Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    vraagje Volume deels weg na solderen

    Hallo allen,

    Ik heb afgelopen week mijn input jack vervangen op mijn Fender telecaster. Nu heb ik 99% zeker de goede draaidjes op de juiste plek van de input gesoldeerd. Tijdens het open maken was er nog een ander draadje losgeschoten die ik weer op dezelfde plek heb vast gemaakt.

    Nu is het resultaat toch anders dan voorheen. Ik krijg alleen maar volume op het laatste 20% van de volume schakelaar, alles daarvoor mute het volume. Heeft iemand enig idee wat er mis is met de electronica in mijn gitaar, waar begin ik mijn trouble shoot.

    Ik heb heel close up gekeken of er nog andere dingen los zitten, dit lijkt niet zo te zijn. Ik heb toch voor de zekerheid input jack draadjes omgewisseld, dit had ook geen zin en alleen maar veel ruis tot gevolg.

    Ideen???


    "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ThaBluesBreaker Bekijk bericht
    Tijdens het open maken was er nog een ander draadje losgeschoten die ik weer op dezelfde plek heb vast gemaakt.
    Kun je dit iets nader uitleggen? Foto? Die Jack kan weinig aan fout, je hebt wel of geen signaal. Dat andere draadje, waar precies heb je zitten solderen?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3

    Standaard

    Het zwarte kabeltje in de eerste foto zat los. Dit kabeltje komt vanaf de brug pickup. Deze heb ik weer vast gezet. Volgens het schematje dat ik op internet had opgezocht moest ie daar zitten. Ik heb later nog geëxperimenteerd met ander locaties, maar zonder succes, volgens moet hij echt daar.




    Toon pot:

    (Niks aan veranderd)




    Vanuit andere hoek, links toon pot rechts volume:




    De pickup switch doet het gewoon voor elke stand, alleen de volume knop gedaagd hetzelfde. volume alleen bij 20% van eindstand. (Volgens mij is de toon ook muf..)

    En zoals ik zei, er was niks aan de hand eerst. Toon was prima volume prima. Alleen output jack vervangen omdat die niet meer helemaal lekker zat.
    Laatst gewijzigd door ThaBluesBreaker; 5 december 2017 om 22:00


    "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Goed gesoldeerd? Een input vervangen kan weinig aan fout gaan .

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  5. #5

    Standaard

    Heb hem een paar keer los gemaakt en weer vast. Lijkt eerder alsof er iets met de toon pot mis is gegaan, te warm geworden???


    "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    En de andere kant van het draadje? Misschien losgetrokken? En pot frituren is me geloof ik nog nooit gelukt en heb er al heel veel gesoldeerd.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    En de andere kant van het draadje? Misschien losgetrokken? En pot frituren is me geloof ik nog nooit gelukt en heb er al heel veel gesoldeerd.

    gepost met Tapatrut.
    Zou ik wellicht nog kunnen bekijken. T enige wat ik nog niet bekeken heb.

    Alleen is dat logisch? Als op de brug pickup t volume t zelfde reageert. Mijn logica zegt me nu dat als dat los zou zitten het volume op de burpickup wel goed zou moeten zijn. (of is daar wel een verklaring voor?)


    "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Probeer toch maar eventjes.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ThaBluesBreaker Bekijk bericht
    iets met de toon pot mis is gegaan, te warm geworden???
    Hoeveel Watt is je soldeerbout of welke temperatuur soldeer je?
    Bij het solderen op en aan pots kan best altijd eerst de pot naar 0 draaien.
    Heb je een digitale multimeter om de pot door te meten?

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht
    Hoeveel Watt is je soldeerbout of welke temperatuur soldeer je?
    Bij het solderen op en aan pots kan best altijd eerst de pot naar 0 draaien.
    Heb je een digitale multimeter om de pot door te meten?
    Ok goeie tip.

    Een multimeter heb ik helaas niet. Blijkbaar soldeerde ik met 500 graden zie ik nu...

    (Toevallig was mijn soldeerbout stuk waar ik vele malen mee heb gesoldeerd, had een andere geleend. Mijne werd altijd maar net warm genoeg (eigenlijk een rot ding).)

    ---

    Ik kijk ook nog even naar de andere kant van de kabel.. (Checked, zit goed)

    ---

    Toch pot schade toegbracht met 500 graden, of iets versmolten begin ik haast te denken.
    Laatst gewijzigd door ThaBluesBreaker; 5 december 2017 om 23:41


    "When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." - Jimi Hendrix

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top