Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard Het repareren van een verwaarloosde gitaar?

    Goedemorgen Gitaarvolk!

    Een tijdje terug heb ik (gratis) een verwaarloosde gitaar opgehaald.
    Voor zover ik weet is het een Sanchez, is het gekocht in musikhaus Gerhard Hebisch en het (vervaagde en bijna onleesbare) serienummer lijkt op 60920, 80920 of 00920. (Google helpt me niet verder)

    Als ik de lage E snaar (Zonder een fret in te drukken) speel, heeft het toch een soort van overheersende fretbuzz en als ik wel een fret indruk is het er niet meer.
    Ook "werkt" de hoge e snaar niet en pakt hij in plaats van de e een f en is de toon gelijk aan de eerste fret. (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven)
    Verder is die redelijk bespeelbaar.

    Nu heb ik een paar vraagjes:
    1. Kan er iemand wat meer vertellen over deze gitaar?
    2. Wat is de makkelijkste en (het liefst) een gratis/goedkoopste manier om de eerste fret bij de hoge e snaar te maken?

    Ik kan niet vinden hoe ik foto's toevoeg, maar zodra ik er achter kom zal ik de foto's uploaden!

    Alvast ontzettend bedankt voor degene die me kan helpen!

    Groetjes,
    Cas

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik zou eerst eens met een blokje hout en een hamertje proberen die eerste fret weer op z'n plek te tikken.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Topkam is diep uitgesleten. Dan ligt de snaar open op de eerste fret.
    Als je de snaar tussen tweede en derde fret indrukt moet de snaar boven de eerste fret net vrij liggen.
    Zoniet dan topkam vervangen en op juiste hoogte invijlen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Als de eerste fret goed is, dan topkam vervangen. Als het gratis moet: ga naar de slager en vraag hem om een stukje been. Op maat zagen, vijlen, schuren en sleufjes erin maken.
    Als je een setje voelermaatjes hebt kan je hier tandjes in slijpen en deze als topkamvijlen gebruiken.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  5. #5

    Standaard

    Topkam is ook mijn eerste gedacht. Een topkam kopen is ook zo duur niet... Maar van een bot moet ook kunnen. Je zou natuurlijk ook nog de hele topkam die er al inzit los kunnen halen en er een shim onder zetten om het op te hogen. Maar dan moet je nog steeds alles bijwerken. In hoeverre die shim veel invloed heeft op het geluid weet ik niet. Vermoed dat als de shim goed is qua maatvoering en materiaal dat het wel meevalt. Voor het zadel bij de brug werd het nog wel eens gedaan. Wel 1 shim, niet meerdere stapelen.

    De topkamvijlen zijn wel een noodzaak. Wat dat betreft zal het klusje eenmalig uitbesteden al snel goedkoper zijn dan zelf doen.

  6. #6

    Standaard

    De sleuf van de E snaar opvullen met een mengsel van lijm en vijlsel zou ook nog een optie kunnen zijn. Goed laten uitharden, en dan op de juiste hoogte vijlen. Weet even niet meer wat voor lijm dat moest zijn.

  7. #7
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Eénsecondelijm met zuiveringszout wordt keihard

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top