Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ondanks dat ik vrij voorzichtig ben plak ik, schade & schande, de boel toch eerst af.
    Gewoon schilderstape langs de fretten.
    Ik gebruik een vijltje en van boven naar beneden, heb je controle over de hoek.
    Niet te veel kracht zetten bij het naar boven gaan, je wil de frets er niet uitduwen.
    Ja klopt, dit heb ik ook gedaan. Ik vijl eigenlijk alleen maar neerwaards om die reden idd.
    Ik geloof dat het geheel gewoon nog net een haartje te ver uitsteekt.

    Maar hebben jullie schuursporen op de toets? Het is een vrij oude gitaar inmiddels (1988 is langzamerhand vintage toch? ) dus dat ga je gewoon zien.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    1.428

    Standaard

    Als je met je vingers of een stokje schuurt, dan heb je wel wat buiging waardoor je de rand wel haalt. dus ook als je afgeplakt hebt moet je voorzichtig blijven maar als je de druk houd op de fret dan is de kans op het raken van de het hout klein en raak je de lak wel iets valt dat bijna altijd wel weg te polijsten mits je niet te hard drukt bij het schuren.

    Nu heb ik dit zelf nog nooit gedaan maar zit toevallig naast iemand die wel eens een refret heeft gedaan.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    nu te laat maar om te vermijden dat de tang uitstreekt (en ook voor cosmetische redenen): de tang wat naar binnen afknippen vijlen (zoals je zou doen als je een hals met binding fret. Daarna de fretslot aan de uiteindes opvullen met mengsel toetsschuursel en epoxy: voordeel: je hebt geen tang meer die je met de toets moet gelijk vijlen en je ziet bovendien die fretslots bijna niet meer aan de zijkant.
    Doordat je minder metaal moet wegschuren, verloopt het gelijkschuren van de fret uiteindes tot tegen de toets gemakkelijker.
    Ik denk ook dat je wat te voorzichtig bent. met schuurpapier 800 ga je bijna niks doen aan de scherpe stukjes: eerder 200/400 gebruiken.

    Een andere methode om de allerlaatse scherpte weg te halen: met zo'n grijs hard schuursponsje enkele halen langs de nek/frets. doet niks aan het hout maar haalt wel laatste braampjes weg

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    nu te laat maar om te vermijden dat de tang uitstreekt (en ook voor cosmetische redenen): de tang wat naar binnen afknippen vijlen (zoals je zou doen als je een hals met binding fret. Daarna de fretslot aan de uiteindes opvullen met mengsel toetsschuursel en epoxy: voordeel: je hebt geen tang meer die je met de toets moet gelijk vijlen en je ziet bovendien die fretslots bijna niet meer aan de zijkant.
    Doordat je minder metaal moet wegschuren, verloopt het gelijkschuren van de fret uiteindes tot tegen de toets gemakkelijker.
    Ik denk ook dat je wat te voorzichtig bent. met schuurpapier 800 ga je bijna niks doen aan de scherpe stukjes: eerder 200/400 gebruiken.

    Een andere methode om de allerlaatse scherpte weg te halen: met zo'n grijs hard schuursponsje enkele halen langs de nek/frets. doet niks aan het hout maar haalt wel laatste braampjes weg
    Ja goeie tip idd. Volgende keer zal ik dat wellicht doen. Alle vorige die ik had gedaan waren idd Les Pauls met binding dus daar de tang ingekort. Maar hier niet gedaan omdat origineel de tang ook gewoon zichtbaar is dus niet bij stil gestaan. Vond het wel een keer een makkie dat dat niet hoefde

    Dat laatste: welke grijze schuursponsjes bedoel je? Met een gewoon schuursponsje (zeg maar met dat scotchbrite-achtige laagje) blijf je toch overal achter hangen en is dat laagje in notime helemaal verrot?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  5. #15

    Standaard

    Blijkbaar kan ik toch photobucket nog gebruiken...raar maar waar...

    Hier close up. Easy on me please ;-) Ik ben maar een amateur...
    Ik heb ze hier zo te zien nog niet helemaal afgewerkt want ik werk ze altijd helemaal mirrorshine af met staalwol en hele fijne schuurpapier.



    My Róisín Dubh is my one and only true love

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    zoiets (maar dan volledig grijs): hubo, gamma.
    werkt echt heel goed. niet elke fret individueel, gewoon met vlotte halen langs de hele hals


  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Wat Barno ook al aangaf: altijd twee stukjes tang inkorten zodat er alleen metaal boven de toets zit, niet naast de toets, maar dat is gel achteraf

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  8. #18

    Standaard

    Okee dank!
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    wat ik wel eens heb ervaren is dat de onderkant van het uiteinde dat op het fretboard ligt na het afschuinen scherp hoekjes heeft.
    ik los dat op door een onderwets veiligheids scheerblad eerst even iets bot te maken (eigen veiligheid) en dan onder die hoek te drukken.
    hierna met een vijltje die scherp hoek afronden. het dunne scheerblad beschermd dan de toets tegen de vijl

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    en wat ook helpt: fretjob in de winter doen, maw in ruimte met weinig vocht. Toetsen die ik fret in de zomer, komen in de winter altijd terug omdat toetshout krimpt (minder vocht) en je dan met uitstekende frets zit. Dus toets die in de winter is gefret, zal hoogstens nog wat uitzetten in zomer waarbij fretuiteindes naar binnen schuiven.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top