Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
Klopt, maar wat je dan krijgt is dat de fabrikanten de tussenhandel (de winkel) uit gaan schakelen en zelf de markt op gaan. Terecht.
Resultaat: winkels weg. Winkels zijn nu eenmaal afhankelijk van dealer schappen.
Winkels moeten zorgen dat ze die dingen doen om klanten te trekken, dan verkopen ze hun dealer producten echt wel. Beleving, creativiteit en netwerk moet je hebben om bestaansrecht te hebben.
Juist beleving en creativiteit zijn niet product- of merkgebonden. Er zijn genoeg branches waar geen gebiedsbescherming wordt gehanteerd en fabrikanten niet (op grote schaal) zelf de markt op gaan. En ik snap ook niet waarom dat ‘terecht’ zou zijn.
Het is mn een strategische keuze. Retailen is nl iets heel anders dan fabriceren, dus dat je goed bent in het een wil niet zeggen dat je ook goed bent im het ander. Juist producten met emotie lenen zich goed voor een fysiek afzetkanaal. Kijk maar eens op gemiddelde verkoopsite of forum hoeveel instrumenten er ‘als beste uit een reeks van [vul getal in]’ zijn geselecteerd. Dat lukt niet als je je Maybach strat direct mij een of andere Tsjech moet bestellen.
Ik ken dan ook wel een aantal branches waarin fabrikanten duidelijk kiezen voor een toegevoegde waardestrategie en waarbij wederverkopers die fors onder de prijzen gaan zitten, al dan niet via online, zelfs niet meer geleverd worden om het margemodel van hun overige afzetkanalen niet te ondermijnen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk