Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1

    vraagje Eerste keer "zelfbouwen" aan de hand van een kit.

    Geachte gitaarnetters,

    Ik zou graag "zelf" mijn gitaar bouwen. aangezien dit de eerste keer zal zijn en misschien ook e laatste keer. Zou ik deze maken met een kit. Ik weet dat een kit nog wel wat werk zal nodig hebben om deze goed te krijgen. Laat dat nu net de insteek zijn van deze bouw. Deze zal ik namelijk gebruiken om zelf mijn gitaren te leren afstellen.
    Zelf beschik ik al over een epiphone the dot en een ltd EC-50 (les paul achtig).
    Nu ben ik aan het twijelen over een telecaster of een strat.
    De electronica ga ik natuurlijk vervangen. Dit is het probleem niet. welke kit zou het beste zijn.


    MVG,



    Pietjeekes
    the noenes at myspace:
    the noenes

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.416

    Standaard

    Ik heb een kit (les paul) hier https://arsenal.aliexpress.com/store/108723 vandaan gebouwd. Prima gitaar geworden.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Een Telecaster is niet heel erg lastig om helemaal zelf te maken, desnoods met een prefab toets. Met een bovenfrees en wat planken als geleiders etc kom je een heel eind. Mallen zijn ook gewoon in de handel. Geeft wel wat meer voldoening dan een kit.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Inderdaad gewoon zelf aan de gang gaan! Telecaster is eenvoudig en je kan er zo ver in gaan als je zelf wilt.

    verschillende opties en steeds meer zelfbouw en minder koopdelen:
    - gitaar kit bestellen
    - zelfbouw body met gekochte kant en klare telecaster hals
    - zelfbouw body, zelfbouw hals, met gekocht voorgezaagd fretboard
    - alles zelf bouwen
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #5

    Standaard

    alles zelf maken heb ik voor de moment geen tijd voor. ik help bij de verbouwing bij mijn zus. Ook een vriend van mij help ik tijdens zijn bouw van een huis. Dan nog 2 kindjes die mijn tijd vragen en krijgen. Dus dacht met een kit te beginnen. volgende stap zou inderdaad wel eens een gitaar echt zelf maken zijn.
    the noenes at myspace:
    the noenes

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 oktober 2005
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    660

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pietjeekes Bekijk bericht
    alles zelf maken heb ik voor de moment geen tijd voor.
    Ik weet niet of dit de juiste insteek is om zelf een gitaar te gaan maken. Volgens mij is tijd een belangrijk element in de zelfbouw.

    Haast en tijdsdruk zijn slechte raadgevers.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Malle Eppie Bekijk bericht
    Haast en tijdsdruk zijn slechte raadgevers.
    Zo is het. Ik heb voor ik zelf ging bouwen eerst een kit in elkaar gezet om ervaring op te doen, was erg leuk en leerzaam. Ik speel er nog regelmatig op en hij valt me elke keer mee.

    En qua tijd valt dat ook wel mee, in een uurtje of vier ben je met een telecaster kit wel klaar.

    Ongelakt.

    Tel er voor het lakken een maand of vier bij als je geen ervaring hebt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2011
    Locatie
    Mijdrecht (UT)
    Berichten
    1.178

    Standaard

    Ach, je kan ook olie (Danish Oil) gebruiken om af te werken. Dat is met een week klaar.

    Ik denk zelf dat een kit prima is om te beginnen. Het belangrijkste is dat de voorgeboorde gaten voor brug en neck op de goede plaats zitten. Als je hardware gaat vervangen dan moet je hier ook op gaan letten.

    Verder de elementen en pots (of electronica zoals sommige het noemen) zijn makkelijk te veranderen/vervangen. Ik zou eerst focussen op het hout en de gitaar goed krijgen. Tuners zou ik wel gelijk goed doen, want anders zit je misschien met andere/extra gaatjes in de headstock.

    Welke kit goed is, kan ik je helaas niet zeggen. Ik heb wel eens onderdelen (body, neck, pickups etc) gekocht bij GuitarSupplies.nl en dat was prima volgens verwachting.

    Je kan op YouTube wel een aantal kit bouw videos vinden die je een goed beeld geven van wat er aan kits te krijgen is en welke (potentiele) issues deze hebben.

    [2c]
    Grtx, Marc
    Bekijk hier mijn gear.
    Een Aap Die Geen Bananen Eet! Easter Bunny Gets Drunk After Easter! Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Gitaren leren afstellen door een kit in elkaar te schroeven? Da's ongeveer hetzelfde als meubelmaakmakers vaardigheden willen aanleren door een IKEA PAX kledingkast in elkaar te schroeven. Dan kan je net zo goed een oud barrel kopen en die opnieuw afstellen, nieuwe topman erop, halspen bijstellen etc. Zie dan het nut van de kit niet zo.

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  10. #10

    Standaard

    Ik heb onlangs een stratocaster kit in elkaar gezet voor mijn zusje, gewoon uit nieuwsgierigheid en zodat ze evt iets op de body kon schilderen. Het is al gezegd - het is nogal onbevredigend (ik ben trotser op mezelf als ik een flinke IKEA kast in elkaar heb gezet) en je zult je ergeren aan het feit dat je alleen maar bezig bent de verkeerd geboorde gaten weg te werken. En ik vind dat je bij zo'n ding ook niet echt iets van de afstelling leert, de mijne had een paar hele nasty trucjes om op goedkope manieren zonder quality control geen last van fretbuzz enzo te krijgen ongeacht het nogal beroerde fretwerk. Bovendien hou je er een gitaar aan over die in kwaliteit niks beter is dan een eindproduct van hetzelfde geld (denk aan lak, iets betere snaren dan bijgeleverd, etc.).

    Van de week heb ik een bas flink onder handen genomen (frets gevlakt, elektronica nagelopen en onderdeeltjes vervangen, stemmechanieken en brug gereviseerd, nieuwe halspenmoer en een goeie poets- en afstelbeurt) en dat is echt oneindig veel leuker en leerzamer. Wil je wel een onderdelengitaar dan zou ik voor iets gaan dat in ieder geval iets hoogwaardiger is dan de Harley Benton kit die ik zelf heb gebruikt, of begin met een hoogwaardige prefab hals en maak er een mooie body voor.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top