Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard Bizar: ik hoor de PA via mijn gitaar over mijn amp?

    Laatst bij een repetitie hoorde ik de zang via mijn amp. Niets bijzonders... daar zijn diverse oorzaken voor. MAAR....
    IK speelde met een strat. Met het gebruik van de tussenstandjes op de elementen hoorde ik de PA niét over mijn amp en als ik alleen het brug, midden of halselement gebruikte, dan weer wél!

    Ligt dit nou wel of niet aan mn gitaar?

    (Passieve elementen, enkelspoels, kwaliteitsmerk).


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.347

    Standaard

    De tussenstandjes zorgen voor humbucking en filteren deze signalen eruit.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Maar dat betekent dus dat mijn gitaar de signalen oppikt en niet mijn amp?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    blijkbaar :-)

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    En wat kan ik hier tegen doen?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Een van de twee uitzetten

    Serieus, ik zou het eerst eens met een ander gitaarsnoer proberen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard

    Gebruikte je veel gain? (Heb zelf vroegah wel eens met single coils en flink veel fuzz radio Moskou of zoiets mogen ontvangen, dat lag toen aan de gain v d fuzz)

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Zoals lcvanderhelm al aangeeft pikken de single coil elementen dit op en omdat de tussenstanden humbucking (spoelen uit fase) zijn, vallen brom maar ook andere (audio)signalen van buitenaf in die standen weg.

    Een ander kabeltje gaat dus niet helpen.

    De zang wordt door de lucht op elektromagnetische wijze opgepikt, dus er is iets in de zanginstallatie dat het signaal op deze wijze verspreidt.

    Bij je gitaar kun je er niet zoveel aan doen, aangenomen dat deze goede shielding heeft, geaard is en alles meer. Dan heb je twee mogelijkheden over:

    1) Je speelt altijd met humbuckers.
    2) Je pakt het bij de bron aan, in dit geval de zanginstallatie. Er moet ook daar ergens iets met een spoel zijn waar de zang doorheen gaat en waarschijnlijk sta je daar ook nog eens dichtbij. Ik kan me zo voorstellen dat het de spreekspoel van een (monitor)speaker is, maar mogelijk is er ook nog iets van een audio-trafo (zoals een uitgangstransformator) die de zang als een elektromagnetisch veld verspreidt.

    Je kunt als je de zang hoort eens met de gitaar gaan rondlopen, als de zang uit jouw versterker luider wordt ben je dichter bij de bron. Zo kun je vaststellen wat exact de bron is en daar òf meer afstand van nemen òf deze bron shielden.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Zoals lcvanderhelm al aangeeft pikken de single coil elementen dit op en omdat de tussenstanden humbucking (spoelen uit fase) zijn, vallen brom maar ook andere (audio)signalen van buitenaf in die standen weg.

    Een ander kabeltje gaat dus niet helpen.

    De zang wordt door de lucht op elektromagnetische wijze opgepikt, dus er is iets in de zanginstallatie dat het signaal op deze wijze verspreidt.

    Bij je gitaar kun je er niet zoveel aan doen, aangenomen dat deze goede shielding heeft, geaard is en alles meer. Dan heb je twee mogelijkheden over:

    1) Je speelt altijd met humbuckers.
    2) Je pakt het bij de bron aan, in dit geval de zanginstallatie. Er moet ook daar ergens iets met een spoel zijn waar de zang doorheen gaat en waarschijnlijk sta je daar ook nog eens dichtbij. Ik kan me zo voorstellen dat het de spreekspoel van een (monitor)speaker is, maar mogelijk is er ook nog iets van een audio-trafo (zoals een uitgangstransformator) die de zang als een elektromagnetisch veld verspreidt.

    Je kunt als je de zang hoort eens met de gitaar gaan rondlopen, als de zang uit jouw versterker luider wordt ben je dichter bij de bron. Zo kun je vaststellen wat exact de bron is en daar òf meer afstand van nemen òf deze bron shielden.
    Ik had vroegah een voorloper van de walkman (effe kort door de bocht) waar een speaker inzat.
    Zo kon ik door de speaker voor mijn element te houden Koningin Juliana 'Leden van de Ssssstaten Generaal' laten zeggen. Want zzzzze sssssliste een beetje.
    En allerlei andere geluidsdingetjes.

    Deed het heel aardig altijd. De meeste mensen konden daar de lol wel van inzien. Ik wel in ieder geval.
    Hoe dan ook heeft Plant gelijk. Want dat is de fato zo. Maar je kunt dus ook gewoon je speakers oppikken. Want die zijn wel iets groter dan van mijn walkding.

    Zoek het simplistisch op. Paniek is alleen gerechtvaardigd als ze heel lekker is (Vaderlijk advies).
    Loop met het geluid van PA en gitaar aan, naar verschillende dingen toe en loop er vandaan. En dan wordt vanzelf duidelijk wat de bon van je 'overspraak' is. Loop je er naar toe en het geluid wordt harder, dan moet je daar zijn.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Ik realiseer mij nu dat ik de elementen heb gesoldeerd met dun speakerdraad. Zou dat het signaal kunnen oppikken?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top