Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Yamaha Pacifica 512

  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    12 november 2014
    Locatie
    Heerenveen
    Berichten
    15

    Standaard Yamaha Pacifica 512

    Hey Forummers,
    Met de aankoop van een setje versterker met gitaar ben ik onder andere in het bezit gekomen van een Pacifica 512 uit 1991.
    Deze metallic rode knaap is nog in redelijke staat, ware het niet dat er een paar krassen op de body zitten, de tuners wat gaar zijn en de tremolo niet meer helemaal chroom is en zijn hevel mist. Tevens zijn de schroefjes wat gecorrodeerd en de snaren waarschijnlijk al jaren oud. Tevens is er nog wat fretwear te bespeuren, maar niet in ernstige mate. Ook lopen de potmeters te licht, waardoor je ongewild de volumeknop verdraait.
    Ter controle even nieuwe snaren geplaatst en vastgesteld dat de gitaar nog voortreffelijk klinkt en boven prima in de hand ligt.
    Omdat ik wel van een gitaar-refurbishklus houd, heb ik het hele apparaat maar uit elkaar gesloopt. De Yamaha TANJ neckpocket blijkt af fabriek geshimd met een plaatje van 0.7 mm, welke ik uiteraard zorgvuldig bewaar!
    Ivm de krassen ben ik meteen maar begonnen de body kaal te schuren. Wellicht dat ik die naderhand in de olie, vloerwas of blanke lak ga zetten....
    Wie heeft er meer zo'n 512 staan? Ik kan er niet heel veel over vinden op internet, maar er zullen er toch wel meer van deze dingen in omloop zijn.
    Wie kan mij aan goede suggesties helpen voor locking tuners, de tremolo, stringtrees en eventueel de electronica? E.e.a. zal wel duurder uitpakken dan de waarde van de gitaar, maar dit is weer zo'n projektje wat wel een paar euro mag kosten.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2008
    Locatie
    Paal 20
    Berichten
    6.393

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Horstman Bekijk bericht
    Hey Forummers,
    Met de aankoop van een setje versterker met gitaar ben ik onder andere in het bezit gekomen van een Pacifica 512 uit 1991.
    Deze metallic rode knaap is nog in redelijke staat, ware het niet dat er een paar krassen op de body zitten, de tuners wat gaar zijn en de tremolo niet meer helemaal chroom is en zijn hevel mist. Tevens zijn de schroefjes wat gecorrodeerd en de snaren waarschijnlijk al jaren oud. Tevens is er nog wat fretwear te bespeuren, maar niet in ernstige mate. Ook lopen de potmeters te licht, waardoor je ongewild de volumeknop verdraait.
    Ter controle even nieuwe snaren geplaatst en vastgesteld dat de gitaar nog voortreffelijk klinkt en boven prima in de hand ligt.
    Omdat ik wel van een gitaar-refurbishklus houd, heb ik het hele apparaat maar uit elkaar gesloopt. De Yamaha TANJ neckpocket blijkt af fabriek geshimd met een plaatje van 0.7 mm, welke ik uiteraard zorgvuldig bewaar!
    Ivm de krassen ben ik meteen maar begonnen de body kaal te schuren. Wellicht dat ik die naderhand in de olie, vloerwas of blanke lak ga zetten....
    Wie heeft er meer zo'n 512 staan? Ik kan er niet heel veel over vinden op internet, maar er zullen er toch wel meer van deze dingen in omloop zijn.
    Wie kan mij aan goede suggesties helpen voor locking tuners, de tremolo, stringtrees en eventueel de electronica? E.e.a. zal wel duurder uitpakken dan de waarde van de gitaar, maar dit is weer zo'n projektje wat wel een paar euro mag kosten.
    Eerst foto's en dan misschien antwoorden...

  3. #3

    Standaard

    diepe krassen neem ik aan? anders kan je ze prima wegpoetsen met commandant.

  4. #4
    Junior Member
    Geregistreerd
    12 november 2014
    Locatie
    Heerenveen
    Berichten
    15

    Standaard

    Wietse, de krassen en krasjes waren nogal diep en talrijk. Bovendien is het nu al te laat voor de commandantbus, want de lak ligt er nu al voor meer dan de helft af...
    Ik kan tevens helaas jouw site niet meer vinden, jammer, stond veel mooi spul op.
    Kan ik trouwens een keer bij je langs komen, wellicht kun je mij nog wat handige reparatietips geven.
    Je mag me even een PB hierover toeschieten als je wilt.
    Voor de anderen: ik moet even opnieuw uitvinden hoe ik hier ook al weer foto's neerplemp!

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    12 november 2014
    Locatie
    Heerenveen
    Berichten
    15

    Standaard

    Vooralsnog even een foto zoals handel er nu bij ligt...



    De body heb ik ontdaan van de rode kleur omdat de lak niet meer in acceptabele staat was.
    Ik weet dat mij door menigeen niet in dank afgenomen zal worden, maar ik hou wel van blank houten gitaren, dus de finish zal wel weer vloerwas worden.
    Het heeft me wel een complete dag schuren gekost en het hele erf is lichtrose geworden.

    Met de opbouw voor de boeg loop ik tegen de volgende probleempjes aan. De hart op hart maat van de tremoloschroeven is 52.5 mm, terwijl de meeste aftermarkets met 54 mm beginnen.
    De tuners zijn zo gaar dat die er niet meer op moeten. Heeft iemand ervaring met Sperzel locking tuners die achteraf op een Pacifica gemonteerd zijn.
    En gezien de nieuwe kleurstelling zou ik een zwarte slagplaat mooier vinden. Heeft iemand een idee welke vervangings-slagplaat mooi past? Als er een paar gaatjes verboord moeten worden is dat geen probleem, het gaat me er meer om dat hij goed op de body en om de nek past.
    Laatst gewijzigd door Horstman; 27 november 2017 om 14:50

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Ik gok dat niemand wakker ligt dat je je gitaar geschuurd hebt.
    Wat trem en tuners betreft, te kleine gaatjes is nooit een probleem, andersom is vervelender of, nog lulliger, er half naast.
    Je pickguard kan je zwart lakken (wel sealen) of zelf uitzagen met een figuurzaagje uit een blank.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Wat is er mis met de tremelo dat ie vervangen moet worden? Slagplaat materiaal kan je bij GuitarSupplies of tonefactory halen. Sperzels zijn goed. Wilkinson heeft ze ook volgens mij. Kijk eens bij guitarfetish.com


    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    De 500 serie van Yamaha is nochthans van heel behoorlijke kwaliteit; zeker geen beginnersgitaar-kwaliteit.
    De potmeters van de Pacifica draaien volgens mij altijd gemakkelijk. Yamaha zet tegenwoordig Grover locking mechanieken op de Pacifica's en die werken goed. maar ik vind zelf Sperzels beter.

    Witte parelmoeren slagplaat vind ik ook prima staan op een houten plank.
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Als je nog een leuke en goedkope mod zoekt heb ik nog wel een tip voor je: de Artec BCU, een parametrische eq van twee tientjes.
    http://artecsound.com/pickups/electronics/bcu.html
    http://guitargeargeek.com/artec-bcu-...ster-pickguard

    Ik ga er eentje in mijn Pacifica-project zetten.

    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 29 november 2017 om 00:42
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  10. #10
    Junior Member
    Geregistreerd
    12 november 2014
    Locatie
    Heerenveen
    Berichten
    15

    Standaard

    De tremolo is gewoon niet mooi meer, dus daar zou ik gewoon een andere in willen zetten voor de aanblik. Nu blijkt de snaarafstand 10.5 mm te zijn, terwijl10.8 en 11 veel meer courant is. Wellicht kan ik gewoon alles mooi poetsen en de boel weer monteren. Ik ga de trem toch vastzetten met blokjes hout...
    Ik ben gisteren even wezen kijken om andere tuners, maar ik de headstock zitten gaten van 10 mm en 2 gaatjes voor de geleide/borgstiften. Ik zag dat Fenders standard strat tuners dit ook hebben. Heeft iemand enig idee of de maatvoering hiervan gelijk is. Anders moet ik gaten bij gaan boren.
    Het idee van dit projekt snel speelbaar te hebben moet even van tafel, want de zoektocht naar onderdelen is minder eenvoudig dan ik dacht.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top