Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2007
    Locatie
    Roosendaal
    Berichten
    158

    Standaard Gebrek aan betaalbare rackmodelers

    Recent heb ik op een ander forum een discussie gestart. Ik gebruik nu al jarenlang een Digitech GSP1101, naar volle tevredenheid overigens. Nu was ik eigenlijk opzoek naar een goede vervanger welke een paar belangrijke features dient te hebben en redelijk betaalbaar is. Schijnbaar, zo bleek, wordt het rackmodel minder en minder populair.
    In het bewuste topic kreeg ik van allerlei verwijten naar mijn hoofd. Ik ben nadrukkelijk niet op zoek naar een analoge amp of een floorboard model. De redenen ga ik niet eens benoemen want anders wordt dat ook weer een punt van discussie.

    Maar wat is nou de reden dat fabrikanten zich steeds meer richten op floorboards, zelfs in het duurdere segment? Een apparaat van €1500 aan de voorzijde van het podium lijkt mij toch een vrij kwetsbare bedoeling.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Eigenlijk is de hele discussie terug te voeren naar een paar punten:
    1. In het "betaalbare" segment, zeg maar de middenmoot (ik schat 99% op zowel TGP als gitaarnet), is rack al jaren niet populair meer. Aangezien dat de grootste afzetmarkt is, valt daar dus het meest te verdienen met vloer-dingetjes, of dat nou stand alone pedalen of multi fx zijn.
    2. In het professionele circuit wordt nog steeds het meest met racks gewerkt maar is een kleinere markt dus ook minder interessant. De profi modelers zijn dan meestal in zowel 19" als in een andere formfactor te krijgen. Als voorbeeld de Axe FX, kwam als eerste uit als 19" en is heden ten dage alleen als 19" te krijgen. De prof's die iets draagbaars willen, hebben dan meestal een AX-8 erbij.

    Zelfs Kemper heeft zich vooralsnog niet gewaagd aan een floorprocessor, al is de vraag op het Kemperforum behoorlijk groot.
    En zoals ik hierboven als voorbeeld gaf, richt Fractal Audio zich met de AX-8 ook wat meer op het middensegment, de Axe FX is niet te krijgen als floorprocessor. Beide merken richtten zich initieel op de bovenkant van de markt.
    Line6 brengt met de Helix zowel een floor- als een rackunit maar Line6 bediende van huis uit de onderkant van de markt en hoopt met de Helix ook een stap in het hogere segment te kunnen zetten.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2007
    Locatie
    Roosendaal
    Berichten
    158

    Standaard

    Analoog vs digitaal zal nog een tijdje een discussie blijven.
    Maar wat ik zo geniaal vind aan de GSP1101 is de combinatie van rack+floorboard. De eerste stap naar een huidige generatie units is de Line6 Helix rack + floorboard wat gelijk een flink kostenplaatje met zich mee brengt.

    Ik kan je sel volgen dml, de meest rackusers vindt men in het profcircuit en ik kan me voorstellen dat men daar niet zit te wachten op low-end gear.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Het grappige is dat Digitech een flinke stap in het profcircuit zette met de GSP2101, begin jaren ‘90.

    Heb ooit overwogen een 1101 te kopen maar door het totaal wegvallen van support heb ik me er niet aan gewaagd. Heb vroegah overigens wel een 2112 en 2120 gehad.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2007
    Locatie
    Roosendaal
    Berichten
    158

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Het grappige is dat Digitech een flinke stap in het profcircuit zette met de GSP2101, begin jaren ‘90.

    Heb ooit overwogen een 1101 te kopen maar door het totaal wegvallen van support heb ik me er niet aan gewaagd. Heb vroegah overigens wel een 2112 en 2120 gehad.
    Dat is eigenlijk exact de reden dat ik een overstap overweeg. De 1101 is voor mijn behoeften het perfecte apparaat. De laatste firmware update is gedaan door een oud medewerker en is echt een gouden update tov digitechs eigen updates. Maar dat zegt tegelijk al genoeg over de support vanuit digitech. Digitale apparatuur gaat vroeg of laat een keer kapot en ik wil dat moment graag voor zijn. Maar in mijn zoektocht valt het aanbod (binnen de prijsklasse) me echt enorm tegen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Wat vind je betaalbaar? Een 2ehands Axe fx Ultra heb je al voor 800 euro of zo.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Wat vind je betaalbaar? Een 2ehands Axe fx Ultra heb je al voor 800 euro of zo.
    Als support een grote rol speelt, zou ik me niet snel wagen aan een “overjarig” model.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2007
    Locatie
    Roosendaal
    Berichten
    158

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Wat vind je betaalbaar? Een 2ehands Axe fx Ultra heb je al voor 800 euro of zo.
    Ik zat eigenlijk meer aan nieuw rond de €1000 te denken. Ondanks dat ik geen floorboard gebruik neem ik hem wel altijd mee voor het geval dat...

    Enige wat momenteel in de buurt komt is een Line6 Helix en inclusief floorboard is dat nogal buiten budget.
    Dus óf doorsparen óf voorlopig houden waar ik tevreden mee ben.
    Nu ben ik niet op de hoogte van wat fabrikanten in de nabije toekomst uit willen brengen maar rack effect units met amp modeling en IR loaders lijken er op korte termijn niet aan te komen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Die Helix is toch alleen een
    floorboard? Alles 1000 euro je budget is valt de Ultra daar ook onder.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Als support een grote rol speelt, zou ik me niet snel wagen aan een “overjarig” model.
    Support wil ook niet alles zeggen. Als het goed werkt dan is het prima. Op rack apparaten uit de jaren 80 of 90 heb je ook geen support meer en daar zitten ook prima dingen bij, qua effecten dan.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 maart 2007
    Locatie
    Roosendaal
    Berichten
    158

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Die Helix is toch alleen een
    floorboard? Alles 1000 euro je budget is valt de Ultra daar ook onder.



    Support wil ook niet alles zeggen. Als het goed werkt dan is het prima. Op rack apparaten uit de jaren 80 of 90 heb je ook geen support meer en daar zitten ook prima dingen bij, qua effecten dan.
    Ik heb het dan over de rackversie van de Helix uiteraard.

    Op de oude modellen heb je inderdaad geen support maar dat is een beetje mijn probleem ook.
    Ik wil een waardige vervanger voor de GSP. Deze worden nieuw niet meer verkocht en ben dus gebonden aan tweedehands mocht ik er een als backup willen hebben. Een gsp met floorboard kost me zo’n €300. Maar het blijft tweedehands en (voor mijn gevoel) meer kwetsbaar dan nieuwe gear.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top