Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Multimeter kopen

  1. #1

    Standaard Multimeter kopen

    Ik wil een multimeter gaan kopen. Is altijd wel handig om zo'n apparaatje in huis te hebben voor de electronica van mijn gitaren en versterker.

    Nu heb ik deze van Voltcraft op het oog:
    https://www.conrad.nl/nl/multimeter-...t-1214405.html

    Maar hier staat bij dat er geen centificaat bij zit. Wat moet ik hier onder verstaan en kan dit voor mindere kwaliteit zorgen?

    Is dit trouwens sowieso wel een betrouwbaar merk of zijn er betere te krijgen voor ongeveer hetzelfde bedrag?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Bij productspecificaties rechtsonder staat:

    Kalibratie conform - Fabrieksstandaard (zonder certificaat)
    Er zit dus geen calibratie rapport o.i.d. bij.
    Dure meters als van Fluke stuur je als je professioneel bezig bent jaarlijks terug om opnieuw te laten ijken (calibreren) zodat de getalletjes tot achter de komma weer exact kloppen.

    Wil je een meter om redelijk kloppend spanning te meten en verbindingen (Ohms) te testen, dan kun je ook prima uit de voeten met zo'n 5,- (inclusief batterij) metertje uit de grabbelbak van de bouwmarkt.

    edit: Zwakste punt van goedkope metertjes zijn naar mijn ervaring de meetsnoertjes. Het is wel fijn dat ze soepel zijn, maar dat betekent in de praktijk heel dunne koperdraadjes die met name bij de meetpennen al gauw loskomen.
    Laatst gewijzigd door Plant; 16 december 2017 om 00:07
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.679

    Standaard

    Bij de Action koop je een prima metertje voor geen 4 euro.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  4. #4

    Standaard

    Ligt er maar aan waarvoor je het gaat gebruiken.
    Om 2 keer per jaar een weerstand en een spanning te meten voldoen die 5 euro dingetjes.

    Als je het iets meer gaat gebruiken denk ik dat je snel bepaalde functies gaat missen.
    Ik zou er minstens één nemen die ook capacteit kan meten.
    En zeker eentje die zichzelf na een tijdje uitschakelt, want als je aan het knutselen bent denk je daar nooit aan en dan ga je elke paar dagen batterijen mogen vervangen.

    Voor hetzelfde bedrag van je conrad link, kan ik deze aanraden:
    http://www.sonodis.fr/p4667/multimetre-numerique-lx64

    Die heeft een aantal handige extra functies tov je conrad link.

    Hij gaat hier, tegen alle verwachtingen in, al meer dan 15 jaar mee en ik heb er ooit 15 of 20 euro voor betaald. Je vindt ze onder andere merknamen ook wel goedkoper.
    De enige twee minpunten zijn:
    -redelijke stugge snoertjes maar daardoor gaan ze misschien wel al zo lang mee
    -om de 9V batterij te vervangen moet je hem helemaal openschroeven (6 schroeven denk ik), maar de batterij gaat echt lang mee
    Laatst gewijzigd door jan7; 16 december 2017 om 02:30

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.907

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Bij de Action koop je een prima metertje voor geen 4 euro.
    Da's dezelfde die ik wat jaartjes terug bij de Praxis kocht. De mijne heet GRANT 13004, maar hetzelfde metertje bestaat onder vele namen. er zit zelfs een transistortester (hFE meting) op.

    Ik gebruik 'm toch regelmatig voor hobbydoeleinden thuis en voor het geld funktioneert hij boven verwachting.
    In die review raden ze af hem aan lichtnet te meten vanwege een veiligheidsklasse. Daar zou wat in kunnen zitten. Misschien geen goed idee ermee in een buizenversterker te prikken. Ook iets om in de gaten te houden bij de meter van je keuze.

    Nogmaals, die meetsnoertjes van goedkope meters leven niet lang bij veel gebruik, de mijne kunnen worden opengeschroefd en ik heb rode en zwarte draad vervangen voor wat degelijkers en dat gaat al jaren goed.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Bij productspecificaties rechtsonder staat:



    Er zit dus geen calibratie rapport o.i.d. bij.
    Dure meters als van Fluke stuur je als je professioneel bezig bent jaarlijks terug om opnieuw te laten ijken (calibreren) zodat de getalletjes tot achter de komma weer exact kloppen.
    Dus eigenlijk zit bij de meeste goedkope multimeters geen certificaat als ik het zo begrijp?



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht
    Ligt er maar aan waarvoor je het gaat gebruiken.
    Om 2 keer per jaar een weerstand en een spanning te meten voldoen die 5 euro dingetjes.

    Als je het iets meer gaat gebruiken denk ik dat je snel bepaalde functies gaat missen.
    Ik zou er minstens één nemen die ook capacteit kan meten.
    Wat voor capaciteit zou ik dan onder andere kunnen meten als het om gitaren en versterkers gaat?



    Zou onderstaande multimeter van Ironside in vergelijking met de Voltcraft van mijn eerdere Conrad link beter zijn?
    https://www.toolsvoordelig.nl/ironsi...urce=vergelijk

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Meten van condensators hebben ze het over.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 januari 2016
    Locatie
    twente
    Berichten
    124

    Standaard

    Certificaat is alleen nodig als je voor klanten werkt en je aan deze een meet rapport moet overleggen.
    Er moet in ieder geval een cat aanduiding op staan meestal cat3 dit geeft aan dat bij een verkeerde meting je de meter niet spontaan in je gezicht ontploft (vrij vertaald).
    Ook een automatische range functie is handig.
    Als je heel lage weerstand waardes wilt meten voldoen bijna geen enkele goedkope universeel meters.
    Hou de twee meetsnoeren maar tegen elkaar de meeste goedkope geven dan al snel 0,4 of 0,5 ohm aan.
    Duurdere meters meten vaak veel sneller, met true RMS meetmogelijkheid etc. En hebben betere meetsnoeren.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Bekijk bericht
    Wat voor capaciteit zou ik dan onder andere kunnen meten als het om gitaren en versterkers gaat?
    Condensators (capacitors): tone cap in je gitaar, of condensators in versterkers of effecten, of eens kijken hoeveel Farad capaciteit je gitaarkabel of bepaalde bedrading (lead dress) in een effect, gitaar of versterker introduceert.

    Wat ik het meeste gebruik (versterkers, effectpedalen, gitaren, algemene huis/tuin/keuken stuff) is:

    1)Continuïteits check (zelfde functie is ook de diode meting Vf)
    2)Weerstand (Ohm)
    3)Spanning (Volt)
    4)Capaciteit (Farad)

    In (veel) mindere mate:
    - Stroom (Ampere)
    - Transistor (Hfe, want dat is op dit soort meters toch vooral enkel handig om te kijken of de transistor nog werkt maar ik dacht niet echt nauwkeurig of wetenswaardig als het op Hfe aankomt, maar misschien geldt dat enkel voor Ge transistors ivm leakage.)
    - Temperatuur (Celsius: zowel omgevingstemperatuur als kijken hoe heet een chip/IC of zo wordt maar heb ik ook wel gebruikt om zonder friteuse frieten te bakken in een pan vol hete olie en dan is een juiste temperatuur (170°) wel noodzakelijk, al was het maar uit veiligheidsoverwegingen)
    - Wisselspanning (Volt)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Bekijk bericht
    Zou onderstaande multimeter van Ironside in vergelijking met de Voltcraft van mijn eerdere Conrad link beter zijn?
    https://www.toolsvoordelig.nl/ironsi...urce=vergelijk
    Zit ook geen capaciteitsmeting op en maximaal 2M Ohm lijkt me ook niet echt handig. Zelfs in effecten ga je soms meer dan 2M Ohm tegenkomen. (Super Hard On, bijvoorbeeld)
    Laatst gewijzigd door jan7; 16 december 2017 om 21:55

  10. #10

    Standaard

    Ik heb er verder ook niet veel verstand van, dus ben blij met alle reacties. Mij lijkt het dan inderdaad wel handig als ik er capaciteit mee kan meten en een hogere weerstand dan 2 ohm.

    Nu kwam ik deze tegen:

    https://nl.aliexpress.com/item/Digit...StoreLevelAB=5

    Iemand nog gedachten over deze multimeter?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top