Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: 5W versterker

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Het is maar de vraag of je daadwerkelijk het verschil gaat horen bij de Hammond OT met een 5W bakkie. Meer blik heeft wel het voordeel dat er minder verzadiging optreedt in de OT.
    Bedoel je dat het geklier in de marge is, de OT vervangen? Ik heb de gain trouwens zelden verder dan 11-12 uur, heb pedaaltjes ervoor.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Als je de voedingsspanning laat zakken schuift de loadlijn naar Links en zit je dan voorbij de "knik" neemt het vermogen af.
    Als je de voedingsspanning verhoogt schuift de loadlijn naar rechts. Zit je echter voorbij de knik neemt het vermogen vrijwel NIET toe omdat de lijn bijna horizontaal is. Wel neemt de dissipatie in de buis toe (Ua-Uk) * Ia. Ia veranderd vrijwel niet dus ook Uk niet terwijl Ua toeneemt.
    zie verder de datasheet van een EL84 (JJ heeft mooie)
    Krijg jeuk van datasheets, op één of andere manier een blinde vlek voor, maar ik zal serieus studie maken van het JJ exemplaar.

    Hij is overigens al redelijk in orde; schakelbare brightcap (subtiel, 68pF over 1M), keramische koppelcaps vervangen voor Mallory150's en een mastervolume met afgeschermd draad, hoor geen extra brom. Tis sowieso best een stil versterkertje, misschien ook door de gloeistroom op gelijkspanning. Hij klinkt ook overtuigend met het volume voluit en het lawaai en vervorming regelen met de gitaar. In die situatie zal een betere OT iig de moeite waard zijn vermoed ik. Anyway, blij mee .
    Op termijn nog de condensator over de kathodeweerstand van de EL84 verhogen en die van de voorversterker verlagen, ook een veel geopperde verbetering voor de laagweergave.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Snap er nog niet veel van, vragen volgen.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Connect a 20-ohm/20-watt power resistor between the IEC mains input socket and one of the primaries of the power transformer. This will bring the plate voltage down to approximately 300VDC and will extend tube life dramatically. This will result in a better ("browner") overdriven tone.


    B+ is origineel 340V, zou de spanning ook verlaagd kunnen worden met R10? Deze is al vrij hoog lijkt me, maar dat is eenvoudiger en goedkoper dan die 20W weerstand. Is de gloeispanning trouwens niet te hoog? Factor 1,3 is het toch? Zou kunnen meten maar ik rommel liever niet teveel aan de buisvoeten.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Gloeispanning 6.3v AC wordt hoger na gelijkrichten, maar zakt ook weer in door die diodes .

    gepost met Tapatrut.
    147-c Guitars

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Ah, okee, bedankt.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Spanning over de kathode (220 ohm) gemeten; 8,9V. Betekent ong. 41mA anode- plus schermroosterstroom. Dus door R10 loopt ongeveer 45mA (voorversterker erbij), betekent bijna 10V spanningsval over R10. Om ong. 50V spanning te verlagen, zou deze weerstand meer dan 1K moeten worden. Ik ga de vermogensweerstand aan de primaire kant proberen.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    220uf ipv 22uF over de kathode, en deze:

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    220uf ipv 22uF over de kathode, .......
    Oei, factor tien vergist, 22uF is genoeg

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top