodig hebt en vrijwel uitsluitend positieve reviews, dus ik zou niet meer twijfelen.

    Enkel de schaalverdeling komt me wat minder bekend voor maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn.
    Doorgaans zie je: 200, 2k, 20k, 200k etc.
    Hier heb je: 600, 6k, 60k, 600k etc.

    Is mogelijk nog beter omdat je langer kan meten met relatief kleinere foutenmarge/afwijking.
    Laatst gewijzigd door jan7; 19 december 2017 om 11:46

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    ik gebruik er eigenlijk 2, waarvan 1 oude 'naald' multimeter die ik praktisch vind om af te lezen hoe het verloop van een potmeter is als je er aan draait.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ik gebruik er eigenlijk 2, waarvan 1 oude 'naald' multimeter die ik praktisch vind om af te lezen hoe het verloop van een potmeter is als je er aan draait.
    Als je met logaritmisch toenemende / afnemende snelheid aan een lineaire potmeter draait denk je alsnog dat hij een logartimisch verloop heeft?

    Het is zo dat je met een draaispoelmeter veranderingen kunt zien en ook direct kunt aflezen als ie niet te traag is, aan knipperende getalletjes van een DMM lees je niet veel af.

    Als ik niet weet of een potmeter lin of log is zet ik hem fysiek in de middenstand. Bij lin meet je tussen de loper en de koolbaan einden ongeveer gelijke weerstandswaarde en die is de helft van de potmeterwaarde.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Ben gezwicht voor een multimeter van aliexpress voor een euro of 12 die autorange functie heeft. Maar dit is slechts iets gebruiksvriendelijker en zal de meter die ik al had van 10 euro zonder deze functie niet veel ontlopen.

    Nu na 3 metertjes te hebben gehad in de 5 en 10 euro sfeer (Europese prijzen) gebruik ik de Action meter graag voor effe snel weerstanden controleren. Die van 10 weer voor voltages.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    859

    Standaard

    Ik denk dat je gemiddeld misschien 10% van de mogelijkheden van zo'n multimeter gebruikt. Handig is als er een signaal op zit voor doormeten (draadbreuk) en dan nog als je niet thuis bent in elektronica dan kun je van alles meten en dan????
    Voor de meeste hobbyisten is het voldoende als je de grond beginselen van de meettechniek kent.

    Wat hierboven al meerdere keren wordt gezegd meestal is zo'n metertje van een paar euro voor de meeste voldoende.

    succes met je keus.

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Ik denk dat je gemiddeld misschien 10% van de mogelijkheden van zo'n multimeter gebruikt.
    10%? Da's wel heel sterk overdreven denk ik.

    Op die simplele meters zitten maar 4 functies: Doormeten, Weerstand, Spanning, Stroom

    En op de net iets uitgebreidere versies zitten nog 4 extra functies: Capaciteit, Transistor, Hz, Temperatuur

    Hoe kan je van 4 of 8 functies maar 1/10 gebruiken?

    In versterkers, gitaren, effecten heb je maar 5 functies/componenten (los van een mogelijke inductor of transformator):
    Doormeten
    Weerstand
    Spanning
    Stroom
    Capaciteit

    En die gebruik je doorgaans allemaal regelmatig, zelfs een hobbyist/noob.
    Laatst gewijzigd door jan7; 22 december 2017 om 00:36

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top