Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 30
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik ben persoonlijk van de .011- .049 setjes voor het downtunen. Maar het is ook techniek, het lichter spelen en toch een dikke sound hebben. Ik weet niet in wat voor stijl jij denkt, maar ik denk dan aan één van mijn helden, Jerry Cantrell. Vette, dikke sound en toch een setje .010- .046 op z'n gitaren. Ik zou het eerst 's proberen met je huidige set snaren en als dat te slap is ééntje dikker kijken.

  2. #12
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan7 Bekijk bericht
    De reden die ik er altijd voor aangehaald zie ( en niet enkel voor The Edge maar voor heel veel bands en vooral bij live performances) is dat dat makkelijker is voor de zanger.

    https://www.google.be/search?q=d+tun...g+for+vocalist
    Niet aan gedacht, verhelderend.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    In de Seattle scene was de Drop D populair door het succes van Soundgarden (zegt Thayil zelf) en die hadden dat weer van Sabbath en Zeppelin en DIE hadden dat weer van The Beatles die de truc gebruikte in She's so Heavy omdat bluesplayers dat deden wanneer ze een donkere duistere sound wilden hebben.
    Zo gaat het verhaal, ik was er niet bij.
    Waarom SRV een halve drop deed... ik vermoed dezelfde reden, dikkere snaren, donkerder sound.

    Als je SRV met een Capo op de 11 gaat spelen gaat dat grappig klinken. Mandolines in Nicosia.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarkid2 Bekijk bericht
    0.13 zouden bepaalde mensen aanraden met een actie van een halve cm
    012 en 013 zijn very usual voor archtops in jazzwereld. Pat Martino speelt 015 of 016 ... in die muziek wordt er niet vaak gebend, maar snelheid... toch wel hoor.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    In de Seattle scene was de Drop D populair door het succes van Soundgarden (zegt Thayil zelf) en die hadden dat weer van Sabbath en Zeppelin en DIE hadden dat weer van The Beatles die de truc gebruikte in She's so Heavy omdat bluesplayers dat deden wanneer ze een donkere duistere sound wilden hebben.
    Zo gaat het verhaal, ik was er niet bij.
    Waarom SRV een halve drop deed... ik vermoed dezelfde reden, dikkere snaren, donkerder sound.

    Als je SRV met een Capo op de 11 gaat spelen gaat dat grappig klinken. Mandolines in Nicosia.
    Ik dacht dat SRV het deed omdat het Hendrix het deed. En van Hendrix dacht ik dat ie het vooral deed voor zijn zang. Was ook niet echt een zanger zanger, dus lijkt me wel plausibel

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    In de Seattle scene was de Drop D populair door het succes van Soundgarden (zegt Thayil zelf) en die hadden dat weer van Sabbath en Zeppelin en DIE hadden dat weer van The Beatles die de truc gebruikte in She's so Heavy omdat bluesplayers dat deden wanneer ze een donkere duistere sound wilden hebben.
    Zo gaat het verhaal, ik was er niet bij.
    Waarom SRV een halve drop deed... ik vermoed dezelfde reden, dikkere snaren, donkerder sound.

    Als je SRV met een Capo op de 11 gaat spelen gaat dat grappig klinken. Mandolines in Nicosia.
    De grunge bands was zeker niet alleen drop D hoor. Soundgarden maakte sowieso al gebruik van vele andere stemmingen, waaronder inderdaad ook drop D. Alice In Chains was, of is, Eb, of vanuit die stemming drop D. Thayil heeft ook ooit beweerd dat Cantrell het van hem had (zijn vrienden), maar dat heeft Cantrell toch erg stellig tegengesproken. Naar het schijnt dan he, ik was er ook niet bij.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Ja, de Hendrix link schoot ook door mij heen.
    Als het louter zangtechnisch is zou je zeggen, speel Voodoo Chile dan in D minor.
    Maar dan mis je het open snaar voordeel, dat klinkt toch.... donkerder, duisterder
    dus uiteindelijk toch een klank dingetje?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.942

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Dat kan niet. Hij is deaud.

    gepost met Tapatrut.
    Zie je nou wel!

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Heb ook wel eens een heavy-bottom setje gehad (Ernie Ball). Was prima!
    Dan kan je op 10 op de bovenkant blijven en wat dikker op de lage snaren.

    [2c]
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    13.942

    Standaard

    Zeikpietjepreciesmodusxoalsgewoonlijk.

    Leuk allemaal die setjes aanduidingen zonder mensuur, stemming, of soms zelfs zonder dik te van de dikke snaar. Niet informatief. Wil je t zeker weten gebruik de tension calculator online. Voernjr je huidige set up in, en kun je evt toekomstige setups vergelijken.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top