Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 31
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 januari 2004
    Locatie
    In The Shadows
    Berichten
    20.026

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Voor driekwart opendraaien, drive kanaal op een kwart, 10 uur en booster in de fx loop.
    GEEN compressor. Puur mijn mening, maar ik vind een compressor het meest nutteloze effect wat er bestaat. Ja, het trekt de noten die je speelt strak, maar wil je dat: werk aan je plectrum techniek. Toch?
    Als je alleen met plectrum speelt valt daar wat voor te zeggen. Ik gebruik een compressor bij sommige fingerpicking stukken waar ik het dan ook echt als effect gebruik. Je hoort het echt pompen, waardoor de delays en reverb ook zo'n lekkere attack krijgen. Bijna ieder pedaal heeft zo zijn toepassing wat voor de een wel, maar voor de ander niet werkt.
    Ook kan een compressor voor je oversturing net ff wat meer gain geven. Ik heb op mijn board een fuzz en twee overdrives, samen met de compressor enorm veel oversturings mogelijkheden.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.563

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Een (silverface) fender is niet clean - hoe goed ik ook snap wat je bedoelt. Dat lijkt misschien zo omdat je oversturing associeert met een Tweed of een Marshall of met de klank van een fuzzbox of wat dan ook, maar als je (vooral met humbuckers) over een sf fender speelt komen er (aldus arjen kool) wanneer je 'm hard zet gewoon blokgolven uit hoor. Hij overstuurt alleen anders dan een vox of marshall of een fender tweed (bas is strak, bijvoorbeeld peter green bij fleetwood mac of jerry garcia met sg over twins, hoewel meestal een blackface in zijn geval dus wat rauwer). Hoe hoog het volume staat hangt natuurlijk af van het podium en hoe groot de amp is (dus princeton kan verder open dan een dual showman of twin). Wat betreft de mids en mid dip: voor tweed fenders geldt dat (in mijn optiek) beslist niet. Het is allemaal maar net wat je wilt. Ik vind de silverface fenders heel erg mooi klinken (vooral zonder pedalen) maar het moet net zijn wat je zoekt en passen bij hoe je wilt klinken.
    Ik heb acht jaar lang een silverface Fender met 2x6L6 gehad, en die klonk bijna altijd clean. Hij gaat namelijk bijna nooit hard genoeg om blokgolven uit te sturen, zeker niet met single coils zoals de topicstarter. Als je het volume op 5 of hoger zet gaat ie inderdaad oversturen, maar dat heb ik niet vaak kunnen doen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Daarom hebben ze al die verschillende amps he.
    De silverface is in principe 1 amp die begint met 6 watt en eindigt bij 180 watt, allemaal for your convenience.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.563

    Standaard

    Ja, in principe (of beter: in theorie) wel. Maar zo werkt het niet helemaal...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  5. #25

    Standaard

    Ik heb hem voordat ik dit topic opende al besteld, maar gaat waarschijnlijk nog wel ff duren voordat ik hem binnen heb. Als ik jullie reacties zo lees, heb ik er met blues eigenlijk niet zo heel veel aan. Misschien even kort uitproberen en weer retour doen. Ik geloof dat een setje Klein Jazzy cats pickups in combinatie met mijn blues junior, mij precies de sound kunnen geven die ik zoek. Dan kan ik beter daar mijn geld aan spenderen

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 oktober 2002
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    28.959

    Standaard

    Misschien is het juist wel wat voor jou. Ook als je alleen blues speelt. Doe eens gek en koop er een dikke glazen bottle neck bij en leer een beetje slide on the side. Perfect voor de blues. En voor slide is een compressor juist wel weer erg prettig.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

    6 voor allen en allen voor 6!!!

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ik heb acht jaar lang een silverface Fender met 2x6L6 gehad, en die klonk bijna altijd clean. Hij gaat namelijk bijna nooit hard genoeg om blokgolven uit te sturen, zeker niet met single coils zoals de topicstarter. Als je het volume op 5 of hoger zet gaat ie inderdaad oversturen, maar dat heb ik niet vaak kunnen doen.
    Ik snap wat je bedoelt hoor. Ik had mijn SF Twin vroeger tijdens repetities altijd helemaal open staan omdat ik anders niet boven de drummer en toetsenist (leslie) uitkwam (wij speelden hard, goeie super high energy drummer) maar kreeg met mijn jaguar en/of strat ook niet de overstuurde toon die je wel uit een Marshall, Hiwatt of Vox (met booster) kunt trekken. Je kunt een silverface ook niet echt lekker pushen met een booster lijkt het wel. De SF werkte ook niet lekker met distortionpedalen (hoog wordt doorgegeven, sf amp als een marshall laten klinken die ontworpen is om nu juist niet zo te klinken etc.) en klonk altijd 100x beter (mooier, transparanter) als je het pedaal uitschakelde en er een beetje reverb bij mixte. Maar goed, met humbuckers of met p 90's kun je 'm toch echt wel aan de praat krijgen (filmpje vanaf 19.05 minuten):

    Laatst gewijzigd door NLF; 8 december 2017 om 12:14

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Bonamassa heeft het hier over tweed, dat is een heel ander beestje.
    Freddie King, Albert Collins (Quad), Peter Green (twin) en Buchanan (Vibrolux) haalden hun bluesy sound uit high power silverfaces zonder pedalen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Bonamassa heeft het hier over tweed, dat is een heel ander beestje.
    Ja, in het begin. Maar hij speelt hier in de dressing room op een sf champ. Daarom heeft ie het ook over silverface fenders (bij 19 minuten).

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    I know, ik dacht dat het over de high power 6l6 ging.
    De 6v6 Fendertjes geeft geen problemen om op 10 te zetten.
    De silverface champ klinkt wel erg ratty vind ik, zou ook geen plaat kunnen noemen waar die op gebruikt wordt.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 8 december 2017 om 13:40
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top