Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Hybrid View

  1. #1

    Standaard Blackface Super Reverb voltage vraag !

    Hoi allemaal,

    Ik sta op het punt om een blackface Super Reverb aan te schaffen. Nu heb ik alleen het volgende ‘probleem’.

    Ik kan geen exportmodel vinden met de voltage selector. Nu overweeg ik een Amerikaan aan te schaffen aangezien deze wel te krijgen zijn en het aardig wat scheelt in de kosten.

    Nu vroeg ik me 2 dingen af,
    Ik las op internet dat sommige trafos toch ‘omgebouwd’ konden worden naar 220V. Klopt dat, Zoja welke zijn dat en waar moet ik op letten ?

    Een andere optie zou natuurlijk een step down transformator zijn. Zou ik dit gebruiken wat zijn daar de voor en nadelen van.

    Momenteel lijkt een Amerikaan me de beste optie.

    Hoor het graag van jullie

    Grz

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.755

    Standaard

    Dan zou je een versterker met een export trafo moeten treffen , meestal is dat omgekeerd en hebben de export modellen een 110 tap.
    Ook zou je een andere trafo kunnen laten inbouwen.

  3. #3

    Standaard

    Alleen een andere PT neem ik aan dan toch ? of zouden er meerdere aanpassing gemaakt moeten worden ?

    Meende dat de 110v PT's een 220 tap hadden ongeacht of het een export model was. Maar dit is dus anders om ? De amerikaanse hebben alleen een 110V tap ?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    De pt heeft secundair een bepaalde hoogspanning en 6.3v voor de gloeidraden. Die spanning wordt gemaakt op basis van de wikkelverhouding.

    Heel simpel voorbeeld:
    110v primair x 3 is 330v secundair.
    Zou je daar 220v op zetten, dan komt er op de andere kant 660v te staan.

    Je hebt dus een andere verhouding nodig om bij 220v primair op 330 secundair uit te komen.

    Dus andere pt. De rest erachter is hetzelfde.

    (330v is even een makkelijk rekensommetje. In deze amp zal een andere hoogspanning zitten)

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Tenzij er een export trafo in zit, wordt het gewoon een nieuwe voedingstrafo.
    Nico


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    In de schema's staat voor de export modellen een andere trafo aangegeven dus je kan er donder op zeggen dat jouw echte amerikaan alleen geschikt is voor 110V~. Je optie's zijn een 230V~ trafo inbouwen of een verhuistrafo meeslepen. Dat laatste zou niet mijn voorkeur hebben. Voordeel is de betrekkelijk eenvoudige aansluiting en de amp blijft origineel. Nadelen zijn extra verlies, gewicht, grotere storing kansen, mogelijk aarding problemen, als de afstand tot de amp klein is kans op instraling van de trafo (brom) zeker bij een reverb.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Nadelen zijn extra verlies, gewicht, grotere storing kansen, mogelijk aarding problemen, als de afstand tot de amp klein is kans op instraling van de trafo (brom) zeker bij een reverb.
    Extra verlies in toon of wat bedoel je daar precies mee ?
    Wat wat verondersta je onder storings kansen, ik heb nog nooit een 'storing' gehad met een buizenamp. Dus zie het verband tussen de storing en een externe trafo niet. Zelfde geld voor de aarde, als beide geaard zijn dan moet dat toch geen probleem zijn ?

    Wat ik me verder afvraag, ik lees op andere fora dat de PT invloed heeft op de sound. Stel ik zou er een Mercury Magnetics trafo inzetten zou er dan een verschil komen in de sound ?

    Al vind ik het wel zonde om een originele amp om te laten bouwen persoonlijk.. maar goed, als het praktischer is dan heeft dat wel de voorkeur namelijk.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mennen08 Bekijk bericht
    Extra verlies in toon of wat bedoel je daar precies mee ?
    Niet duidelijk, sorry. Ik bedoel dat het een extra schakel is in de keten van de voeding. Een schakel die niet zonder verliezen werkt. Men maakt zich vaak druk om de kwaliteit van de voedingstrafo maar zijn wel bereid een gammele verhuistrafo in te schakelen om het ding te voeden. De kwaliteit daarvan is dan ineens niet zo belangrijk maar een keten is immers zo sterk als de zwakste schakel.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mennen08 Bekijk bericht
    Wat wat verondersta je onder storings kansen, ik heb nog nooit een 'storing' gehad met een buizenamp. Dus zie het verband tussen de storing en een externe trafo niet. Zelfde geld voor de aarde, als beide geaard zijn dan moet dat toch geen probleem zijn ?
    Een beetje hetzelfde als vorig antwoord. Je loopt risico met een extra trafo, kabel en aarde verbinding, daar kan allemaal iets mis mee gaan. De verhuistrafo naast je amp met zijn losse kabels blijf je bv eerder achter hangen, is de aarde wel goed doorgelust etc. Zet je de trafo in de combi dan is de kans op brom aanzienlijk omdat de reverb unit zeer gevoelig is voor het strooiveld wat elke trafo heeft.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mennen08 Bekijk bericht
    Wat ik me verder afvraag, ik lees op andere fora dat de PT invloed heeft op de sound. Stel ik zou er een Mercury Magnetics trafo inzetten zou er dan een verschil komen in de sound ?
    Kan ik niet bevestigen, natuurlijk is het hoorbaar als je een baggertrafo door een Mercury vervangt maar naar mijn idee zijn andere vervangende trafo's ook zeker goed.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mennen08 Bekijk bericht
    Al vind ik het wel zonde om een originele amp om te laten bouwen persoonlijk.. maar goed, als het praktischer is dan heeft dat wel de voorkeur namelijk.
    Helemaal mee eens. Ik probeer ook altijd zoveel mogelijk origineel te werken maar originele componenten welke slecht of defect zijn heb je niets aan.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top