Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Amp ! fx stereo out naar amp hi/lo in

    Een domme vraag waarschijnlijk, maar voordat ik schade toebreng aan mijn apparatuur...

    Heb hier een multi-fx met stereo out, en daar zitten dus ook stereo effecten in zoals pan echo en stereo chorus.
    De versterker heeft een hi en een lo ingang: in de ene zit de mono uit (L) van de multi-fx, de andere wordt dus niet gebruikt.

    Als ik nou eens de (R) van het multi-fx in de andere amp ingang er bij prop?
    Dus fx mono out (L) naar amp hi in -EN- fx stereo out (R) naar amp lo in.

    a) kan dat kwaad (m.a.w. blaas ik niets op met een of andere signaal- of ground-loop)
    b) heeft het nut (m.a.w. zal ik het verschil horen bij gebruik van de stereo effecten)

    Toelichting: ik kan me zo voorstellen dat er bij stereo effecten iets gebeurt met faseverschillen o.i.d.
    wat anders klinkt bij stereo fx mono out dan bij mono amp L/R in. Klok, klepel, enlighten me...
    Laatst gewijzigd door Midwolda; 19 november 2017 om 17:06
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Daar wordt het niet stereo van, hooguit 2 x mono.
    Gewoon de mono uit kiezen. Da’s ook 2 x mono.

  3. #3

    Standaard

    Meestal heeft de andere ingang ook een andere impedantie en zal het signaal dus harder of zachter zijn, tevens kan het zijn dat de ene jack de andere input afsluit. Stereo wordt het nooit in ieder geval.
    Een 2e ampje die heel anders klinkt kan wel eens leuk zijn hoor.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Daar wordt het niet stereo van, hooguit 2 x mono.
    Gewoon de mono uit kiezen. Da’s ook 2 x mono.
    Ja maar...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maxdb Bekijk bericht
    Meestal heeft de andere ingang ook een andere impedantie en zal het signaal dus harder of zachter zijn, tevens kan het zijn dat de ene jack de andere input afsluit. Stereo wordt het nooit in ieder geval.
    Een 2e ampje die heel anders klinkt kan wel eens leuk zijn hoor.
    Bij een SF Champ worden beide inputs gelijkgeschakeld qua impedantie als ze tegelijk gebruikt worden.

    Stereo hoeft het ook niet te worden. Het idee is dat het tegelijkertijd versterken van een links en een rechts signaal in een mono versterker meer is dan sec het versterken van een mono signaal. Eigenlijk wil ik alleen weten of het kwaad kan, dan kan ik het gewoon uitproberen.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Een domme vraag waarschijnlijk, maar voordat ik schade toebreng aan mijn apparatuur...

    Heb hier een multi-fx met stereo out, en daar zitten dus ook stereo effecten in zoals pan echo en stereo chorus.
    De versterker heeft een hi en een lo ingang: in de ene zit de mono uit (L) van de multi-fx, de andere wordt dus niet gebruikt.

    Als ik nou eens de (R) van het multi-fx in de andere amp ingang er bij prop?
    Dus fx mono out (L) naar amp hi in -EN- fx stereo out (R) naar amp lo in.

    a) kan dat kwaad (m.a.w. blaas ik niets op met een of andere signaal- of ground-loop)
    b) heeft het nut (m.a.w. zal ik het verschil horen bij gebruik van de stereo effecten)

    Toelichting: ik kan me zo voorstellen dat er bij stereo effecten iets gebeurt met faseverschillen o.i.d.
    wat anders klinkt bij fx mono out dan bij amp 2x in. Klok, klepel, enlighten me...
    Meestal is het idd zo dat als je alleen een plug in de L-out bus van een stereo processor steekt en in R-out bus niks, een schakelcontact in de R-out bus dan zorgt dat het stereosignaal wordt samengevoegd tot mono op de L-out bus.

    Op het moment dat je wel 2 plugs insteekt, gaat het signaal als stereo naar je versterker, maar als je ze vervolgens daar samenvoegt wordt het daar alsnog mono, er gebeurt niks met fase.

    De hi- en lo-inputs van de versterker hebben echter een verschillende gevoeligheid. 2 signalen hierop zetten zal ze allebei samenvoegen in ongelijke volumeverhouding.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Probeer het maar er gaat niets stuk.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Het idee is dat het tegelijkertijd versterken van een links en een rechts signaal in een mono versterker meer is dan sec het versterken van een mono signaal.
    Het is niet meer, je maakt alleen het signaal later in de keten mono. Uitstel van executie zeg maar.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Het is niet meer, je maakt alleen het signaal later in de keten mono. Uitstel van executie zeg maar.
    Agreed. Maar wellicht zitten daar voor- of nadelen aan.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    We gaan het lezen
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Okee, er is niets stuk gegaan! Altijd leuk om te experimenteren maar soms is het niet echt de moeite waard.
    Het signaal wordt zwakker want de ingangs-impedantie van de twee inputs wordt gelijkgetrokken, maar goed daar hebben ze volumeknoppen voor uitgevonden. Er is bij een extreme links-rechts pan iets van een soort verweg tremolo-effect te horen maar als je er niet naar zoekt zul je het ook niet vinden. Het geluid wordt niet rijker of voller of hoe je 't wilt noemen.
    Operatie geslaagd, patient overleden. Niks meer aan doen.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top