Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: IEM en eigen mix

  1. #1

    Standaard IEM en eigen mix

    Omdat ik er maar niet achter kom wat op stereo en mono gebied allemaal en wel niet kan zit ik te twijfelen wat precies aan te schaffen.

    Het liefst zou ik stereo spelen en horen. Vanuit de Boss GT-100 naar de mixer (evt. met eigen monitormixer ertussen) en gegoten inears. Geen versterker meer.

    Wat ik belangrijk vind is een goede balans te kunnen houden van mijn GT-100 geluid t.o.v. de totale monitormix en dat ik snel moet kunnen corrigeren als dit niet naar smaak is.

    Is deze eerste opzet mogelijk?


    Als dat niet kan, is dit dan mogelijk?



    Probleem is dat ik werkelijk niet weet wat er stereo/mono mogelijk is.

    Een andere optie is mogelijk, misschien beter, er een klein mixertje tussen te zetten, zoals een Behringer Xenyx. Hoe sluit ik het dan aan om stereo ontvangst van mijn GT100 te krijgen naast de AUX input van de mixer???

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.192

    Standaard

    Zoals ik het zie krijg je in optie 2 in ieder geval 2x hetzelfde mono signaal en dat is nog geen stereo. Je GT stuurt immers niks uit wat links/rechts verschil zou moeten opleveren, dus je spit het enkel om het daarna weer samen te voegen tot wat het was; mono.

    Bij optie 1; normaliter zou ik zeggen dat je koptelefoonuitgang stereo is, maar dat wordt wel mono zo. De vraag is even of hij beide signalen samenvoegt of dat je maar één signaal (links of rechts) overhoudt. Ik denk het tweede. Als je dan van het koptelefoon het rechter signaal in de beltpack stuurt en vanuit de mixer alleen het linker (of andersom) zou het theoretisch moeten lukken. Geen idee hoe dat qua volume uitkomt en hoe dat makkelijk bij te regelen is op het podium.

    Maargoed, ik neem dat je naast gitaar ook nog wat andere toestanden op je monitor wil hebben. Beseft je wel dat wanneer je één kanaal op je beltpack toedeelt aan bijv. het rechtse signaal van je gitaar dan enkel links overblijft voor je linker signaal, zang, overige instrumenten etc. Maw; één oortje is alleen gitaar, het andere oortje gitaar + de rest. Of dat dat de ultieme stereo IEM ervaring gaat opleveren waag ik te betwijfelen.

    Wat ik zou doen in jouw geval is twee spitters tussen je signaal zetten en het signaal stereo naar FOH en een simpele monitor mixer sturen. Dan vraag je één kanaal terug van de FOH tafel met een eigen monitor mix voor de rest van de band. Dan zet je de rest van de band mono op je oortjes en mix je je eigen gitaar hier stereo bij en kan je zelf de verhouding in volume bepalen. Hierbij ga ik uit van het feit dat je vanuit de FOH maar één monitorlijntje krijgt natuurlijk

    Wel grappig trouwen, zelf ben ik dit proces een tijdje geleden doorgegaan. Met een Pod, spitters, monitormixer etc. Voor de rest van de band gebruikte ik een ambient mic. Resultaat helemaal zo slecht nog niet.
    Inmiddels gaat de hele band op de zangeres na IEM en hebben we samen een Mackie DL1608 aangeschaft waarbij iedereen zelf z'n eigen mix kan maken op smartphone/tablet. Dat ding heeft 6 monitoruitgangen. Omdat wij met z'n vijven zijn en ik de enige was die stereo speelt heb ik dat zesde kanaal gebruikt om stereo te gaan. Maar uiteindelijk kon ik zelf de rest van de band niet naar eigen wens pannen waardoor het stereo effect zich beperkt tot mijn eigen geluid. En dan valt het allemaal nogal mee met het nut vond ik. Inmiddels speel ik dus zelf weer gewoon mono. Naar volle tevredenheid overigens, IEM met zo'n Mackie is echt op.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Het handigst en ook meest logische is dat je van de monitormixer jouw IEM signaal krijgt. Zo kun je de bandleden er individueel bijmixen. Als je dit stereo wilt moet de hele keten stereo zijn vanaf de output van de GT100 t/m je beltpack. in zo'n geval gebruik 2 inputs (of 1 stereo) en 2 aux outputs van de monitormixer.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 september 2015
    Locatie
    Wolluk
    Berichten
    8.192

    Standaard

    Klopt helemaal Erik. In kleine zaaltjes en kroegen wordt vaak weinig uitversterkt (in de zin van signalen lopen via een mengtafel naar FOH) maar geldt backline = zaalgeluid. Daar heb je soms enkel zang naar een zangset.
    Om die reden hebben wij dus de Mackie, zodat we altijd een eigen monitormixer ter beschikking hebben waarop iedereen alles individueel kan mixen.

  5. #5

    chicken

    Het is en blijft lastig deze materie.

    Ik kreeg zelfs van een geluidsman de optie: ik ga met 2 kabels naar 2 inputs op de FOH, daar wordt hij links/rechts gepand. Het IEM-signaal van de FOH dan met een XLR en verloopkabeltje naar de AUX in (3,5mm jack) van de GT-100. En dan mijn in-ears verbinden met de headphone output van de GT-100, die sowieso stereo is.

    Maar zoiets is geeft misschien weer zo'n groundlift probleem? Dus moet je daar dan weer iets tussen zetten?

    We zijn ook bezig een monitormixer aan te schaffen, die dan wel een split moet hebben. Nu willen we liever geen splitters (bijv. 2 van die racks van 8x2) naast een mixer kopen. Tenslotte ziet een door de opdrachtgever ingehuurde geluidsman ons niet graag met 2 XLR kabels komen voor links en rechts en dat hij verder niets te doen heeft. Probleem is dat niet ieder optreden hetzelfde is.


    De ideale mixer zou zijn Allen & Heath WZ3 12M (met ingebouwde spliter)....maar die is nog zo snel niet gevonden.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    Wat je eigenlijk zou moeten hebben is iets wat 2 stereokanalen kan mixen. Mini mixer of headphone amp met voldoende mogelijkheden.....

    Stereo uit je GT naar FOH en split naar 1e stereo ingang kastje. Stereo aux vanuit FOH naar 2e ingang kastje. Headphone uit naar je oortjes. Balans van de 2 bronnen zelf bepalen en de geluidsman vertrouwen.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bates15 Bekijk bericht
    Wat je eigenlijk zou moeten hebben is iets wat 2 stereokanalen kan mixen. Mini mixer of headphone amp met voldoende mogelijkheden.....

    Stereo uit je GT naar FOH en split naar 1e stereo ingang kastje. Stereo aux vanuit FOH naar 2e ingang kastje. Headphone uit naar je oortjes. Balans van de 2 bronnen zelf bepalen en de geluidsman vertrouwen.
    Krijg je zo geen storing/brom? In feite maak je een rond circuitje. Dan zou je misschien ook toch wel gewoon de mix uit het FOH terug in de AUX in van de Boss GT-100 kunnen laten lopen, zoals eerder door een geluidsman aan mij geopperd werd. Alleen ik lees nergens over iemand die het zo doet.

    Met een mini mixertje zijn er waarschijnlijk nogal wat mogelijkheden. Maar wat is de beste?

    Ik wil de speakersims van de Boss GT-100 niet gebruiken en ga er uit via 2 x mono (links/rechts) naar 2 Palmer PDI-09 DI's. Via de FOH krijg ik via AUX send het bandgeluid (volgens mij is dat niet echt stereo, als die gebalanceerd is, in tegenstelling wat hier eerder geschreven werd). Via de headphone output van de minimixer naar de oortjes.

    Volgens mij zijn er dan de volgende mogelijkheden:
    a) via 2 PDI-09's rechtstreeks naar het FOH. De PDI-09's hebben een THRU output. Dus vanuit die doorlus kan ik 2 kanalen (L/R) naar de minimixer brengen en dit combineren met het bandgeluid uit het FOH.
    b) van PDI-09's niet naar het FOH maar 2 kanalen (L/R) in de mini mixer, zodat ik de compressie en EQ daar ook nog kan beïnvloeden. Van de minimixer een 2 x mono jack/XLR adapter richting FOH.
    c) via 2 PDI-09's rechtstreeks naar het FOH. En via headphone output van de GT-100 een kabeltje naar de mini mixer.
    d) via headphone output naar mini mixertje, stereo naar 2 x XLR mono. Via mixertje L/R output richting de twee PDI-09's en van daaruit naar FOH.

    Zeg het maar......

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.734

    Standaard

    Ik ga nogsteeds uit van je post dat jullie band op de monitor mixer van jullie binnen komt. En dat jullie een split naar FOH hebben gecreëerd. In dat geval is het simpel.

    Gitaar-- gt100 -- 2 x DI -- xlr naar FOH en split naar monitor mixer. Pak de L/R uitgang voor jou stereo koptelefoon versterker en je kan alles wat binnenkomt zelf mixen en plaatsen in een stereo beeld. De andere bandleden spelen mono dus kunnen op een Aux.

    Als de rest van de band niet op jullie mixer binnen komt dan werkt dit niet. Tenzij.....

    .... jullie FOH m/v de bandleden over een (mono) aux naar je monitor mixer stuurt. Dat zou dan alleen nodig zijn voor de muzikanten die niet op jou mixer zitten.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bates15 Bekijk bericht
    Ik ga nogsteeds uit van je post dat jullie band op de monitor mixer van jullie binnen komt. En dat jullie een split naar FOH hebben gecreëerd. In dat geval is het simpel.

    Gitaar-- gt100 -- 2 x DI -- xlr naar FOH en split naar monitor mixer. Pak de L/R uitgang voor jou stereo koptelefoon versterker en je kan alles wat binnenkomt zelf mixen en plaatsen in een stereo beeld. De andere bandleden spelen mono dus kunnen op een Aux.

    Als de rest van de band niet op jullie mixer binnen komt dan werkt dit niet. Tenzij.....

    .... jullie FOH m/v de bandleden over een (mono) aux naar je monitor mixer stuurt. Dat zou dan alleen nodig zijn voor de muzikanten die niet op jou mixer zitten.
    We hebben nu nog geen eigen monitormixer aangeschaft. Volgende week gaan we in conclaaf met iemand voor de hele setup. Maar onze bandleden, waaronder ik, spelen ook wel eens als gastmuzikant op bij andere gelegenheden.

    Het probleem is dat bij 7 van de 10 optredens het optimaal geregeld is qua geluid. Dan zou het zelfs zonder een minimixertje ertussen kunnen. Maar het gaat juist om die 3 andere optredens, daar moet je anticiperen op wat er is.

    Het eerstvolgende optreden is in een kroegje waar een installatie hangt die door een 2x500W powered mixer (Samson TXM 16) wordt gevoerd. Sowieso al geen 4 aux sends en de aux sends zijn powered dus daar kunnen we niks mee. We hebben wel een Jamhub waar we naar behoren met kunnen repeteren, maar om nu zonder splitters die te gebruiken, d.w.z. van de stereo output naar 2 x mono L/R de Samson mixer in...denk niet dat zoiets tof gaat klinken. Waarschijnlijk wordt dat ons laatste oldskool optreden.

  10. #10

    Standaard

    met gewoon deze:
    Mackie 402vlz4
    https://www.bax-shop.nl/analoog-meng...-402vlz4-mixer

    Kun je,Zoals in je eerste tekening, het beltpackje vervangen en de monitormix uit de FOH samen met jouw koptelefoon uitgang naar een IEM uit mixen. In full stereo.

    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top