Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 31
  1. #1

    Standaard Keeley compressor plus voor blues solo's

    Zijn er hier mensen die een compressor gebruiken voor hun blues solo's? Ik heb de Keeley compressor plus op het oog. Alleen vraag ik me af of dit wel een pedaal is om voornamelijk blues solo's mee te spelen.

    Ik kijk uit naar jullie reacties.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Blues moet je IMO met zo min mogelijk rommel in je keten spelen. Een drive of booster, eventueel een delay, maar juist in de blues maak je gebruik van de dynamiek van je setup en de compressie van een opengedraaide amp.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #3
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Alleen een compressor niet. Wel een compressor in combinatie met overdrive. Als je één pedaal gebruikt voor een cleane versterker zou ik eerder een milde overdrive nemen in plaats van een compressor.

    Een compressor voor een licht overstuurde versterker zal ook werken. Het maak je toon egaler maar het gaat wel wat ten koste van de dynamiek.
    Laatst gewijzigd door Brad; 1 december 2017 om 00:02

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik zou het voor de sound toch vooral in je gitaar en versterker zoeken. Met een compressor probeer je vaak iets te bereiken wat eigenlijk met je versterker zou moeten gebeuren en dan ook natuurlijker klinkt. Bepaalde effecten zoals een booster, om je inputsignaal op te peppen waardoor je versterker eerder gaat flippen cq compressen zijn dan handiger.
    Wat voor versterker en gitaar gebruik je?

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik zou het voor de sound toch vooral in je gitaar en versterker zoeken. Met een compressor probeer je vaak iets te bereiken wat eigenlijk met je versterker zou moeten gebeuren en dan ook natuurlijker klinkt. Bepaalde effecten zoals een booster, om je inputsignaal op te peppen waardoor je versterker eerder gaat flippen cq compressen zijn dan handiger.
    Wat voor versterker en gitaar gebruik je?
    Ik speel met een fender '57 strat een epiphone sheraton en een Epiphone Joe Pass op een fender blues junior laquered tweed.
    Laatst gewijzigd door Sonny; 1 december 2017 om 07:01

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Voor driekwart opendraaien, drive kanaal op een kwart, 10 uur en booster in de fx loop.
    GEEN compressor. Puur mijn mening, maar ik vind een compressor het meest nutteloze effect wat er bestaat. Ja, het trekt de noten die je speelt strak, maar wil je dat: werk aan je plectrum techniek. Toch?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Zo'n ding heeft volgens mij helemaal geen FX-loop of drivekanaal. Wel een mastervolume, dat scheelt al wel een stuk.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Ik sluit me aan bij Erik en doe gooi een rare stelling op:

    Als je uit je versterker geen lekkere bluessound krijgt en denkt een compressor nodig te hebben, dan speel je te zacht of heeft je versterker te veel vermogen.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Een booster in je fx loop geeft eigenlijk vrijwel alleen maar meer volume. Ik zou 'm sowieso voor je versterker zetten, meer als gain booster. Een cleane booster dan wel te verstaan, geen overdrive. Zoiets als een MXR Micro Amp bijv. Hele puike booster. Een overdrive zou ik persoonlijk sowieso nooit in een fx loop zetten.

    Er zijn overigens wel compressor pedalen die ook prima als gain booster te gebruiken zijn. Een DOD 280 kan dat trucje, of een Maxon CP9 Pro+ bijv. (wat me er aan doet denken dat ik nog een DOD 280 heb liggen waar ik tot nu toe nog geen flikker mee gedaan heb...). Dat kan best goed werken met ook een klein beetje compressie, die je soms niet kunt bereiken door het volume en dus werkende eindbuizen, ook voor net even wat meer sustain. Of de Keeley dat trucje ook kan weet ik niet. Ik heb wel 's iets gelezen over elektro optische compressors, maar nou begeef ik me op heel erg glad ijs en moet er bij zeggen dat ik niet door enige kennis op dat vlak gehinderd word. Misschien dat de kenners er meer over kunnen vertellen?

    Ik begrijp overigens wel wat men hier bedoelt met dynamiek, kan er ook inkomen, maar soms is een beetje compressie door of wel een compressor, of wel een cleane booster voor je versterker die je buizen wat meer laten werken best wel 's wenselijk. Omdat je niet altijd op vol volume kan brullen en dus weinig compressie uit je versterker terug krijgt. En da's toch ook wel een trucje van veel blues gitaristen. It's all in the eye of the beholder.

    Bij blues denk ik ook meteen 'tubescreamer', maar dat denk ik zo'n beetje bij alles, hehe...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ik zou dat nooit doen. Voor blues heb je een prima combinatie van amp en gitaar. Probeer anders ook even een andere gitaar. Mensen zijn tegenwoordig geneigd om bij werkelijk alles meteen de oplossing te zoeken in allerlei pedalen. In mijn ogen moet je eerst kijken naar snaren, gitaar/pcikups, versterker, speakers. Booster kun je natuurlijk proberen, zeker in combinatie met een strat wel eens handig om de amp wat meer te laten brullen.
    Laatst gewijzigd door NLF; 1 december 2017 om 12:04

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top