Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Maak eens een fatsoenlijke foto van de bobbin waaromheen gewikkeld moet worden en wat de maten zijn, inclusief spacing.

    Misschien heb ik ergens nog wel een bruikbare spoel liggen tussen de oude troep.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  2. #12
    Junior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2017
    Locatie
    Exloo
    Berichten
    10

    Standaard Extra info bobbin

    Hier staan alle foto's https://drive.google.com/open?id=1MH...458mrVrfq1HaWy
    De bobbin bestaat uit 4 delen; een rood papieren boven en onderkant die 2 blikken plaatjes omvatten.
    Doordat het 50 jaar oud papier is, zijn de maten niet echt makkelijk vast te leggen, dus bij benadering.
    Papieren boven en onderkant; 68x 18 mm (buitenmaten), 59x6mm (binnenmaat), 9 mm hoog.
    De magneet is 58x6x9.

    hoop dat dit duidelijk is.

    Dank
    Kees

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Lastige maat. Ik heb in ieder geval niets wat zo'n vierkant gat heeft. Moet wel zelf te maken zijn van een kunststof u-profiel.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    als je verder alle onderdelen van de gitaar nog hebt is dit wel een prachtig restauratie project voor de liefhebbers die zo een stukje historie zouden willen bewaren.
    verkoop hem eventueel en koop dan iets wat beter in je straatje past.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    ben wel benieuwt wat de stand van zaken is?

  6. #16
    Junior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2017
    Locatie
    Exloo
    Berichten
    10

    Standaard

    Ben er nog niet over uit wat te doen. Heb inmiddels wel ontdekt dat ieder ander PU hoger is als deze oude Guyatones. Ben zelf geen grote knutselaar en wil zeker niet zelf iets aan de body doen. Als elektronicus lees ik wel met verbazing suggesties om “ff” de PU’s opnieuw te laten wikkelen. Heb uitgebreid gezocht maar er is over dit type PU niets bekend (LC waarde, diameter/type draad, etc.) dus zal een (op)nieuw gewikkelde PU hoe dan ook ander klinken, net zoals een ander type PU. Ook helpt een aantal van de suggesties en commentaren niet echt in de besluitvorming. De ene keer wordt er gesuggereerd dat originele vervangings PU's zeldzaam, en dus duur zullen zijn, de ander heeft ze een paar jaar geleden weggegooid omdat niemands ze -zelfs voor niks- wilde hebben.
    Moet er nog eens goed over nadenken. Als er echt een liefhebber is voor wie deze gitaar interessant zou zijn, dan is jouw suggestie ook een overweging.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KeesvC Bekijk bericht
    Moet er nog eens goed over nadenken. Als er echt een liefhebber is voor wie deze gitaar interessant zou zijn, dan is jouw suggestie ook een overweging.
    ik brainstorm even met je mee als je dat goed vind ;-)
    1 een restauratie naar fabrieks norm zal inderdaad moeilijk gaan omdat bepaalde gegevens missen.
    2 maar je kan ook proberen er een gitaar van te maken die qua uiterlijk dichtbij de originele staat komt, maar letterlijk onder de motorkap iets anders heeft dan het origineel.
    vroegere goedkope japanse Les Paul gitaren leken humbuckers te hebben, maar bleken onder de kap single coil te zijn.
    dus je zou kunnen proberen met het uitdiepen van de pickupholtes er toch een andere pickup in te zetten maar dan proberen de originele kap te gebruiken

    de vraag is gewoon in hoeverre je zin hebt aan een uitdaging, en hoever je daarin wilt gaan qua tijd en geld.

    ik zie veel guyatone gitaren op ebay staan, maar niet jouw model.
    op marktplaats staat iets wat erop lijkt en die beweerd dat er hoge bedragen voor gevraagd worden
    https://link.marktplaats.nl/m1209177943

    dus dan blijf je voor de keuze staan: 1 steek er geld in (en tijd) 2 krijg er geld voor.

    ieder geval is er hier op GN genoeg kennis aanwezig die je op weg kunnen helpen mocht je met de gitaar verder willen.
    maar zeker als je de slagplaat nog zou hebben dan blijft dit toch wel een uitzonderlijk plaatje


  8. #18
    Junior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2017
    Locatie
    Exloo
    Berichten
    10

    Standaard

    Nee helemaal origineel zal deze gitaar nooit meer kunnen worden, tenzij iemand deze PU's blijkt te hebben, want voor de rest is alles nog zoals ik de gitaar 2e hands kocht in 1966.
    Optie 2 stond mij ook altijd voor ogen, alleen voel ik weinig voor het houthak werk. De afdekplaatjes van de huidige PU's zijn wel weer te gebruiken, al zijn hier dan ook wel de nodige aanpassingen vereist.
    Alle overige elektronika (potmeters, weerstanden en condensator) en bedrading moet zowiezo worden vernieuwd. Ook omdat de PU's anders zullen moeten worden en dit maakt aanpassingen in het schema noodzakelijk.
    Daar ik zelf niet zo'n knutselaar ben denk ik dat het beter is als deze gitaar een nieuwe eigenaar krijgt, één waar zij beter tot haar recht komt.
    Ik heb die aanbiedingen op internet ook gezien, maar denk dat een aantal daarvan niet echt realistisch zijn (hoe durven sommigen hiervoor >1000 te vragen??). Zou er meer voor voelen om te ruilen voor een hollow body (met kleine combo), zodat ik eindelijk kan gaan doen waarvoor ik aan deze hele exercitie begon; beetje pielen op m'n gitaartje.http://www.gitaarnet.nl/images/smilies/guitar.gif

    Dank voor het meedenken.

  9. #19
    Junior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2017
    Locatie
    Exloo
    Berichten
    10

    Standaard

    Door allerlei oorzaken heeft het veel langer geduurd dan ik ooit had gedacht, maar de gitaar is weer in elkaar. Speelt best lekker en klinkt nog goed ook. Het laatste was verrassend, omdat ik alleen een paar belachelijk goedkope spoelen kon vinden die pasten in de bestaande Guyatone pick-up behuizingen.


    Maar alles is nog niet 100%, zo zoek ik nog een bijpassende strap button, liefst nikkel (kleurig) en zijn er aanpassingen in de elektronica nodig. Het bedradingsschema had een fout, de condensator zit aan het verkeerde lipje van de tone potmeter en die werkt nu als een soort “master” volume. Verder zijn de elektrische eigenschappen van de nieuwe spoelen dusdanig anders dat ik ook de waarde van de volume pots moet aanpassen.

    Het grootste probleem heb ik echter met de stemmechanieken. Ergens in jaren 60 waren er al 2 vervangen, maar ook de overige 4 werken niet goed. De stemming verloopt regelmatig en stemmen gaat moeilijk daar door te veel speling en of stroef lopend draad.
    Na uren speuren op het internet heb ik geen vervangende modellen kunnen vinden. Een boorgat diameter van 7 mm (asje is 6mm) is er tegenwoordig haast niet meer. Ook is de hartafstand tussen de schroefgaatjes en de totale grootte een probleem. Het liefst zou ik er geen extra gaatjes bij willen maken en/of de 7mm opruimen naar 10mm, maar misschien kan het niet anders!?
    Ja, er zijn originele (lees 60 jaar oude) modellen te koop via internet. Daar wordt zonder blozen >100 euro voor gevraagd en die zien er niet veel beter uit als die ik al heb. Dus wie weet een passende vervanging? De tekening is niet op schaal, de maten kloppen wel.

    Bij voorbaat hartelijk dank………….

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik vind die gitaar een beetje een Paul Bigsby uitstraling hebben.


    Heb je hier iets aan? Asje is tenminste 6 mm.

    https://www.aliexpress.com/item/4000758119600.html

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top