Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Behind the beat.

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard Behind the beat.

    Inderdaad, de eerste video hierover die ik tegenkom.
    En ook weinig over straight vs swing.
    Good job RJ.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ja, cool



  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Inderdaad, de eerste video hierover die ik tegenkom.
    En ook weinig over straight vs swing.
    Good job RJ.
    Nou echt.... en hij doet ruim de moeite om het uit te leggen. Ik moet bekennen dat ik nog nooit van 'm gehoord had.....

    Ik vond altijd John Scofield wel zo ongeveer het summum van laid back timing.



    Vooral na zijn intro solo als de band invalt, Chambers met z'n boem-stamp, altijd geweldig gevonden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ja, cool


    Ja dit is wel zo...... vette. Ik weet dat er nog veel meer van dit soort bands in de VS rondzwerven, muzikaal zo'n rijk land, maar als je dit dan hoort en ziet...... Topmuzikant die Jimmie Vaughn trouwens. Dat heb ik later pas weten te waarderen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Deze is ook zooooo gaaf:


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Intro van Scofield in het Protocol filmpje is grappig, er is geen beat waar je aan kan refereren maar je hoort toch dat ie achter de beat zit.
    Vaughan IS laid back inderdaad, helemaal als ie zingt. Dacht nog even, straks gaat ie ook nog after beat mee klappen maar zo extreem is het nou ook weer niet.
    Hoewel hij met dat klappen ook zeker niet haantje de voorste is.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    nu is dit een mid tempo nummer van JLV en dan is het nog te doen om achterin te spelen. Maar hij doet dat dus ook met heel snelle shuffles: dat vind ik echt moeilijk om te doen. ik kan het één progressie en dan gaat barno als een raket terwijl jimmie rustig blijft sprinten.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    Het moet een beetje een tweede natuur worden, veel km op de teller denk ik.
    Ik moet wel zeggen, als ik JV style speel dwz, met vingers in dat genre + straight on swing, dan hang ik als vanzelf naar after.
    Dynamiek ligt dan ook wat meer om de hoek.

    Over JV, die toon... de autoriteit van een blaasinstrument.
    Toen zijn eerste solo album uitkwam dacht ik, hoe doet ie dat!
    In een GP interview noemde de journalist het weird funky. JV zei, met vingers bij de brug, that's it.
    Later kwamen zijn texmex pickups en sig gitaren op de markt. Doesn't matter, zei hij daarover.

    Ik vond dat rete interessant. Ik zat op dat spoor van een autoritatieve toon, ik moest tegen een saxofoon op. Een trompet of sax maakt gehakt van een gitaar kwa toon.
    Ik heb het voorbeeld van Evan Johns Saving Grace. Die gitaar klinkt als een mondharmonica. Ik heb hem daar wel eens naar gevraagd waarop hij vertelde, I was testing for Joe Barden, one day, he came into the studio and gave me this guitar with one of his pickups. I played it and it was good voor solo but not for rhythm so he wanted it back but I said, wait a minute, let me play this solo with it.

    Die flageoletjes zijn, net zoals die solo, lekker after the beat, precies het juiste slepend zeurende effect.

    Laatst gewijzigd door Pepe; 26 november 2017 om 14:05
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8

    Standaard

    Evan Johns is een fijne opsteker. Leuk.
    Op een supra als ik het goed zie. Heerlijk en betaalbaar.
    R.J. Doet alle demo werk voor Eastwood en consorten en ik vind m daarbij vaak indrukwekkend. Heel fijn en integer mannetje lijkt me dat.

    Het zal een leeftijdsdingetje zijn, maar het valt me op dat ie Frank Sinatra niet noemt. Ik ben zeker geen fan van de man, maar als je zang wil horen die zwaar leunt, luister dan eens naar de S en de T series van Capitol. Van Frank bedoel ik dan. Een toppunt in opname en snijtechniek van Capitol, en een toppunt in de tijd van old blue contactlenses.
    Want een beetje Italiaan heeft bruine ogen tenzij je uit Dormodossola komt. Tegen CH en A aan.

    Op blaasinstrumenten (en dan zekere de wat grotere) moet je voor de beat uitspelen om òp de beat tone te hebben. Het duurt even voordat die kolom aan lucht in beweging is gekregen. De staat van de gezondheid van Ben Webster was af te leiden aan hoe ver ie achter de beat aanhing.

    Ik hou nu al van dit draadje, want niet alleen is R.J.’s clip een uitzondering, op GN is daarvoor ook weinig ruimte geweest.
    Thanks.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    De timing van Frank. Ik wilde daar ook iets over roepen maar ik geloof niet dat het perse after beat is, ik heb het idee zijn timing zo persoonlijk is dat daar geen naam aan te geven is.
    Ik heb wel eens een interview met zijn drummer daarover gelezen. Toe ie aangenomen werd had Sinatra gezegd, 1 ding... je snaar wil ik precies midden in de beat hebben. Het kwam wel eens voor dat ik niet heel precies met die snaar was, dan draaide Sinatra zich onmiddellijk om, gave me the look, het hield je scherp.
    Sinatra bemoeide zich verder nooit met zijn orkestleden, they are professionals, i get out of the way. Na 20 jaar werd hij bij Sinatra geroepen die met een gezelschap zat te drinken in de lobby. Frank liet een stoel bijschuiven en zei, het wordt tijd dat ik mijn drummer leer kennen.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ja bij sinatra is het mss eerder phrasering en zo zwaar achter de beat zingen, bijna als gimmick, lijkt het soms . Fantastische zanger wel.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top