Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2004
    Locatie
    Rijen
    Berichten
    5.769

    Standaard Wat is er met mijn versterker aan de hand?

    Gisteren tijdens een optreden hoorde ik opeens een hoop gekraak ("KKRRGGGRGRGRGRGRGG") en daarna was m'n geluid weg. Ik speelde met kanaal 'crunch'. Nu geeft mijn versterker altijd wel even wat gerommel in het geluid de eerste minuten, maar daarna is ie stil en werkt prima. Maar nu lijkt het er op dat alles wat met oversturing te maken heeft, het niet meer (volledig) doet.
    Drie kanalen:
    - clean: is goed
    - crunch: is vrijwel stil (als ik de versterker op huiskamervolume heb), terwijl de volume gelijk moet zijn met clean
    - lead: iets zachter dan clean, maar veel te weinig oversturing als zou moeten. En de oversturing is gewoon ook niet mooi.

    Zie filmpje:
    https://youtu.be/V_fliDTjD98

    Ligt dit aan de voorversterkerbuizen? En zo ja; kan ik die zelf vervangen, of moet daar ook een bias ingeregeld worden en moet ik het aan de vakman overlaten?

    Alvast bedankt voor je reactie.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Ik durf je geen goddelijk gitaristje te noemen, want voor je het weet staat ik in je sig, dat kan de bedoeling toch niet zijn.
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes and steal your dreams, it's heaven and hell.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    My two cents: print fucked (door buizenwissel), slecht contact. Als ie buisvoeten op de print heeft. Kapot buisje zou ook kunnen, maar ik vrees altijd het ergste. Voorversterker buizen werken met kathode bias, geen afregeling nodig.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juli 2011
    Locatie
    Oosterhout
    Berichten
    158

    Standaard

    zou ook een relais kunnen zijn die geschakeld wordt door je footswitch, heb je geprobeerd zonder voetpedaal handmatig je crunch kanaal te keizen?
    Ook een slecht contakt in een voorversterker buisje - of een defect buisje zou kunnen, ik zou eerst handmatig het kanaal proberen te kiezen ( zonder footswitch ) en als dat niet werkt, de stekker er uit en even alle voorversterkerbuisjes een beetje aandrukken/ op en neer wiebelen)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2004
    Locatie
    Rijen
    Berichten
    5.769

    Standaard

    Dank voor jullie reacties. Ik heb met een ballpoint zachtjes tegen de 4 voorversterkerbuisjes aangetikt, nadat ik een filmpje hierover zag op YT. Eén buisje (12ax7wa) klonk met het getik ook over de speaker. Hier maar een nieuwe voor besteld. Even kijken wat dit gaat doen.

    Ik had inderdaad al geprobeerd om zonder footswitch de kanalen te bedienen. Helaas, hetzelfde.
    Laatst gewijzigd door Stratman70; 27 november 2017 om 22:23
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Ik durf je geen goddelijk gitaristje te noemen, want voor je het weet staat ik in je sig, dat kan de bedoeling toch niet zijn.
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes and steal your dreams, it's heaven and hell.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 mei 2001
    Locatie
    Goor
    Berichten
    4.008

    Standaard

    Kan inderdaad gewoon een buisje zijn. Even uitwisselen en je weet het.
    In huis. Fender Custom Bandmaster 3 x 10. Heerlijk hanteerbaar, nog mooiere klank.....

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2004
    Locatie
    Rijen
    Berichten
    5.769

    Standaard

    Bedankt voor jullie reacties. Het was uiteindelijk een preamp buisje denk ik.
    Wel raar: ik bestel bij Tonfactory een 12AX7wa buis en ik krijg een 12AX7wc buis toegestuurd. Heb het idee dat m'n amp nu ietsje minder zwaar overstuurt, maar misschien zit dat wel tussen m'n oren. Vind het geluid wat nu uit m'n amp komt in ieder geval wel heel erg mooi.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Ik durf je geen goddelijk gitaristje te noemen, want voor je het weet staat ik in je sig, dat kan de bedoeling toch niet zijn.
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes and steal your dreams, it's heaven and hell.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Ik vond deze vraag en verklaring op het Fenderforum ( dit spreekt eigenlijk tegen wat je bevindt):

    Vraag:
    I was straightening up my music area the other day, and found 2 sets of spare preamp tubes that came from Fender Hot Rod amps that I own (a Deluxe and a Deville). One set is 12AX7WA, and the other is 12AX7WC. They are Sovtek, and as far as I can remember they came stock on the amps. I did a little looking around online, to try to determine what the difference is, and apparently the WC is a "higher gain" version of the WA. Is that accurate? What does that mean exactly? Are there other differences? Is one 'better' than than the other? Am I asking too many questions this early in the morning? Do fish get thirsty?



    Antwoord:
    The WA was Sovtek's first 12AX7. Low gain, low microphonics, and nothing special tonewise.

    The WB was a higher gain tube that came out later. I've used a lot of these in the day. Nothing special.

    The WC was still higher gain. Each tube has a theoretical amount of gain available. Gain is set in a circuit by the cathode resistor mainly, but the plate resistor, and cathode cap and other circuit components also influence gain. In the same circuit, if a WA, WB, and WC were tried, keeping all resistors, caps and voltages the same, the WC would be the loudest, and could likely be pushed into breakup easier. The WA would be the softest, and likely the cleanest.

    A good test would be to take the WA and WC and put them in V1 and V3 respectively in your HRD. Try the amp, then swap the two. You should hear a difference.

    The W series has been around quite a few years, and you don't hear of them much in current tube discussion circles. They were pretty rugged but pretty unremarkable in performance.
    Laatst gewijzigd door pasqual; 7 december 2017 om 00:50

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2004
    Locatie
    Rijen
    Berichten
    5.769

    Standaard

    @Pasqual: ja, ik had dat artikel zelf ook al gelezen en toch...
    Maar het zal wel verbeelding zijn en toch tussen m'n oren zitten. Ik heb ook de vergissing gemaakt dat ik vergeten was om een boostpedaal aan te sluiten, die ik er anders ALTIJD tussen heb zitten... tja, dan is de oversturing uiteraard wat zwakker.
    Maar los daarvan meen ik een geluidsverschil te horen.
    Hoe dan ook; ik ben erg tevreden met m'n geluid.

    Trouwens: voor jou als PF liefhebber: De versterker hield er tijdens het optreden mee op tijdens Shine On You Crazy Diamond. Ik had nog een Roland cube staan, die eigenlijk alleen was bedoeld voor de 'seagull' geluiden bij Echoes. Nu moest ik die snel gebruiken om Shine On en de rest van het optreden erop te spelen. Ik verwachtte dat ik een slecht geluid zou hebben, zeker t.a.v. de Engl, maar het viel uiteindelijk reuze mee.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Ik durf je geen goddelijk gitaristje te noemen, want voor je het weet staat ik in je sig, dat kan de bedoeling toch niet zijn.
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes and steal your dreams, it's heaven and hell.

  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    @Stratman70

    Heb jij Echoes helemaal uitgezocht tot in detail? Die seagull geluiden heeft Gilmour met een wah gedaan toch, maar dan omgekeerd aangesloten?
    Wat zit er eigenlijk in die cube waardoor je die seagull geluiden kunt nabootsen?

    groeten.
    Laatst gewijzigd door Brad; 9 december 2017 om 15:21

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2004
    Locatie
    Rijen
    Berichten
    5.769

    Standaard

    Ja, ik heb het idd met een omgekeerde wah gedaan. Die Cube was er gewoon voor gebruikt, omdat ik niet standard steeds een wah in mijn pedalenchain wil hebben, omdat die dingen de tone wat dunner maken. Dus vandaar een aparte opstelling met die Cube.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Ik durf je geen goddelijk gitaristje te noemen, want voor je het weet staat ik in je sig, dat kan de bedoeling toch niet zijn.
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes and steal your dreams, it's heaven and hell.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top