Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 10 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 96
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Contactlijm is een ideaal middel voor eerder kleine(re) verlijmingen ter plaatse en/of bij gebogen werkstukken (toonbanken, werkbladen,..)

    Enige oefening is aan te raden, dus best even repeteren, Mr. Fingers..

    Smeer met een schildersborstel de body en het fineer in met contactlijm (tix/gel lijm laat zich daarbij makkelijker uitsmeren -betere laagverdeling en minder 'draden'- doch uit ervaring gemerkt dat de 'normale' vloeibare variant toch sterker hecht).

    Beide vlakken 10 tot 15 minuten laten drogen (laag mag niet meer nat aanvoelen)

    Zijden van de body afdekken met karton of iets dergelijks, zodat ingesmeerde delen elkaar niet kunnen raken.

    Fineer precies op de middellijn positioneren en zorgvuldig aandrukken.

    Karton langzaam van tussen de twee gelijmde oppervlakken schuiven en terwijl het fineer zorgvuldig aandrukken, vanuit het midden naar de buitenkanten.

    Goed aandrukken, -rollen of -kloppen waar mogelijk.

    Voordeel van contactlijm is dat je geen (vacuum)pers nodig hebt en dat het weinig vocht (geen water) bevat, en dat het fineer dus weinig of niet gaat uitzetten/bollen, zoals bij 'gewone' houtlijm wel het geval is. Nadeel is dat schuiven bij het verlijmen onmogelijk is; vast is vast.

    De honderden gefineerde panelen die ik de voorbije dertig jaar -met gebruik van een 'ordinaire' witte houtlijm- uit de pers haalde, lieten zich tot nu toe moeiteloos kleuren en afwerken, zowel met kleur op water-, alcohol- of synthetische basis..


    Tee.
    Tee, heb je dit al es gedaan op een gebogen oppervlak ? gebogen in de zin van carved top. Volgens mij erg lastig om dat manueel in een keer juist aan te drukken ("vast is vast"). ik vraag het omdat ik dat nog nooit gezien heb in de vele filmpjes die ik daarover heb gezien.

  2. #52

    Standaard

    Toegegeven, Barno, heb al veel gebogen stukken beplakt, maar nog nooit zo'n carved top. Op de paar foto's die hier te zien zijn lijkt de carve mee te vallen, waardoor het me haalbaar lijkt het fineer stapsgewijs aan te drukken.

    Ik kan me uiteraard best vergissen. Maar alleen al de kans dat het kan mislukken is in wezen reeds een erg aantrekkelijke uitdaging! (of waarom zou je anders te moeite nemen om aan zo'n project te beginnen?)


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Top is inderdaad zeer mild qua carving, dus... Tee, als je eens zin hebt in een uitdaging

    Fineertje zou ineens het probleem van de fout geboorde gaten van het staartstuk oplossen.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  4. #54

    Standaard

    Het is maar dat Heverlee hier niet direct in de buurt ligt, Mr. Fingers..

    Is er een mogelijkheid om een foto te plaatsen die de gradatie van de welving nog duidelijker maakt (vanaf zij- of achterkant)?


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik heb 1 keer (en meer met geluk dan met wijsheid) met een vacuum zak van tell sell op een losse body met carve top fineer verlijmt, dat werkt echter niet met contact lijm omdat het fineer zeker schuift tijdens het verlijmen
    life sucks and then you die

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Is er een mogelijkheid om een foto te plaatsen die de gradatie van de welving nog duidelijker maakt (vanaf zij- of achterkant)?
    Die is er. Het is nogal een "fletse" welving. Geen extreme hoogteverschillen, en een geleidelijke gradiënt. Langsfoto, dwarsfoto ter hoogte van de achterzijde van de halspickup, en dwarsfoto ter hoogte van de brug.





    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  7. #57

    Standaard

    De welving in lengterichting lijkt mee te vallen, die ter hoogte van de brug eerder aan de pittige kant.

    Vraag me af wat het verschil maakt wanneer je aan de slag gaat met een vacuumzak. Zorgt het water van de houtlijm misschien voor een iets soepeler/rekbare houtvezel?

    Blijft boeiende materie..


    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Van hetgene ik gelezen heb is het "voorbereiden" van het hout wel nodig. Inderdaad nat maken (met water, of "windex"), zodat het wat flexibel wordt.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Extreme verfafbijt gekocht, die zelfs componentenlak afbijt, op deze lak na 6h inwerken nog geen krasje... dan maar de mechanische manier: industriële schuurmachine...


  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Die "extreme" verfafbijt die je hier kan kopen kun je net zo goed als tandpasta gebruiken. Waardeloos spul.
    In America verkopen ze nog spul waarmee je echt alles oplost in een paar minuten. Denk dat het hier allemaal errug veilig geregeld is.

    Maar na het schuren ziet het er wel een stuk beter uit!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top